روستای ورکانه در حوالی سد اکباتان، یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید. روستایی که نگاه به آن شما را به عصر رنسانس در اروپا می‌برد.

رنسانس اروپا را در روستای ورکانه همدان ببینید

آگاه: روستای ورکانه همدان در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و عموما به‌دلیل اقلیم کوهستانی و برخورداری از طبیعت زیبا، از مناطق بسیار بکر به شمار می‌رود. این روستا یکی از ۶روستای گردشگری همدان به‌حساب می‌آید که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‌عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده است.
مردم روستای ورکانه به زبان‌‏های ترکی، فارسی و کردی سخن می‏‌گویند. این روستا با موسیقی محلی خود شهرت یافته است که شامل ترانه‏‌هایی با اشعار باباطاهر عریان و بیاتی‏‌های ترکی با موسیقی عاشیقی می‌شود که در مراسم شادی و عروسی‏‌ها مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. همچنین نوعی موسیقی محلی به نام سربازی و سه‌پا در میان مردم روستا رواج دارد. غذاهای محلی روستا مشتمل بر آبگوشت، انواع کباب و آش مانند آش اوماج، آش پلته، آش واره، آش جو و ترخینه، ازجمله شاخصه‌های ورکانه به شمار می‌روند.
در زبان کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است. ورکانه نیز به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه است. از نقطه نظری دیگر، به‌دلیل اینکه در پیرامون روستا معادن سنگ به فراوانی مشاهده می‌شود، نام ورکانه را به خود گرفته است و وجه تسمیه روستای ورکانه را معادل محلی آورده‌اند که در نزدیکی معدن است. پیشینه روستای ورکانه در استان همدان به بیش از ۴۰۰سال می‌رسد و آثاری از دوره صفوی در آن کشف شده است. 
کوه‌‏های اطراف روستا و دره‏‌های خان و جن، در فصول مختلف به‌ویژه در بهار که سرشار از طراوت و سرسبزی می‏‌شوند، مناظر زیبا و دلفریبی را ایجاد می‌‏کنند. با قرارگیری در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی، آب و هوای روستای ورکانه کوهستانی است. به‌ همین دلیل توصیه می‌کنیم در فصل‌های گرم سال، یعنی بهار و تابستان به ورکانه بروید. سردی هوا در نیمه دوم سال می‌تواند سفر به ورکانه را برای بسیاری دشوار کند. با این همه پاییز با رنگ‌های جادویی‌اش ورکانه را با چشم‌اندازهای تماشایی می‌آراید و بسیاری را به این روستا جذب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.