۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۴٬۹۳۵

غار یخ مراد از جاهای دیدنی استان البرز است که در جاده کرج-چالوس قرار دارد. این غار در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ده واقع شده است.

غار یخ مراد و یخی که مراد می‌دهد!

آگاه: غار یخ مراد به‌عنوان یکی از غارهای منحصربه‌فرد و پرپیچ‌وخم‌ ایران و از معدود غارهای طبقاتی کشور به شمار می‌رود. قندیل‌ها، ستون‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده این غار شهرت بسیاری دارند و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می‌کشانند. هنوز از طول غار یخ مراد اطلاع دقیقی در دست نیست؛ چراکه حفره‌های متعدد آن مانع از دستیابی غارنوردان به انتهای غار می‌شود و همین مسئله بر شگفتی آن می‌افزاید.
مسیر دسترسی به غار بسیار زیباست و شامل رودخانه پرآب آزادبر در پایین‌دست و گیاهان کوهستانی می‌شود که در کنار یکدیگر، طبیعتی آرام‌بخش را به شما هدیه می‌دهند. معمولا مسیر رسیدن تا غار پوشیده از برف است که جذابیت بازدید از یخ مراد را دوچندان می‌کند. درنهایت دهانه غار با سه متر طول و هشت متر عرض پدیدار می‌شود که در ارتفاع ۲۵۰۰متری از سطح دریا قرار دارد.
کهنه‌های (دخیل) موجود در بخش‌های مختلف غار نشان می‌دهند که مردم محلی این غار را مکانی مقدس می‌دانستند و شاید این غار به همین دلیل یخ مراد نامیده شده است. عده‌ای دیگر معتقدند که یخ‌های حوض انتهایی این غار قدرت شفابخشی دارد و برای درمان بیماری‌های مختلف به خصوص مشکل ناباروری موثر است. حتی برخی از افراد بر این باور هستند که هر کسی یخ این غار را بخورد، سال بعد به مراد خود می‌رسد!
غار یخ مراد یکی از معدود غارهای مطبق ایران است و در بخشی از  آن چهار طبقه مجزا با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰متر دیده می‌شود. سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تا عمق ۳۰متر، بخش‌های مختلف غار یخ مراد را تشکیل می‌دهند.
ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است؛ زیرا قندیل‌های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. در واقع، تشکیل چکیده‌ها و چکنده‌های یخی از ابتدای آذرماه آغاز می‌شود و با ادامه فصل سرما، بارندگی‌ها و نفوذ آب‌، این فرآیند ادامه می‌یابد. با شروع فصل گرما، یخ‌ها شروع به ذوب می‌کنند؛ به‌صورتی که در روزهای نخستین خردادماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می‌ماند. غار یخ مراد بلیت ورودی ندارد و رایگان است. همچنین در هر ساعت از روز امکان بازدید از آن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.