رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در بخشی از سخنانشان هدف دشمن از جنگ روانی در عرصه نظامی را ایجاد ترس و عقب‌نشینی خواندند و گفتند: به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد.

غضب الهی

آگاه: ایشان احساس ضعف و انزوا و تسلیم‌شدن در مقابل خواسته‌های دشمن را از آثار بزرگ‌نمایی توان آن در عرصه سیاسی دانستند و افزودند: دولت‌هایی که با ملت‌های بزرگ و کوچک امروز در مقابل خواسته‌های مستکبران تسلیم هستند، اگر به ملت‌ها و توانایی‌های خود تکیه کنند و واقعیت توان دشمن را به دور از بزرگ‌نمایی بشناسند، می‌توانند به خواسته‌های آنها «چشم» نگویند.


مطابق با آموزه‌های دینی و قرآنی، عقب‌نشینی در برابر دشمن، مشوق اوست و ایستادگی موجب عقب‌رفت دشمن است. مسلمانان اگر چنانچه در مقابل ظلم و زورگویی و خباثت‌ها و جنایت‌های مستکبران و جنایتکارانِ عالم بایستید، آنها قطعا مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند و این سنت الهی است. ولوْ قاتلکُمُ الذِین کفرُوا لولوُا الْأدْبار ثُم لا یجِدُون ولِیا ولا نصِیرا * سُنة اللهِ التِی قدْ خلتْ مِن قبْلُ ولن تجِد لِسُنةِ اللهِ تبْدِیلا (سوره مبارکه الفتح، آیه ۲۲)

وادادگیِ در مقابل دشمن، دروازه‌ همه آسیب‌هاست
وادادگیِ در مقابل دشمن، دروازه همه آفت‌ها و آسیب‌هایی است که بر یک کشور وارد می‌شود. رهبر انقلاب در همین راستا می‌فرمایند: همه جوان‌های عزیز ما بدانند که دشمنان بیکار نمی‌نشینند، نقشه می‌کشند؛ هنر این است که نقشه دشمن را، توطئه‌ دشمن را، نقطه‌ای را که آماج حمله دشمن است، بشناسیم و برای مواجهه با او، برای مقابله با او، برای خنثی‌کردن کار دشمن، طرح داشته باشیم، انگیزه داشته باشیم، فکر داشته باشیم. وادادگیِ در مقابل دشمن، دروازه همه آسیب‌هایی است که بر یک کشوری وارد می‌شود. ما می‌خواهیم کشورمان را به برکت اسلام به اوج برسانیم؛ ما می‌خواهیم ملت ایران را - آن‌چنان که شایسته این ملت است- به نقطه‌ای برسانیم که الگو باشد؛ نه‌فقط برای دنیای اسلام و ملت‌های مسلمان، بلکه برای بشریت؛ خب این کار بزرگی است، این راه دشوار و طولانی‌ای است. دشمن اسلام نمی‌خواهد که نام اسلام یک چنین عظمت و شکوهی پیدا کند؛ دشمن شیعه هم نمی‌خواهد؛ بنابراین می‌نشینند توطئه می‌کنند، می‌نشینند فعالیت می‌کنند، می‌نشینند نقشه می‌کشند. نباید از نقشه‌ آنها غافل شد.

