۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵٬۷۶۱

غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ماسال است که در ۴۰کیلومتری جنوب‌غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد.

آویشو، طولانی‌ترین غار آبی گیلان

آگاه: در ماسال بیش از ۱۷غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها آویشو نام دارد. شهرستان ماسال که در قدیم به آن رودکنار می‌گفتند، در استان گیلان قرار دارد. فاصله‌ ماسال تا شهر رشت ۵۰کیلومتر و در شمال‌غربی آن واقع است. این شهر از دو بخش شاندرمن و مرکزی تشکیل شده است. از نظر جغرافیایی، ماسال از سه ناحیه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای وکوهستانی تشکیل یافته و مهم‌ترین ارتفاعات آن «تورشوم»، «شاه معلم»، «ریسبند» و رودهای مهم آن «ارس نیک»، «در آن بر» و «میله سرا» است.غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ماسال است که در ۴۰کیلومتری جنوب‌غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. در ماسال بیش از ۱۷غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها آویشو نام دارد که در ارتفاع ۱۳۰۰متری از سطح دریا و بین مناطق «تائی بنه»، «انده چو» و «خماسون» در بستر درهای کم آب جای گرفته است.

چرا این غار، آویشو نام دارد؟
 آبیشوی، آویشو، آویشوی از نام‌های مختلف این غار است که به زبان تالشی است و به معنی محل فرورفتن آب است. گفته می‌شود این غار نام خود را از چشمه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته است. تاکنون غارنوردان و کوه‌نوردان، حدود دوهزار متر از ژرفای شگفت‌انگیز این غار شگفت‌انگیز را پیمایش و کشف کرده‌اند. این غار در سال۱۳۸۹ با شماره‌ ثبتی۹۰ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب رودخانه‌ای وجود دارد. به‌گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای غار جریان آب دیده می‌شود و دارای ۹حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی است. قندیل‌ها ازجمله دیدنی‌های این غار هستند که به‌صورت ستون‌هایی یا از سقف آویزان‌اند یا در کف قرار دارند و درمورد شکل‌گیری این قندیل‌ها که در واقع رسوبات آهکی هستند، جالب بدانید که اکثر غارها در صخره‌های آهکی و گچی شکل می‌گیرند و این صخره‌ها دارای کربنات کلسیم‌اند و اسید می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی در خود حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.