مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم درحال نهایی کردن لیست کابینه پیشنهادی برای بردن به بهارستان است و بنا بر روایت‌ها از درون مجلس، طی روزهای پیش رو این لیست به هیات‌رییسه خواهد رسید. برای هر وزارتخانه نیز این روزها اسامی زیادی در قالب گمانه‌زنی‌های سیاسی و رسانه‌ای ردیف می‌شود، چهره‌هایی که برخی سابقه وزارت داشته‌اند و برخی دیگر در دل همان وزارتخانه بالا آمده‌اند، برخی دیگر نیز پیوند سیاسی، کاری یا رفاقتی با پزشکیان دارند و البته برخی نیز چهره‌هایی جدید هستند.

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

آگاه: در این بین رییس‌جمهوری و تیم همراه او به‌ویژه معاون اول همچنان درحال رایزنی با گزینه‌ها و ارائه برنامه ازسوی آنها هستند تا درنهایت به گزینه واحد دست یابند و با تعامل و همکاری مجلس کل کابینه از «خانه ملأ» رأی اعتماد کسب کند و قوه مجریه در ایستگاه چهاردهم با مدیران و مهره‌های خود کار اجرایی را آغاز کنند.
«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای راهبری در گفت‌وگویی به تعامل دولت جدید با مجلسی‌ها اشاره می‌کند و ضمن تکرار حرف‌های گذشته که ازسوی همفکرانش من‌جمله سید شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان مطرح شده بود، می‌گوید: در حوزه خواهران و برادران اهل‌سنت به نظر می‌رسد که ما بدهی اخلاقی، سیاسی و تاریخی به آنها داشتیم؛ از این‌رو در شورای راهبری تلاش کردیم این امکان را با امتیازات محدودی که طراحی شده بود، تا حدی جبران کنیم، اما یادتان باشد، وقتی این لیست‌ها در اختیار رییس‌جمهوری قرار می‌گیرد و رییس‌جمهوری بعد از سبک و سنگین به اسم فردی می‌رسد، همواره این خطر و تهدید وجود دارد که نهادهای نظارتی و امنیتی صلاحیت آن فرد را تایید نکنند و آن وقت اینجاست که رییس‌جمهوری مجبور به چانه‌زنی‌های گسترده‌تر می‌شود؛ برای مثال اگر رییس‌جمهوری با مجلس چانه‌زنی کند، چه بسا مجبور شود بعضی از پیشنهادات مجلس را جایگزین افرادی کند که از نظر خودش ایده‌آل‌تر بودند یا در تعامل با نهادهای امنیتی مجبور شود، نسبت‌به برخی انتخاب‌های خودش تجدیدنظر کند.
پیش از این نیز نقدهایی پیرامون ترکیب شورای راهبری ازسوی اصولگرایان بخصوص تحول‌خواهان انقلابی در عرصه سیاسی بیان شده بود. منتقدان می‌گفتند ترکیب شورا به گونه‌ای ترسیم شده که خروجی آن از هم‌اکنون مشخص است اما خود اصلاح‌طلبان نظر دیگری دارند. «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی یا همان حلقه تکنوکرات‌ها که پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات چهاردهم با حضور در پاستور به دیدارش رفت به‌تازگی با یک رسانه نزدیک به علی اردشیر لاریجانی مصاحبه کرد و گفت: «من صریح خدمت آقای پزشکیان نظرم را گفته‌ام که همه کسانی که به شما در انتخابات کمک کرده‌اند، باید بدانند که مدیون ما نیستند، هیچ بدهی به ما ندارید. اصلاح‌طلبان بُرد خود را کردند و نیازی به پُست ندارند.»
به اصل ماجرا برگردیم. اکنون که بحث تشکیل کابینه حسابی بر سر زبان‌ها افتاده، نمی‌توان اهمیت برخی وزارتخانه در ساختار دولت را نادیده انگاشت و از کنارش به‌سادگی عبور کرد؛ همین اهمیت سبب شده است که حساسیت روی نام‌هایی که حول این وزارتخانه‌ها می‌چرخد بیشتر شود، ازجمله وزارت نفت، وزارتخانه‌ای است که وظایف مهم و حساسی را دارد.
ساختار سازمانی این وزارتخانه از یک ستاد مرکزی و چهار شرکت تابعه شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشکیل شده ‌است و از طریق نظارت بر شرکت‌های فرعی خود، بر عملیات اکتشاف، تولید و بهره‌برداری، بازاریابی، توزیع و فروش نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی نظارت می‌کند. براساس اطلاعات موجود، این وزارتخانه علاوه بر تامین نیازهای اصلی انرژی، بالغ بر ۸۰درصد از درآمد ارزی خارجی دولت را به‌وسیله صدور نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تامین می‌کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال۵۷ چهره‌های متعددی سکانداری ساختمان طالقانی را به عهده گرفته بودند که در این راستا می‌توان از علی‌اکبر معین‌فر دولت موقت، شهیدمحمدجواد تندگویان دوران شهید محمدعلی رجایی، سیدمحمد غرضی در دولت دفاع مقدس، غلامرضا آقازاده دولت سازندگی، بیژن نامدار زنگنه در دولت اصلاحات، سیدکاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری، سیدمسعود میرکاظمی دولت محمود احمدی‌نژاد و رستم قاسمی دولت دهم نام برد. بیشتر تغییر و جابه‌جایی مربوط به دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است و بیشترین حضور هم به بیژن نامدار زنگنه در دولت‌های اصلاحات و تدبیر و امید به ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی و حسن روحانی اختصاص دارد.
به وقت مرداد ۱۴۰۳ قرار است وزیر جدید نفت در دولت چهاردهم ازسوی مجلس دوازدهم انتخاب شود، مجلسی‌ها با حاشیه‌هایی که پیش از این برای این وزارتخانه در دوره زنگنه و با قرارداد کرسنت پیش آمده بود حساسیت بیشتری برای بررسی گزینه پیشنهادی به خرج خواهند داد و باید دید رییس دولت با همفکری مشاورانش در شورای راهبری و محمدرضا عارف چه گزینه‌ای را می‌خواهد به مجلس معرفی کند. «محمدجواد ظریف» معاون راهبردی رییس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره معرفی فهرست وزرای پیشنهادی گفته بود: استعلام‌های دستگاه‌های نظارتی باید به دست ما برسد و تقریبا درگیر این استعلامات هستیم؛ برای هر وزارتخانه سه نامزد داریم. وی با بیان اینکه تمام اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌آید دروغ است و برخی حتی گفتند حکم هم صادر شده که اصلا این‌طور نیست، درباره اینکه چه زمانی فهرست وزرای پیشنهاد به مجلس معرفی می‌شود، فقط به این مطلب بسنده کرد که نمی‌دانم؛ احتمالا به شنبه‌ آینده می‌رسد. مجلس هم پیامی به دولت مخابره و اعلام کرد که ما امروز جلسه علنی نداریم و منتظر اعلام اسامی وزرای پیشنهادی و لوایح جدید دولت هستند.
این مطلب را روز گذشته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس رسانه‌ای کرد و گفت: مجلس منتظر است تا دولت اسامی وزرای پیشنهادی را هرچه زودتر به هیات‌رییسه معرفی کند تا پس از رأی اعتماد، وزرا و مسئولان مرتبط آنها بتوانند نسبت‌به تدوین لوایح قانونی و ارائه آن به مجلس جهت بررسی اقدام کنند. حال همه منتظر هستند تا رییس‌جمهوری از گزینه‌های پیشنهادی خود در دولت رونمایی کند! 