تجربه برجام
اما یکی از مواضعی که ملت ایران، نتایج عقب‌نشینی را به‌عینه دید در قضیه مذاکرات هسته‌ای در دهه۹۰ شمسی بود. در جریان آن مذاکرات، اگرچه در سطح کلان، موافقت نظام جلب شده بود، اما مجریان نتوانستند به‌طور کامل خطوط قرمز نظام را حفظ کنند و از برخی از این خطوط عدول شد و نتیجه آن خروج یکباره و یکطرفه آمریکا از توافق حاصل شده و عملا بلااثر شدن توافق مزبور بود. رهبر انقلاب در نخستین روز از سال۹۵ طی بیاناتی در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در همین رابطه فرمودند: کشورهای دیگر که در هر مسئله‌ای با آمریکا توافق می‌کنند، معنایش این است که از مواضع خودشان به‌نفع طرف مقابل عقب‌نشینی می‌کنند، بدون اینکه طرف مقابل به‌نفع آنها یک عقب‌نشینی قابل‌توجهی انجام بدهد. در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگرچه این توافق را ما تایید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آنها را، لکن اینجا هم همین‌جور بود؛ وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما مثلا اینجا را یا این خط‌قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم. معنای این همین است؛ یعنی وقتی طرف مقابل یک دولتی مثل آمریکاست که وسایل تبلیغ دارد، امکانات دارد، پول دارد، دیپلماسی فعال دارد، عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد، دولت‌هایی که به آنها فشار می‌آورد در اختیارش هستند، کنارآمدن با او به‌معنای صرف‌نظرکردن از برخی از چیزهایی است که انسان بر آنها پای می‌فشرد. این یک دوراهی است که طبق سیاست‌های آمریکا که می‌خواهند در ذهن ملت ما تزریق بکنند، یک دوراهی ناگزیر است؛ یک دوگانه اجتناب‌ناپذیر است: یا باید در مقابل آمریکا و خواست‌های او در موارد بسیاری کوتاه بیاییم، یا باید فشارهای آمریکا را، تهدیدهای آمریکا را، ضررهای ناشی از مخالفت با آمریکا را تحمل کنیم. اینها می‌خواهند این را به‌صورت یک گفتمانی در بین نخبگان جامعه ترویج کنند و به‌تدریج آن را در میان مردم و افکار عمومی سرریز کنند. در داخل کشور و خارج کشور، این فکر را دارند ترویج می‌کنند و به شکل‌های گوناگونی، به انحای مختلفی، در وسایل ارتباط جمعی دنیا دارند گسترش می‌دهند؛ کسانی را می‌گمارند برای اینکه بتوانند این فکر را در میان ملت ما گسترش بدهند. البته در داخل هم همین‌طور که عرض کردیم، کسانی هستند که این فکر را قبول دارند و قبول کرده‌اند و تلاش می‌کنند که آن را به دیگران هم بقبولانند.
عقب‌نشینی در برابر آمریکا، به یک یا دو گام منحصر نمی‌ماند
بدون تردید، کوتاه‌آمدن و عقب‌نشینی در برابر رژیم مستکبر و تمامیت‌خواهی نظیر آمریکا، به یک یا دو گام منحصر نخواهد ماند؛ چراکه اساسا آمریکایی‌ها ماهیت ایران اسلامی را نمی‌پسندند و بر مبنای منطق جهانخوارانه خود با چنین ماهیتی سر ستیز و عداوت دارند؛ رهبر انقلاب در همین راستا می‌فرمایند: معنای آنچه در آن تحلیل سیاسی دشمن ادعا می‌شود، این است که اگر میل آمریکاست، جمهوری اسلامی حتی از ابزارهای دفاعی خود هم صرف‌نظر کند. می‌بینید که بر روی مسئله موشک‌ها چه جنجالی در دنیا به راه انداخته‌اند که چرا جمهوری اسلامی موشک دارد، چرا موشک دوربُرد دارد، چرا موشک‌های جمهوری اسلامی هدف را دقیق می‌زنند و هدف قرار می‌دهند، چرا آزمایش کردید، چرا تمرین نظامی می‌کنید، و چرا و چرا و چرا. حالا آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس که چند هزار کیلومتر با کشور آنها فاصله دارد، هر چند وقت یک‌بار با یکی از کشورهای منطقه رزمایش به راه می‌اندازند -درحالی‌که آنها در اینجا هیچ مسئولیتی ندارند- اما جمهوری اسلامی که در خانه خود، در محیط خود و در حریم امنیت خود رزمایش می‌کند، جنجال اینها بلند می‌شود که چرا رزمایش کردید، چرا اقدام کردید، چرا نیروی دریایی شما یا نیروی هوایی شما این اقدام‌ها را کردند. معنای آن تحلیل دشمن این است که از همه اینها بایستی صرفِ‌نظر بکنیم. قضیه از این هم بالاتر است؛ تدریجا موضوع را به این خواهند کشاند که اصلا چرا نیروی قدس تشکیل شده است، چرا سپاه تشکیل شده، چرا سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی، باید با اسلام تطبیق داده شود؛ مطلب به این جاها می‌رسد. شما وقتی در مقابل دشمن، درحالی‌که می‌توانید ایستادگی کنید، عقب‌نشینی کردید، دشمن جلو می‌آید -دشمن متوقف نمی‌شود- و کم‌کم کار را به اینجا می‌رسانند که اینکه شما می‌گویید دولت جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید برطبقِ احکام اسلام و شریعت اسلامی باشد، اینها برخلاف آزادی است و لیبرالیسم اینها را قبول ندارد؛ کم‌کم به اینجاها می‌رسد! اگر عقب‌نشینی کردیم، عقب‌نشینی به این نقطه‌ها منتهی خواهد شد که بگویند شورای نگهبان چه نقشی در جامعه دارد و چرا باید شورای نگهبان به‌خاطر مخالفت با شرع قوانین را بردارد؟ حرف اینجاست. این همان چیزی است که بنده بارها عرض کرده‌ام که این، تغییر سیرت جمهوری اسلامی است. ممکن است صورت جمهوری اسلامی محفوظ بماند اما از محتوای خود به‌کلی تهی بشود؛ دشمن این را می‌خواهد؛ بنابراین تحلیل دشمن‌خواسته و بنابراین تحلیلی که آنها دارند در اذهان نخبگان و افکار عمومی ملت تزریق می‌کنند، اگر جمهوری اسلامی و ملت ایران می‌خواهد از شر آمریکا راحت شود، باید از محتوای جمهوری اسلامی دست بردارد، از اسلام دست بردارد، از مفاهیم اسلامی دست بردارد، از امنیت خود دست بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.