۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶٬۲۷۵

استان مازندران روستاهای شگفت‌انگیزی دارد که روستای بلده یکی از جذاب‌ترین آنهاست و به‌دلیل آب و هوای خاص و جاذبه‌های زیبا برای تفریح بسیار پیشنهاد می‌شود.

روستای بلده؛ بهشت کوچک در استان مازندران

آگاه: طبیعت همیشه و برای همگان دلپسند و خواستنی است، مخصوصا اگر طبیعت شمال باشد؛ دریای بیکران الهی، جنگل‌های سرسبز هیرکانی، آبشارهایی با طبیعت بکر و حیات‌وحش متنوع که باعث شده تا گردشگران زیادی هر ساله این منطقه زیبای کشورمان را برای تفریح و گردش انتخاب کنند. در این بخش سعی کرده‌ایم تا مطالبی در مورد یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای استان مازندران را برای شما معرفی کنیم.
شهرستان نور از توابع استان مازنداران است که از سه قسمت مرکزی، بلده و چمستان به وجود آمده است. روستای بلده از نقاط دیدنی و توریستی استان مازندران بوده که با طبیعت بکر و زیبا و مناظر دلفریب و آب و هوای بسیار خوب یک مکان زیبا برای مسافرت به شمار می‌رود.
روستای یوش که در این بخش واقع است، زادگاه نیما یوشیج را در خود جای داده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این روستا، از منزل نیما یوشیج نیز بازدید کنید.
آب و هوای روستای بلده ییلاقی و کوهستانی بوده و در فصل زمستان بسیار سرد است. برای همین مردم روستای بلده در فصل‌های سرد به قشلاق کوچ می‌کنند. در تابستان نیز آب و هوای این روستا معتدل است. این روستا به دلیل دارا بودن آب‌وهوای معتدل و دلپذیر از فصل بهار تا پایان تابستان از زیباترین و بهترین مناطق برای مسافرت است.
روستای بلده دارای دیدنی‌های بسیاری همچون قلعه پولاد، آبشار سواسره، بقعه سلطان احمد و... است که در ادامه این مطلب به برخی از آنها اشاره‌ای خواهیم داشت:
در قدیم روستای بلده سه دروازه داشت که یکی از آنها دروازه پولاد بوده است. قلعه پولاد بنای به‌جامانده از این مکان دیدنی است که قلعه بلده یا قلعه نو نیز نامیده می‌شود. سابقه قلعه بلده به ٧٠٠سال پیش می‌رسد که مربوط به سلسله باد و سپاهان طبرستان در زمان سلجوقیان است. موقعیت مکانی قلعه پولاد در شمال‌غرب بلده است که ناگفته نماند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در ۵٣کیلومتری جاده هراز و ۵۵کیلومتری جاده چالوس آبشاری به نام آبشار سواسره وجود دارد که ارتفاع آن حدود ١٠٠متر بوده و از بالای آبشار، روستای بلده کاملا مشهود است. 
عمارت خان‌بابا نیز از دیگر نقاط دیدنی بلده است. این عمارت در بخش شرقی روستای بلده قرار گرفته است که متعلق به باباخان بختیاری فرزند حاج علی‌قلی‌خان (سردار اسعد) در دوران قاجار است و در سال٨۵ در زمره آثار ملی به ثبت ملی رسید.
از دیگر نقاط دیدنی استان مازندران به بقعه سلطان احمد در حاشیه شرقی روستای بلده می‌توان اشاره کرد که این بقعه از آجر و روکش گچ و به شکل مخروطی درست شده است. یک کتیبه از جنس چوب در این بقعه وجود دارد و روی صندوق نام شیخ احمد نوری که از خاندان‌های بزرگ و معروف در تاریخ معاصر ایران است در تاریخ ١١٠٢هجری قمری حکاکی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.