۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۶٬۰۵۹

آموزش و پرورش را دریابید

علی جواهری ـ دبیر گروه جامعه

حاشیه‌های زیادی برای سالخورده بودن کابینه دولت چهاردهم مطرح شد؛ البته در مسند وزارت کمی تجربه لازم است. در این سالخورده بودن داشتن سلامت جسمی و استاندارد سن هم لازم است تا آن فرد بتواند وظایفش را به‌درستی انجام دهد. شاید وزیر سالخورده و باتجربه تاثیر در روند معیشت و تغییری در وضعیت زندگی مردم نداشته باشد. اما نگرش می‌تواند روند توسعه کشور را به همراه داشته باشد. اینکه جوانان را ببینیم و به آنان اعتماد کنیم خیلی مهم است. جوانانی که دیده نشده‌اند و مدارک تحصیلی‌شان روی طاقچه خاک می‌خورد.

آگاه: اینکه آقای رییس‌جمهوری قصد دارد ۷۰هزار بازنشسته را به کار برگرداند، آن هم معلمان خانه‌نشینی که از وضعیت معیشت‌شان ناراضی هستند، جای تعجب دارد. اینکه اوضاع نابسامان سیستم آموزش و پرورش نیازمند تحول است با بازگشت بازنسشتگان حل نمی‌شود. آموزش و پرورش نیازمند تحول است، نه به سبک سالخورده‌ها. آموزش و پرورش باید به سبک دهه نودی‌ها تغییر کند. 
بسیاری از جوانان بیکار هستند. قطعا آقای رییس‌جمهوری اطلاعات فراتر از رسانه‌ها دارند. نرخ بیکاری در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی در دوسال اخیر از ۱۳.۸ به ۱۱.۴درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به ۳.۵ درصد رسیده است. اینها را سرکار بیاورید. 
کافی است سری به دانشگاه بزنید و آمار فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان با معدل‌های بالا را بخواهید؛ آن وقت خواهید دید که چه افراد بااستعداد و توانمندی یافت می‌شود که با گذراندن دوره‌ای کوتاه و آسان‌سازی شرایط جذب برای معلم شدن می‌توانند سیستم آموزشی کشور را نجات دهند. 
با تحقق این شرایط کلی اتفاق جذاب رخ می‌دهد. جوانی صاحب کار و امنیت شغلی می‌شود و انگیزه‌ای برای ازدواج و تشکیل خانواده پیدا می‌کند و همه شاهد تحول سیستم آموزش و پرورش خواهیم بود. به صراحت باید گفت آموزش و پرورش جای بازنشستگان نیست. چون اختلاف سنی معلم و دانش‌آموزان نخستین موضوعی است که باید مدنظر داشت. چون همین نسل که مشغول به کار هستند نمی‌توانند در کلاس، دانش‌آموزان دهه نودی را آنطور که باید کنترل کنند و بیاموزند. دلیلش فضای تربیتی و اختلاف نسلی است. دهه نودی‌ها ویژگی‌هایی دارند که باید درباره‌ آن مطالعه بیشتر داشت. از طرفی بازنشستگان در انتظار سخنرانی و شاید نامه و سفارشی برای همسان‌سازی حقوق هستند، نه اینکه دوباره به کار بازگردند و روز از نو روزی از نو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.