۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶٬۲۲۸

 رییس انجمن خرما گفت: هر سال به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که پیش‌بینی امسال هم تولید همین میزان است.

تولید خرما امسال بیش از ۱.۳ میلیون تن است

آگاه: محسن رشید فرخی، رییس انجمن خرما ایران در گفت‌وگو با مهر درباره میزان برداشت امسال خرما گفت: فصل برداشت این محصول مغذی از ۱۵مرداد آغاز و تا ۱۵مهر ادامه دارد.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف خرما در ایران ۷.۵کیلوگرم است، افزود: برخی تصمیم‌گیری‌ها و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه باعث چالش در بخش تولید و بازار این محصول شده درحالی‌که انتظار است نهادهای متولی سیاست‌گذاری باشند، نه بازاریاب.
وی بیان کرد: ممنوعیت و محدودیت صادرات در پیک مصرف جهانی سبب بی‌اعتمادی مشتریان بین‌المللی شده و ارزآوری را با اشکال مواجه می‌کند.
رییس انجمن خرما ایران با بیان اینکه به‌طور متوسط هر سال یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال هم این عدد محقق شود. ۷۰درصد از این میزان تولید مصرف داخل داشته و ۳۰ تا ۳۵درصد صادر می‌شود.
رشید فرخی توضیح داد: حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تن از خرما کشور در صنایع تبدیلی و بخشی هم به‌شکل تازه‌خوری مصرف می‌شود. همچنین ارزآوری فعلی این محصول مغذی حدود ۳۵۰میلیون دلار بوده که در صورت مدیریت درست به‌تدریج می‌توان به ۵۰۰میلیون دلار رساند.
گفتنی است؛ ایران پس از مصر دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان بوده و ازلحاظ تنوع در رتبه نخست ایستاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.