به گزارش خبرنگار گروه سیاست آگاه؛ هفدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با دستور بررسی خط‌مشی و اصول کلی کابینه دولت و همچنین سوابق و صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد؛ جلسه‌ای که پزشکیان پاستورنشین را باز هم به جمع نمایندگان مجلس بازگرداند تا این‌بار به همراه ۱۹وزیر پیشنهادی خود، ارکان دولت را در آزمون رأی اعتماد مجلس قرار دهد.

صف‌کشی ۱۹ وزیر پیشنهادی برای رأی

آگاه: درهای مجلس رأس ساعت ۸:۱۵دقیقه به روی خبرنگاران باز شد تا جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رسمیت یافته و پزشکیان و یارانش یک‌به‌یک وارد صحن علنی شده و در یک ردیف از صندلی‌های که در مجلس تعبیه شده، تکیه بزنند. بااین‌حال، به‌علاوه مسعود پزشکیان و ۱۹وزیر پیشنهادی، چهره‌های دیگری همچون محمدرضا عارف، معاون‌اول رییس‌جمهوری و علی طیب‌نیا، مشاور عالی رییس‌جمهور حاضر شدند.
پزشکیان؛ فرزند مجلس در آغاز این جلسه، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، پزشکیان را به رسم ادب فرزند مجلس خواند تا وی در ادامه از فرصت دو ساعت و نیمه خود در راستای دفاع از وزرای پیشنهادی استفاده کرده و خط‌مشی کابینه دولت را تبیین کند.
حرف کابینه از زبان رییس‌جمهور پزشکیان که از همه فرصت خود در این جلسه استفاده نکرد، در جریان سخنرانی خود بر اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه و چشم‌انداز بیست‌ساله اشاره داشت و کابینه خود را کابینه وفاق ملی دانست. نهمین رییس‌جمهوری کشور در این جلسه، با بهره‌گیری از فرازهای نهج‌البلاغه، بر اصول و ارزش‌های که باید به آن معتقد بود، تاکید کرد و مراعات انصاف درباره کسانی را که در حزب و دسته دیگری هستند برای همه خواستار شد.

گعده‌های مجلس 
با این حال و در جریان این جلسه، باز هم گعده‌های مجلسی شکل گرفت تا بر سر برخی وزرا، هنوز رای نگرفته شلوغ شده و بازار رایزنی‌ها و لابی‌گری‌ها قوت گیرد.
با این حال و در اثنای سخنرانی مسعود پزشکیان، برای دقایقی جو مجلس از سکوت خارج و تا حدی سروصداها افزایش یافت؛ موضوعی که انتقاد رییس‌جمهوری را در پی داشت تا اینکه وی خطاب به نمایندگان گفت: «مثل اینکه طولانی حرف می‌زنم، خسته می‌شوید و این سروصداهایی که شنیده می‌شود، یعنی حوصله ریز و جزئیات مباحث را ندارید!»
اما انتقاد رییس‌جمهوری از همهمه در مجلس باعث شد که محمدباقر قالیباف به نمایندگان تذکر دهد تا سکوت را رعایت کنند. اما پزشکیان در پایان سخنان خود با لحنی صمیمانه خطاب به نمایندگان، گفت که از اینکه حوصله به خرج دادید و سخنانم را شنیدید، تشکر می‌کنم. البته ببخشید زیاد بلد نیستم حرف بزنم و تا می‌خواهم از روی کاغذ بخوانم، بدتر می‌شود که این موضوع با تشویق نمایندگان مواجه شد.
پس از اتمام سخنرانی مسعود پزشکیان در صحن مجلس، تذکرات کوچک‌زاده و سلیمی به خط‌مشی دولت آغاز شد؛ تذکراتی که به‌صورت مشترک یک چیز را بیان می‌کرد؛ آیا برنامه رییس‌جمهوری همان برنامه هفتم و سند چشم‌انداز است یا برنامه دیگری در کار است که ما آن را ندیده‌ایم.
در ادامه این جلسه، ماراتن نطق موافقان و مخالفان خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت، در صحن مجلس آغاز شد و برخی نمایندگان مخالف دولت معتقد بودند که ما دیگر در زمان رقابت‌های انتخاباتی نیستیم و بیان کلی مسائل کفایت نمی‌کند و باید راه‌حل برون‌رفت از بسیاری از مسائل ازسوی رییس‌جمهوری ارائه می‌شد.
اما در ادامه موافقان خط‌مشی کابینه چهاردهم نیز در پشت تریبون ناطقان جلسه حاضر شده و تاکید داشتند که رییس‌جمهوری با شعارِ «دعوا نکنید و کنار هم باشیم» روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت، یاریگر او باشیم.

