نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام - خبرنگار گروه جامعه: سه ماه و نیم از آغازبه‌کار مجلس دوازدهم می‌گذرد. بااین‌حال هنوز بسیاری از کمیسیون‌های آن یک جلسه تخصصی نداشته‌اند. از جمله کمیسیون آموزش و تحقیقات که برجسته‌ترین خروجی آن تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت چهاردهم بود که بعد از آن هم به تعطیلات تابستانی رفتند. 

بی تفاوت به بازگشایی مدارس

آگاه: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که بر اساس ماده ۴۶ آیین‌نامه داخلی آن برای انجام وظایف محوله در محدوده آموزش‌وپرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری مطابق ضوابط آیین‌نامه تشکیل می‌شود.
پیشنهاد قوانین و لوایح مناسب برای حوزه آموزش، فناوری و پژوهش کشور به مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در حوزه‌های آموزش، تحقیقات و فناوری از جمله مهم‌ترین وظایف این کمیسیون است. 
علاوه بر این، بررسی طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی کل برای مدارس و دانشگاه‌های کشور و بازنگری در قوانین آموزشی کشور و رفع مغایرت‌ها با صدور اصلاحیه نیز بخش دیگری از اقداماتی است که طبق آیین‌نامه از کمیسیون آموزش مجلس انتظار می‌رود. 
به‌جز این، بررسی بودجه آموزش کشور و پیگیری حقوق کارکنان حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری و مطالعه طرح‌های مربوط به وضعیت اشتغال و استخدام در حوزه آموزشی با همکاری مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز از دیگر سرفصل‌های تنظیمی آیین‌نامه مجلس برای کمیسیون آموزش است. 
رصد و پایش و ارائه راهکار برای چالش‌های کشور در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری نیز جزو وظایف کمیسیون آموزش و تحقیقات است که به آن ارائه راهکار برای صیانت از فرهنگ و هویت ملی ایرانی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری نیز اضافه می‌شود.  با وجود این حجمی از وظایف محوله، بعد از تشکیل مجلس در ابتدای سال جاری و جابه‌جایی دولت و تایید صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم، اعضای این کمیسیون در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور همراه با سایر نمایندگان این روزها مشغول سپری‌کردن تعطیلات کشدار تابستانی مجلس هستند. 
اگرچه تعدادی از این گزینه‌ها در مسیر اجرا قرار دارند اما کیست که نداند نظارت بر روند قوانین حوزه آموزش و پژوهش نیز برعهده مجلس است؛ دو امری که تعطیلی‌بردار نیستند. این در حالی است که آموزش‌وپرورش با حدود ۱۷۶هزار نفر کمبود نیروی انسانی، بالغ بر ۱۶۴هزار نفر کودک لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل، چالش حضور پرتعداد دانش‌آموزان اتباع بیگانه، چالش‌های تربیتی، قطع آب تعدادی از مدارس به‌دلیل بدهی، ترافیک آغاز سال تحصیلی، گرو نگه داشتن ظرفیت‌های ثبت‌نامی مدارس برای قرار دادن والدین در شرایط اضطرار و گرفتن پول برای ثبت‌نام روبه‌رو است.
همچنین آموزش عالی در سال تحصیلی پیش رو با تغییر مدیریت و رویکردهای آموزشی، چالش بازنگری در قانون پذیرش دانشجو، شرایط برگزاری کنکور و انتخاب رشته در آزمون سپری‌شده، رعایت استانداردهای برگزاری آزمون‌های نهایی و ظرفیت‌های پذیرش و سهمیه‌ها دست‌به‌گریبان است. 
درعین‌حال که تمام موارد یادشده تنها بخشی از اولویت‌هایی است که از ابتدای مهر، نظام تعلیم‌وتربیت کشور را به خود مشغول می‌کند. بااین‌حال کمتر از دو هفته مانده به آغاز سال تحصیلی، مجلس و به‌خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات، دولت را در این رابطه دست تنها گذاشته و وظایف خود به‌ویژه ساحت نظارتی آنها بر روند و کیفیت فرآیند بازگشایی مراکز آموزشی را بر زمین گذاشته است.
مضاف بر اینکه بررسی ترمیم بودجه آموزش‌وپرورش دست‌کم برای سال آینده به‌اندازه کافی زمان‌بر هست که ۶ماه آینده را به خود اختصاص دهد. 
این در حالی است که مجلس طبق روال، از اواخر پاییز درگیر بررسی بودجه سال آینده کشور خواهد بود؛ درنتیجه این حجم از مشغله باعث می‌شود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رسالت اصلی خود باز بماند و از میان فهرست وظایف قانونی و ماهوی خود فقط به مواردی بپردازد که به رسانه‌ها کشیده می‌شوند. تازه این در بهترین شرایط است وگرنه در شرایطی حتی کار به رسانه‌ها هم نمی‌رسد و کمیسیون‌ها کارهای بر زمین مانده خود را برای دوره‌های بعدی مجلس ارث می‌گذارند.
القصه که از فرصت ۴۸ماهه مجلس و به‌ویژه کمیسیون آموزش سه‌ماه‌ونیم از بین رفته و در ماه‌های آینده هم اولویت‌های ریز و درشت دیگری در صحن عمومی به کمیسیون‌ها تحمیل می‌شوند. از طرفی، نزدیک به یک سال پایانی هم صرف کارهای انتخاباتی و مقدماتی تشکیل مجلس سیزدهم می‌شود؛ 
بنابراین در عمل بازنده اصلی فرآیند آموزش، تربیت و پژوهش در کشور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. 

در تعطیلات تابستانی هستیم
این موضوع را وحید کنعانی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «آگاه» تلویحی تایید می‌کند. وی می‌گوید: تا ۲۵شهریور ما در تعطیلات تابستانی هستیم و تنها جلساتی که از ابتدای کار کمیسیون تشکیل شده مربوط به بررسی و تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.