گروه جامعه- مشاجره‌های میان تب سنتی و جامعه پزشکی هرچه می‌گذرد بیش از گذشته بالا می‌گیرد. این کشمکش‌ها میان برخی پزشکان و یکی از مدعیان طب اسلامی از مشاجره هم فراتر رفته و بعد از شکایت و محکومیت و حکم شلاق و آتش زدن کتاب‌های علمی پزشکی، وارد فاز جدیدی شده است، طوری که عباس تبریزیان، شخص رییس سازمان نظام پزشکی کشور را ناصبی خواند و این اظهارات توهین‌آمیز او باعث واکنش دکتر محمد رییس‌زاده شد و او از دادگاه ویژه روحانیت و مراجع قضایی برای برخورد با چنین شخصی کمک خواست.

کتک درمانی!

آگاه: بی‌شک طب سنتی و طبی اسلامی ریشه‌های علمی و تجربی دارد و آثار و نتایج مثبت آن بارها توسط جامعه علمی و پزشکی کشور تایید شده است. اما این به آن معنا نیست که هر کسی ادعای طب سنتی و اسلامی داشته باشد بتواند به جامعه پزشکی و علم توهین کند. همچنین اثبات درمانگری سنتی به معنی حذف پزشکی نیست و در صورت رعایت همه موازین در بهترین حالت می‌تواند مکمل درمان‌های علمی و پزشکی باشد. باوجوداین، مدعیان طب سنتی گاه علوم پزشکی را طوری نفی می‌کنند که به خود اجازه هر نوع اظهارنظری درباره آن را می‌دهند. این رویه تا جایی پیش می‌رود که دکتر محمد رییس‌زاده، رییس سازمان نظام پزشکی کشور در واکنش به اظهارات یکی از مدعیان طب اسلامی که او را نجس خوانده بود، گفت: «این مدعی طب اسلامی محفل‌هایی ترتیب می‌دهد و پول‌های کلانی از مردم دریافت می‌کند و به آنها می‌گوید می‌خواهم ارواح خبیث را که باعث بیماری شما شده است از بدن شما خارج کنم و اگر موفق به درمان بیمار نشود به وی می‌گوید روح تو مشکل داشته است!»