انتقادات با سویه قومیتی! 
با این حال در این جلسه مخالفت‌ها به برنامه پزشکیان سویه تازه‌ای پیدا کرد و اختلافات در زمینه عدم توجه به قومیت‌ها برای حضور در کابینه سر باز زد؛ به‌طوری‌که محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مخالفت با برنامه پزشکیان پشت تریبون ناطقان مجلس قرار گرفت و با بیان اینکه «مردم به تغییر رأی دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح‌طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رییس‌جمهوری هرگز نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود، شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.
این موضوع که یکی از تعریض‌ها مهم به رویکردهای پزشکیان بود در ادامه باعث شد تا نمایندگان موافق و مخالف بعدی به این موضوع پرداخته و آن را مورد نقد قرار دهند، به‌طوری‌که سارا فلاحی در نطق خود تلویحا به این موضوع پرداخت و گفت: انتظار داشتیم آقای پزشکیان از زنان بیشتری در کابینه‌اش استفاده کنند. همچنین از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت‌های دینی استفاده کند، اما باید به او فرصت دهیم و نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم! کابینه هنوز تکمیل نشده است و انتظار داریم که آقای پزشکیان در شورای معاونینش حتما از زنان، جوانان و گروه‌هایی که امروز حذف شده‌اند، استفاده کند.
بااین‌حال علی بابایی‌کارنامی هم در ادامه نطق خود تلویحا به نطق عثمانی اشاره داشت و گفت: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست، بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است.
در ادامه نیز نصیرپور، نماینده مردم سراب هم در جریان مذاکرات مجلس و در جریان مخالفت با خط‌مشی کابینه تلویحا به اظهارات عثمانی اشاره داشت و گفت: ما توجه به قومیت را به قیمت تفرقه و دوقطبی‌سازی در جامعه نمی‌خواهیم اما این توجه را می‌خواهیم؛ ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است. از دوستانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت اعتراض می‌کنند، درخواست دارم توجه کنند که ما ۱۹وزیر و ۳۱استان داریم.
واکنش قالیباف به دوقطبی‌سازی در صحن با این‌حال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی هم در این بخش پای به میدان گذاشت و در واکنش به سخنان نماینده بوکان در صحن مجلس، گفت: دو هفته قبل من در همین تریبون نطق پیش از دستور داشتم و یکی از موضوعاتی که اشاره کردم بحث مربوط به مذاهب، قومیت‌ها، سلایق سیاسی، طوایف، اقشار و بخش‌های مختلف بود و در آنجا با صراحت گفتم که اگر ما در کنار هم قرار بگیریم و دنبال کنیم، ایران قوی خواهیم داشت و این باور همه ماست. بعضی‌اوقات با برخی صحبت‌ها از این تریبون ملی که بلندترین منبر جمهوری اسلامی است، حرف‌هایی به دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می‌زنیم که عملا با دوقطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتری می‌شویم؛ من وظیفه خود دانستم که این موضوع را اصلاح کنم.

شعرخوانی پزشکیان در صحن 
اما در جریان این جلسه و در نوبت عصر روز گذشته مجلس، پزشکیان باز هم به ایراد سخنرانی پرداخت و رویکرد و اصول اساسی برخی از وزارتخانه‌ها را تشریح کرد. پزشکان ضمن بیان این مطالب، البته تعریضی به اظهارات قومیتی در مجلس داشت. وی با قرائت شعری، ناراحتی خود را از اعلام کرد و گفت: هرکس به طریقی دل ما می‌شکند، بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند، بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست از دوست بپرسید چرا می‌شکند.
در ادامه اما فرآیند بررسی سوابق وزرا در مجلس آغاز شد و وزیر آموزش‌وپرورش نخستین وزیری بود که به دلیل نبود مخالف، به‌طور مستقیم به ارائه برنامه خود در صحن مجلس پرداخت و برنامه‌های خود را تبیین کرد. همچنین در ادامه این جلسه نیز سوابق و برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.