۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵٬۹۹۸

رییس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت: بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد و این موارد بیشتر در فصل تابستان و ماه مرداد اتفاق می‌افتد.

استخرهای کشاورزی قربانی می‌گیرند

آگاه: علی ضیایی درباره آمار غرق‌شدگی‌ها در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت ۲۸۳نفر غرق شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال۱۴۰۲ تفاوت چندانی ندارد. وی با بیان اینکه بیشتر موارد غرق‌شدگی حادثه است، نداشتن مهارت شنا و فقدان شناخت جریانات آبی را از جمله دلایل این اتفاق دانست. رییس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در تعریف غرق‌شدگی گفت: غرق‌شدگی عمدتا به‌معنای غوطه‌وری در مایع که در اغلب موارد آب است، اتفاق می‌افتد. وی با تاکید بر غرق‌شدگی‌های ناشی از حوادث، افزود: عموم افراد تصور می‌کنند غرق‌شدگی به‌دلیل ورود حجم زیادی آب داخل ریه یا دستگاه گوارش رخ ‌می‌دهد اما همیشه اینطور نیست؛ در برخی موارد با غرق‌شدگی خشک نیز مواجه هستیم یعنی آب زیاد وارد دستگاه تنفس نشده است اما اسپاسم و گرفتگی حنجره سبب مرگ می‌شود.
ضیایی با اشاره به نشانه‌های غرق‌شدگی در معاینات پزشکی قانونی گفت: غرق‌شدگی علائم و نشانه‌های اختصاصی در معاینات اولیه ندارد و نیازمند معاینات و بررسی‌های تکمیلی است. رییس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی، ورود آب به ریه‌ها، افزایش حجم ریه‌ها، چروک شدن پوست بدن به‌خاطر قرار گرفتن طولانی‌مدت در آب و تغییرشکل را از جمله یافته‌ها در اجساد غرق شده است. ضیایی درباره آمار پزشکی قانونی از غرق‌شدگان در سال۱۴۰۲، اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۱۴نفر دچار غرق‌شدگی شدند که از این میزان ۸۴۸نفر مرد و ۱۶۶نفر زن بودند و نسبت‌به سال۱۴۰۱، کاهش ۱۲درصدی در میزان غرق‌شدگی‌ها را شاهد بودیم. وی درباره بیشترین محل غرق‌شدگی‌ها در سال۱۴۰۲ گفت: ۲۸۲مورد از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه، ۲۱۴مورد در استخرهای کشاورزی و ۱۶۸مورد در دریا بوده است که از میزان ۱۶۸غرق‌شدگی در دریاها فقط پنج مورد در طرح‌های سالم‌سازی دریا رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.