الناز برکاتی_خبرنگار گروه فرهنگ: هروقت صحبت از مقاومت و جبهه مقاومت می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت جنگ و اخبار نظامی می‌رود اما نکته‌ای که تا به امروز مغفول مانده، این است که کشورهایی که امروزه از آنها به عنوان جبهه مقاومت یاد می‌شود هر یک قدمتی به درازنای تاریخ دارند و به تبع آن، مملو از فرهنگ غنی هستند و به‌خاطر همین ویژگی تمدنی وقتی درطول تاریخ نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که همکاری وارتباط این کشورها محدود به ۷۵ یا ۱۰۰ سال اخیر نمی‌شود. همین امر موجب شد تا شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت فرهنگی کشورهای محور مقاومت اقدام به برگزاری رویدادی کند که نمونه و شیوه اجرای آن در کشور بی‌سابقه بوده است.

همسایگان مقاومت در قلب تهران

آگاه: سرزمین‌هایی که امروز به‌عنوان مقاومت شناخته می‌شوند، با فرهنگ غنی و تمدنی تاریخی، روایتگر اندیشه و باور مشترکی هستند که آنها را با همه فاصله جغرافیایی، به یکدیگر نزدیک کرده است. کشورهایی که به جرات می‌توان گفت گهواره تمدن بشریت هستند. سرزمین تمدن‌ها رویدادی است که می‌خواهد کشورهای حوزه مقاومت را از زاویه‌ای غیر از مساله جنگ و مقاومت و از دید فرهنگی و تاریخی به مردم معرفی کند، به همین علت هم این نمایشگاه «سرزمین تمدن‌ها» نام گرفته است. این نمایشگاه با ویژگی‌های منحصر به فرد خود قصد دارد تا نگاه عامه مردم و دنبال کنندگان اخبار و مسائل کشورهای حوزه مقاومت را به سمت و سویی فراتر از اخبار نظامی و به سمت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ببرد.

جبهه مقاومت به روایت تاریخ
نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها با وسعتی به ابعاد ۱۵هزارمتر مربع در سایت نمایشگاهی برج میلاد در قالب دکور تاریخی کشورهای حوزه مقاومت اجرا شده که شامل چهار بخش نمایشگاهی است. برگزارکنندگان این رویداد برای هر بخش دکورهایی از بناهای باستانی این کشورها را در اندازه بزرگ بازآرایی کرده‌اند و نمادهای هر کشور مثل، آیین، تاریخ، آداب و رسوم کشورهای حوزه مقاومت به مخاطب معرفی می‌شود. مخاطب در طول بازدید از سرزمین مقاومت با اجراهای مختلف فرهنگی و هنری مانند اتاق تصویر، اتاق نمایش، زیارت مجازی حرم امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، نمایش‌های محیطی هنرمندان تئاتر کشور، پرفورمنس‌های دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین در اطراف دکور مسجد الاقصی، اجرای موسیقی‌های محلی، صحبت با سخنگوی حماس با تکیه بر هوش مصنوعی، مواجه می‌شود.
سفر مجازی به کربلا، نجف و شام
در این رویداد از کشور ایران؛ دروازه ملل در تخت جمشید(پارسه) به همراه گوشه‌ای از حرم امام رضا(ع)، از کشور سوریه؛ بنای تاریخی قلعه پالمیرا، از کشور عراق؛ دروازه بابل، از کشور لبنان؛ مجموعه تاریخی بعلبک، از کشور یمن؛ قلعه تاریخی دارالحجر و در نهایت از کشور فلسطین؛ مسجدالاقصی(قبه الصخره) به همراه گوشه‌ای از بازار غزه و خرابه‌های آنجا بازسازی شده است. همچنین در کنار دکور مسجدالاقصی یادمانی از شهدای شاخص مقاومت با تصاویری از شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان، شهید صدر و دیگر بزرگان جانمایی شده است. علاقه مندان می‌توانند با عینک‌های وی‌آر به شهرهای زیارتی عراق، سوریه و ایران سفر کنند و زیارت مجازی داشته باشند. اما ویژگی این نمایشگاه به بناهای بازسازی شده است که هر بنا دروازه ورود به آن سرزمین محسوب می شود و بازدیدکنندگان با گذر از دروازه تاریخی هر کشور با فرهنگ آن کشور آشنا می‌شوند و به نوعی دروازه ورود به این رویداد و آشنایی با کشورهای حوزه مقاومت، دروازه ملل ایران است که نسبت معناداری هم از نظر تاریخی و حتی فرهنگی می‌تواند داشته باشد. علاوه‌بر این هرکدام از این ابنیه تاریخی ویژگی‌هایی دارد که پرداختن به آنها لازم و ضروری است و به تبع چینش دکورهای این رویداد از ایران که به‌عنوان پایتخت مقاومت شناخته می‌شود، دروازه ملل به عنوان نماینده تاریخ ملی و حرم امام رضا(ع) به عنوان بارزترین نمونه دینی در ایران معرفی می شود.

بخش‌های مختلف نمایشگاه 
با قدم زدن در هر کدام از بخش‌های نمایشگاهی سرزمین تمدن‌ها که این روزها در برج میلاد برپاست، با حال و هوای سرزمین‌هایی آشنا می‌شوید که پیش از این آنها را تنها در خبرها دیده بودید.

