در آستانه بیست‌وسومین سالگرد حملات ١١سپتامبر، یک دادگاه فدرال در نیویورک، دولت ایران و طالبان را به پرداخت مجموع ۱۴۴میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار به هزاران زخمی یا کسانی که عضوی از خانواده‌شان کشته شد، محکوم کرد. قاضی پرونده، جورج دانیلز گفت: دادگاه‌های فدرال با استفاده از صلاحیت خود می‌توانند طالبان و حکومت ایران را مسئول این حملات تروریستی بدانند!

نعل وارونه آمریکا در ماجرای ۱۱سپتامبر

آگاه: در حملات ١١سپتامبر سال۲۰۰۱ میلادی، نزدیک به سه‌هزار شهروند آمریکایی کشته شدند. این عملیات ازسوی گروهک تروریستی القاعده به رهبری و برنامه‌ریزی اسامه بن لادن در بخش منهتن شهر نیویورک آمریکا انجام شد. اقدام اخیر سیستم قضایی آمریکا مبنی بر محکوم کردن ایران به‌واسطه ۱۱سپتامبر، در حالی است که هیچ‌گونه سند و مدرکی از نقش کشورمان در این جملات وجود ندارد؛ در مقابل، اسناد معتبری درخصوص نقش عربستان سعودی در این حملات وجود دارد، اما سردمداران رژیم آمریکا هیچ گاه علاقه‌ای به انتشار و افشای این اسناد نداشته‌اند. یکی از این اسناد، گزارش موسوم به «۲۸ صفحه» است.

گزارش «۲۸ صفحه» چیست؟
در سال ۲۰۰۲، مدت کوتاهی پس از نشست مشترک استماع کنگره درباره حملات ۱۱سپتامبر که به تدوین گزارش پایانی منتج شد، دولت بوش دستور داد که ۲۸صفحه از گزارش تحقیقاتی کنگره که به ارتباط احتمالی دولت عربستان سعودی با حملات می‌پرداخت برای همیشه محرمانه تلقی شود. این بخش از گزارش از آن زمان محرمانه و طبقه‌بندی‌شده باقی ماند. برخی از اعضای کنگره که این گزارش را خوانده اما اجازه افشای محتوای آن را ندارند، این گزارش را مخرب خوانده‌اند. چند سال پیش، یک عضو کنگره که نمی‌خواست نامش منتشر شود، به نیویورکر گفت: «پرسش واقعی این است که آیا این حملات در سطح خانواده سلطنتی سعودی تایید شده یا پایین‌تر از آن.» سناتور باب گراهام که در مقطعی به‌دنبال انتشار این اسناد بود، معتقد است: «گزارش ۲۸صفحه در درجه اول به کسی که حملات ۱۱سپتامبر را تامین مالی کرده ارتباط دارد. این گزارش به‌صورت کاملا آشکاری انگشت اتهام را در زمینه تامین هزینه این حملات به سوی عربستان سعودی می‌گیرد.»
خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱سپتامبر برای شکایت از دولت عربستان سعودی همواره ابراز تمایل کرده‌اند، اما چنین اقدامی معمولا توسط قانون ایالات متحده ممنوع شده است. در سال ۲۰۱۵ که مطالبه عمومی در آمریکا برای انتشار اسناد مرتبط با نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱سپتامبر بالا گرفته بود، دولت باراک اوباما از کنگره درخواست کرد که لایحه بررسی نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱سپتامبر را کنار بگذارد، چراکه مقام‌های سعودی تهدید کرده بودند که در صورت تصویب این قانون، ۷۵۰میلیارد دلار از دارایی‌های خود در ایالات‌متحده را خواهند فروخت.

اسناد اف‌بی‌آی و تایید نقش سعودی در ۱۱سپتامبر
دو سال پیش نیز اسناد اف‌بی‌آی که از حالت محرمانه خارج شده ارتباط مستقیم دولت سعودی و حادثه ۱۱سپتامبر را تایید کرد. شواهد منتشرشده در سال۲۰۲۲ حاکی از آن بود که «عمر البیومی» از عوامل حمله ۱۱سپتامبر، حقوق‌بگیرِ استخبارات سعودی بوده است. البیومی فردی است که با هواپیماربایان ۱۱سپتامبر پیش از عملیات دیدار کرده بود. طبق یادداشت اف‌بی‌آی که در ماه مارس ۲۰۲۲ از طبقه‌بندی خارج شد، در پاسخ به فرمان اجرایی رییس‌جمهوری جو بایدن، گزارش شده که البیومی حقوق ماهانه‌ای از اطلاعات سعودی دریافت می‌کرد. به عبارت دیگر، او یک جاسوس بود. بر اساس یادداشت اف‌بی‌آی، مورخ ۱۴ژوئن ۲۰۱۷، البیومی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات درمورد افراد متمایل به عربستان سعودی و تفکر وهابی در آمریکا را داشته و این اطلاعات را به شاهزاده بندر بن سلطان آل‌سعود، سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا منتقل می‌کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.