مدعیان طبابت
رییس سازمان نظام پزشکی در ادامه گفت: «این مدعی طب اسلامی ادعا می‌کند براساس نظرات مراجع تقلید، چنین توهین‌هایی به ‌من نسبت داده است و بنابراین لازم است قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت به این مسئله ورود پیدا کنند.» اما ماجرای عباس تبریزیان که از مخالفان طب مدرن و حرفه‌ای است و خود را متخصص و پدر طب اسلامی معرفی می‌کند مربوط به امروز و دیروز نیست، چون او چند سال پیش هم در اتفاقی عجیب، کتب علمی پزشکی را جلوی دوربین به آتش کشید. آتش زدن کتاب هاریسون آخرین آتشی نبود که  او بپا کرد و چندی بعد با شکایت تبریزیان از سه پزشک مشهدی، دادگاه آنها را به شلاق محکوم کرد؛ خبری که واکنش‌های آن کمتر از سوزاندن کتاب مرجع پزشکی نبود. او از سه پزشکی که عکس کارگاه به‌ظاهر داروسازی وی را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، شکایت کرده بود؛ سوله‌ای که توصیف غیربهداشتی بودن آن هر قدر مفصل باشد، دیدن عکس، بیننده را شوکه می‌کند.
دکتر علی بیرجندی‌نژاد، رییس‌ سازمان نظام پزشکی مشهد دراین‌باره گفت: تخلفات تبریزیان در قالب مداخلات درمانی، شکایت بیماران از وی و موضوع آتش‌زدن کتاب هاریسون به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع پزشکی، به صورت مجزا پیگیری شده و در حال انجام است. او همچنین گفت: لازم است ازسوی محاکم قضایی با افراد متخلف در این حیطه به صورت محکم‌تر و جدی‌تر برخورد شود، زیرا این موضوع یک مطالبه عمومی در راستای سلامت مردم است و جایگاه نظام بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج خدشه‌دار می‌کند. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت عمومی در کشور چیزی به نام «طب اسلامی» را به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه اقدام درمانی با این عنوان را غیرمجاز اعلام کرده است. دکتر محمدحسین بحرینی افزود: با همه مداخله‌گران در امور پزشکی که تحت عناوین مختلف مانند طب اسلامی، سلامت مردم را تهدید می‌کنند به‌طور قانونی برخورد می‌شود. روش‌های درمانی طب مکمل در ایران فقط در قالب طب سنتی ایرانی آن هم تنها توسط پزشکان متخصص و دوره‌دیده دانشگاهی ارائه می‌شود. وی به تخلفات فردی که خود را متخصص طب اسلامی معرفی کرده نیز اشاره و بیان کرد: پیرو گزارش‌های دریافتی در سال۱۳۹۶ از مداخله‌های درمانی غیرمجاز فردی به نام عباس تبریزیان در شهر مشهد، مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به پیگیری قانونی مداخله غیرمجاز وی افراد مرتبطش کرده است.
اما پیگیری‌های آنها منجر به محکومیت خودشان شد. دکتر بحرینی دراین‌باره چنین توضیح داد: وکیل آقای تبریزیان وقتی پیگیری‌های قانونی را دید از سه نفر همکاران پزشک ما که عکس‌های سوله غیربهداشتی تولید دارو توسط وی را منتشر کرده بودند، شکایت کرد. این شکایت درنهایت منجر به صدور رأی علیه سه نفر از پزشکان شد.
قبل از اینکه تبریزیان یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در حوزه پزشکی را به آتش بکشد، ادعاهای عجیب دیگری را درباره خود مطرح کرده بود. ازجمله مدعی بود که پروفسور تروسکه دباک، متخصص اپیدمیولوژی سرطان و رییس دپارتمان اونکولوژیکال اپیدمیولوژی دانشگاه گرونینگن در ۱۳۹۴خورشیدی در سفرش به ایران برای شرکت در یک همایش علمی، او را دیده و خواسته که به هلند برود تا تدریس کند و به‌دنبال تطمیع او بوده است. او همچنین در ۱۳۹۴خورشیدی در همایش طب اسلامی که به‌وسیله طرفداران وی در یزد برگزار شد، مدعی شده بود: زمان برگشت به طب اسلامی فرارسیده است و بایستی با جایگزین کردن طب اسلامی به‌جای پزشکی مدرن به کمک مردم بیاییم. مسئله دعا درمانی باید احیا شود و لازم است، اولین چیزی که در هنگام بیماری به ذهن مومن خطور می‌کند، دعا باشد.
تبریزیان همچنین مدعی درمان روزانه ۱۵۰مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج با طب اسلامی در قم است. او می‌گوید: بیماری‌های صعب‌العلاج را ظرف چند روز درمان می‌کنیم؛ اما جالب اینجاست که زمانی بیماران درمان شده برای آزمایش به بیمارستان مراجعه می‌کنند، می‌گویند که جواب آزمایش‌های قبلی اشتباه بوده است.
روزانه ۵۰۰ نفر را ویزیت می‌کند
در سایت عباس تبریزیان انواع داروها پیدا می‌شود، نه برای بیماری‌های معمولی که حتی برای سرطان، پارکینسون و ام اس هم دارو وجود دارد. تبریزیان درباره بیماری اوتیسم گفته بود: «اوتیسم نوعی معلولیت ذهنی است که در روایات به «خبل» یاد شده است.» او ضمن اینکه منشأ این بیماری را ضایعه نخاعی کامل نشدن مغز معرفی کرده، آن را معلول جن می‌داند که در نطفه یا هنگام زایمان به مغز نفوذ می‌کند. تبریزیان همچنین راه درمان را بخور (بخار) حضرت مریم (س)، قطره سداب سرکه، داروی جامع امام رضا (ع) به همراه آب انار، داروی ترکیبی عقل، داروی تقویت عصب و داروی طریفل بیان می‌کند که همه را نیز خود می‌سازد.
همچنین تبریزیان در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که او روزانه ۵۰۰نفر را ویزیت می‌کند که عده‌ای از آنها ساکن کشورهای خارجی هستند و در اماکنی چون فرودگاه نیز مردم برای دیدارش صف می‌کشند. وی همچنین مدعی شده بود که از اروپا و آمریکا پیشنهادهای متعددی برای کار و اقامت داشته است، حتی قول داده‌اند، چنانچه او به اروپا عزیمت کند و آنها معجزات درمانی‌اش را ببینند، همگی مسلمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.