سوری‌های حامی مقاومت

همسایگان مقاومت در قلب تهران
در بخش سوریه نمایشگاه علاوه ‌بر پالمیرا، اتاق‌هایی مجهز به فناوری‌های نوین قرار دارد که در آنها تاریخ و فرهنگ کشور سوریه در مدت‌زمان کوتاهی معرفی می‌شود. سوریه سرزمینی به مساحت حدودا ۱۸۵ هزار کیلومترمربع است. در این کشور سال‌هاست مردم از ادیان و قومیت‌ها و مذاهب مختلف مانند مسلمان شیعه و سنی و علوی و مسیحی، ترکمن و کرد و عرب در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. در همسایگی سوریه کشورهای ترکیه، عراق، اردن، لبنان و فلسطین اشغالی قرار گرفته و سوریه محل تلاقی ۳ قاره آسیا، آفریقا و اروپاست. اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود شهر تدمر را که تا صحرای شامات گسترده شده بود، بنا کردند. پالمیرا نیز زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان بود، این شهر تبلور هنر و معماری آن تحت‌تاثیر معماری‌های ایران بوده است. در دوران هجوم داعش به سوریه، خسارت گسترده‌ای به شهر پالمیرا وارد شد. در سال ۲۰۱۳ ستون‌های معبد بَعَل به ‌شدت آسیب دید و در نهایت ارتش سوریه در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست شهر پالمیرا را به ‌طور کامل آزاد کند.

سرزمین یمن، قصری در قله سنگی

همسایگان مقاومت در قلب تهران
یمن به ‌عنوان یکی از کشورهایی که این روزها حق خود را به آرمان فلسطین ادا کرده، بخش مهمی از نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها را به ‌خود اختصاص داده است. 
یکی از مظاهر یمن در نمایشگاه، همان خنجر معروف یمنی برآمده از عقیده مردمان آن دیار است که معتقد به قیام بالسیف هستند. برگزارکنندگان این رویداد بنای قله دارالحجر را به ‌عنوان دروازه تمدنی یمن برگزیده‌اند؛ بنایی که یک کاخ پادشاهی قدیمی است که در وادی‌ظهر در حدود ۱۵ کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این سازه که بخشی از آن قصر و بخشی از آن یک ستون صخره‌ای است، یکی از دیدنی‌ترین سازه‌های جهان است. دارالحجر یا خانه سنگی یمن، یک اقامتگاه سلطنتی قدیمی است که انگار از یک قله صخره‌ای که روی آن قرار دارد به بیرون رشد کرده است. این سازه امروزه به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌توانند در اتاق‌های آن گشت بزنند و هزارتوی پلکان‌های آن را کشف کنند.

عراق، گهواره تشیع 

همسایگان مقاومت در قلب تهران
موکب‌های عراقی در نمایشگاه، بازسازی شده‌اند که پذیرای بازدیدکنندگان هستند و البته اتاق‌های معرفی فرهنگ و تاریخ کشور عراق که پای ثابت کشورهای مختلف در سرزمین تمدن‌هاست. دروازه ورودی بخش عراق در رویداد سرزمین تمدن‌ها، سازه دروازه ایشتار است که به اسامی دیگری مانند دروازه بابل هم معروف است. اصل این دروازه اکنون در موزه پرگامون برلین نگه‌داری می‌شود و روی آنها ردیف‌هایی از نقش‌های شیر، اژدها و احشام وجود دارد. اخیرا نیز در محوطه تاریخی پارسه دروازه‌ای مانند دروازه بابل کشف شده است که به عقیده کارشناسان به دستور کوروش، پادشاه هخامنشی و به مناسبت فتح بابل ساخته شده است. وقتی از میان دروازه بابل در رویداد سرزمین تمدن‌ها می‌گذرید، نخستین نمادی که جلب توجه می‌کند ماکت بزرگی از ظرف مخصوص قهوه عربی موسوم به دله خودنمایی می‌کند که برای ایرانیان یادآور ایام اربعین است. همچنین در این مکان ماکتی از حرم مطهر امام‌حسین(ع) خودنمایی می‌کند که در آن می‌توانید از امکان زیارت مجازی به وسیله عینک‌های واقعیت مجازی بهره‌مند شوید.

سرزمین فلسطین، زادگاه مقاومت 

همسایگان مقاومت در قلب تهران
در نقطه کانونی سرزمین تمدن‌ها، به کشور فلسطین و مهم‌ترین نماد آن، بنای مسجدالاقصی (قبه‌الصخره) خواهیم رسید. مسجدالاقصی مکانی است که اهمیت و قداستش محدود به یک کشور، دین و حتی قوم نمی‌شود و از معدود مکان‌هایی است که برای ادیان ابراهیمی، مقدس به‌حساب می‌آید. قبه‌الصخره از مهم‌ترین معماری‌های اسلامی به‌ حساب می‌آید، درون خود، صخره‌ای مقدس جای داده و مکانی است که در روایات، پیامبر اسلام از آن نقطه معراج کرده‌اند. در گوشه‌ای از میدان مرکزی رویداد سرزمین تمدن‌ها، اتاقی با دکور عربی ساخته شده است که در آن با فناوری هولوگرام بازدیدکنندگان می‌توانند سوالات خود را از هلوگرام ابوعبیده بپرسند و جواب خود را با کمک هوش مصنوعی دریافت کنند. همچنین در این میدان اجراهای نمایشی‌ای از دانشجویان حامی فلسطین برگزار می‌شود که به ‌گفته رهبر انقلاب، جزو جبهه مقاومت به ‌حساب می‌آید. گوشه دیگر میدان به زندگی روزمره در غزه پرداخته خواهد شد و از بازارهای آنجا تا خرابه‌هایی که این روزها به صحنه‌های تکرار اما دردآور تبدیل شده‌ است، می‌رسد. یکی از ویژگی‌های سرزمین تمدن‌ها توجه به جزئیات در بازسازی دکورهاست و گواه تایید آن را می‌توان در بازدید خانواده شهدای فلسطینی یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.