برای وزارت نفت چه کسانی پیشنهاد دادند از چه سوابقی برخوردار بودند؟

محمود معظمی

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. وی در دوره‌ای سفیر ایران در برزیل، استاد دانشگاه و معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت بود.
از دیگر سوابق او می‌توان به مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت ملی گاز مایع ایران، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت پتروشیمی خارک، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی، معاون توسعه منابع انسانی و پژوهش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، مشاور وزیر نفت، سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری اشاره کرد.

حمید بورد

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

«حمید بورد» هم یکی دیگر از اعضای کارگروه بود. او مدیرعامل پیشین شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره بود.
علاوه بر او «احمد مهدوی ابهری» که در سوابق خود دبیرکلی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، نماینده ابهر و خرمدره در دوره پنجم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی را ثبت کرد، در جمع کارگروه نفتی شورای راهبری حضور داشت. علی بختیار عضو دیگر این جمع بود. او به نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم در کمیسیون انرژی حضور داشت.
بختیار دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق، در کارشناسی‌ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه تربیت مدرس و دارای دکتری DBA نفت و گاز از دانشگاه تهران است.

علی کاردُر

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، همچنین معاون وزیر نفت در امور نفت، فعالیت می‌کرد. وی پیش‌تر در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه‌گذاری بود
او دانش‌آموخته کارشناسی علوم مالی از دانشگاه صنعت نفت و کارشناسی‌ارشد علوم مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است و فعالیت در صنعت نفت را از سال۱۳۶۲ با حضور در شرکت ملی نفت ایران آغاز کرد و تاکنون در سمت‌هایی چون مدیر امور مالی شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت کالای نفت تهران، مدیرعامل شرکت کالای نفت لندن و مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران فعالیت داشته است.

غلامحسین نوذری

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

 او در دولت نهم در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ وزیر نفت بود. او فعالیت در صنعت نفت را از مناطق نفت‌خیز جنوب در شرکت ملی نفت ایران آغاز کرد. وی در ادوار چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی (در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹) نماینده کازرون بود.
وزیر نفت در دولت نهم سابقه مدیرعاملی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران و ریاست هیات‌مدیره شرکت ملی حفاری ایران، حفاری شمال و شرکت نفت پارس را در کارنامه اجرایی خود دارد. وی هم‌اکنون به‌عنوان رییس هیات‌مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) و عضو هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) فعالیت می‌کند.

مرضیه شاهدایی

آرایش کارگروه انتخاب وزیر نفت در دولت چهاردهم

او به‌عنوان اولین زن شاغل در سطح مدیریتی وزارت نفت ایران در سال۱۳۹۶ توسط بیژن زنگنه به‌عنوان معاون وزیر نفت ایران منصوب شد.
وی از آبان۱۳۹۶ تا آذر۱۳۹۸ قائم‌مقام وزیر نفت ایران بود و از آذر ۱۳۹۸ تا بهمن‌ماه سال۱۴۰۰ مدیریت شرکت پتروفرهنگ را برعهده گرفت. قائم‌مقامی وزیر نفت، معاونت وزیر نفت در صنعت پتروشیمی، مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ریاست هیات‌مدیره بهداشت و درمان وزارت نفت ازجمله سوابق نفتی نامبرده است. شاهدایی پس از تشکیل شورای راهبری به کارگروه انتخاب وزیر نفت دعوت شد و نظراتش را درباره سکانداری ساختمان طالقانی ارائه داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.