بازدید اخیر سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از منطقه نازعات و آشکار شدن توان دفاعی و نظامی بالای ایران اسلامی در این منطقه راهبردی، در سطح منطقه‌ای و جهانی بازتاب وسیعی داشته است. نازعات به مجموعه چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و سیری در خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز گفته می‌شود. این جزایر به‌عنوان دژ دفاعی تنگه هرمز به‌شمار می‌آیند. نازعات ازجمله دارایی‌های ژئوپلیتیک ایران اسلامی است.

تسلط ایران اسلامی بر دژ دفاعی تنگه هرمز

آگاه: جزایر نازعات از مناطق مهم ماموریتی و در محدوده منطقه پنجم دریاییِ امام محمدباقر (ع) است و تاکید فرمانده معظم کل قوا توجه به آمادگیِ رزمندگان مستقر در جزایر نازعات است.

بازدید مهم فرمانده ندسا از جزایر نازعات
سردار علیرضا تنگسیری اخیرا از آخرین وضع آمادگی رزم یگان‌های عملیاتی مستقر در جزایر نازعات، بازدید به عمل آورد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در جریان این بازدید با اشاره به جایگاه مهم این جزایر (شامل جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج‌فارس و جزیره سیری) گفت: روحیه همه رزمندگان نیروی دریایی سپاه در جزایر نازعات عملیاتی است و توانمندی دفاعی این جزایر هر لحظه افزایش می‌یابد.
به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، تامین امنیت جزایر نازعات (از مناطق مهم مأموریتی و در محدوده منطقه پنجم دریایی امام محمدباقر (ع)) یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های نیروی دریایی سپاه است و تاکید فرمانده کل قوا را نیز به همراه دارد. سردار تنگسیری، چهاردهمین الحاق تجهیزات به نیروی دریایی سپاه در ماه گذشته را یادآور شد و اظهار داشت: یکی از اهداف مهم ما از این بازدید، ارزیابی عملیاتی تجهیزات الحاق‌شده در خطوط دفاعی در جزایر و تنگه هرمز بود که الحمدالله با بهترین وضعیت ممکن همه سامانه‌های اعم از موشکی، پهپادی و دیگر سامانه‌ها و تجهیزات الحاق‌شده برای دفاع و تولید امنیت و آرامش ملت عزیزمان در حالت عملیاتی قرار دارند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در پیامی به همسایگان و کشورهای دوست حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که پیام ما به همسایگان و کشورهای مسلمان، دوستی و برادری و وحدت است و حضور دشمنان و بیگانگان در این منطقه تنها برای تفرقه و فتنه است و ما مستحکم و پولادین در برابر تمام دنیای آنان ایستادگی خواهیم کرد. این کلام خدای واحد است که بر سینه ما نقش بسته است. واعدوا لهم مااستطعتم من قوه.
جولان کروزها در نازعات
 در بازدید سردار تنگسیری آمادگی بخشی از تجهیزات جدید الحاق‌شده به یگان‌های جزایر ایرانی شامل سامانه‌های موشکی راهبردی کروز مورد ارزیابی قرار گرفت. در مردادماه سال جاری، انبوهی از موشک‌های کروز جدید ضدناوشکن با دستور فرمانده کل سپاه به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد. این موشک‌های کروز دارای سر جنگی شدیدالانفجار و غیرقابل رهگیری است و اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود. همچنین در آیین الحاق این موشک‌ها، انواع سامانه موشکی دوربرد، میان‌برد، پهپادهای جنگالی، رزمی، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارهای دریایی و ادوات رزمی به سازمان رزم این نیرو الحاق شد. در آیین رونمایی از این تجهیزات راهبردی، فقط ۲۱۰عدد از ۲۶۵۴ سامانه به نمایش درآمد که به علت رعایت اصول حفاظتی امکان رونمایی از سایر سامانه‌های راهبردی وجود نداشت. این سامانه‌ها از به‌روزترین تسلیحات ضد سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی سپاه هستند.

اهمیت راهبردی جزایر نازعات
اما همانطور که در ابتدای این گزارش تصریح شد، جزایر نازعات شامل چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و سیری در خلیج فارس دارای اهمیت استراتژیک هستند و به امنیت ملی کشورمان پیوند خورده‌اند. جمهوری اسلامی ایران حاکمیت ٥٠درصدی یکی از مهم‌ترین آب‌راه‌های بین‌المللی یعنی تنگه هرمز را داراست که نبض خلیج فارس را در دست دارد. جزایر سه‌گانه تنب بزرگ‌، کوچک و ابوموسی سه جزیره از ۶جزیره ایرانی هستند که به جزایر قوسی مشهور هستند. اهمیت این جزایر به‌خاطر موقعیت نظامی‌شان است که به‌عنوان دژ دفاعی تنگه هرمز قلمداد می‌شوند.
جزایر سه‌گانه اهمیت خاصی در دفاع از ایران دارند و به لحاظ نظامی فوق‌العاده مهم و دارای موقعیت ویژه تدافعی هستند. ایران به تعدادی جزایر برخوردار از موقعیت ممتاز در تنگه هرمز در دهانه خلیج‌فارس حاکمیت دارد. از آن میان ۶جزیره که زنجیره قوسی دفاعی ایران را تشکیل می‌دهند اهمیت بیشتری دارند. این جزایر عبارت‌اند از: هرمز، لارک، قشم، هنگام، تنب بزرگ و ابوموسی که در فاصله‌هایی نسبتا کوتاه از یکدیگر قرار دارند. یک منحنی فرضی که این جزایر را به یکدیگر وصل کند، به درک برتری استراتژیک ایران در کنترل امنیت تنگه هرمز کمک بیشتری می‌کند.مهم‌ترین دلیل اهمیت جزایر سه‌گانه را باید در مباحث نظامی جست‌وجو کرد. این دو جزیره (تنب بزرگ و کوچک) به همراه ابوموسی بخشی از سیستم دفاعی و حفاظتی تنگه هرمز و کرانه‌های جنوبی کشور را تشکیل می‌دهند و به علاوه موقعیت جغرافیایی آنها در عمق آب‌های خلیج فارس و همچنین در داخل دو کریدور رفت و برگشت طرح تفکیک تردد بین‌المللی کشتی‌ها، آنها را از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.