آگاه: فرهاد فلاح درباره شخصیتپردازی برای محصولات مرتبط با کودکان همچون کتاب، انیمیشن، اسباببازی، نوشتافزار و... توضیح داد: این موضوع بخش مهمی از نیاز روز جامعه ماست که در ارائه الگو به کودکان موثر است. بخشی از سابقه کانون در طراحی شخصیت به کتابها و بخشی به تجربه کانون در طراحی عروسکهای دارا و سارا در دهههای گذشته بازمیگردد.
رونمایی دوباره از دارا و سارا
او به یکی از مصوبات شورای معاونین کانون پرورش فکری اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس کانون تصمیم به احیای عروسک دارا و سارا گرفته است. میخواهیم اشکالات گذشته را برطرف کنیم و منظومهوار نسبت به بازارپردازی و تولید محتوا پیرامون عروسکهای دارا و سارا اقدام کنیم تا علاوه بر خود عروسک بتوانیم محتوا برای کتاب، انیمیشن، نمایش و... نیز آماده کنیم. فلاح ادامه داد: از ۲۷ تا ۳۰شهریورماه جشنواره نمایش کودک و نوجوان در مرکز تئاتر کانون در پارک لاله تهران برگزار میشود. ۱۶گروه برگزیده با حدود ۲۵۰هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره حضور مییابند. قرار است در این جشنواره عروسک نمایشی دارا و سارا رونمایی شود تا از آن پس با تولید محتوا در حوزه نمایشی هم کودکان و نوجوانان با این دو عروسک ارتباط برقرار کنند. معاون فرهنگی کانون پرورش فکری تاکید کرد: قصد داریم به مرور زمان یک خانواده از شخصیتهای عروسکی طراحی و روانه بازار کنیم که عروسکهای دارا و سارا یکی از نمونههای آن است.
برنامهای برای مخاطب کودک با محدودیتهای جسمی
او در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه کانون پرورش فکری برای تولید عروسکهای دارا و سارا با محدودیتها و معلولیتهای جسمی، توضیح داد: در مورد دارا و سارا فعلا تصمیم مشخصی نداریم اما در این زمینه قصد داریم از ظرفیت گروههای مردمی استفاده کنیم؛ بهعنوان مثال کمک کردیم تا عروسک «موچولو» که مربوط به کودکان سندروم داون است، برجسته شود. در کانون پرورش فکری بنا نداریم بهطور مستقل به همه عرصهها ورود کنیم بلکه میتوانیم تسهیلگری کنیم. بهتازگی نیز یک برنامه نمایشی عاشورایی با حضور عروسک «موچولو» برای کودکان سندروم داون برگزار کردیم.
هر اقلیم یک محصول
فلاح با اشاره به تصمیم کانون پرورش فکری برای تولید دارا و سارا براساس اقلیمها و فرهنگهای مختلف کشور، اظهار کرد: یعنی بر اساس فرهنگ سیستانی، آذری، شمالی و... این عروسکها را تولید کنیم. فعلا سیاست تولید محتوا برای مناطق مختلف با زبان و گویش فارسی است اما ممکن است بعدا بر اساس نیازسنجی برای هر فرهنگ هم بهشکل مشخص تولید محتوای مخصوص داشته باشیم. او با اشاره به اینکه درمورد عروسک دارا و سارا فعلا تمرکز تولید محتوا براساس نمایش است، ادامه داد: البته شاید اگر نمایش در شهرهای مختلف اجرا شود، گوینده عروسک با لهجه همان منطقه هم صحبت کند. معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان اینکه فعلا نمیتوان برآورد دقیقی از زمان تولید انبوه عروسک دارا و سارا داشت، گفت: سعی ما این است که بعد از رونمایی عروسک بهسمت اجراهای استانی و حضور عروسک در برنامههای صداوسیما برویم. این مهم است که بچهها پیامهای اخلاقی را از سمت این عروسکها دریافت کنند. او درخصوص برنامههای کانون پرورش فکری برای اینکه مجددا مشکلات گذشته برای تولید و بازارپردازی شخصیتهای دارا و سارا پیش نیاید، اظهار کرد: سیاست کلی کانون این است که بهجای تصدیگری بهسمت تولیگری حرکت کنیم. قرار نیست در زمینه تولید همه کارها را ما انجام دهیم، بلکه باید کارهایی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار بهصورت اشتراکی با کانون تولید تداوم یابد.
نظر شما