به گزارش خبرنگار گروه سیاست آگاه؛ مجلس شورای اسلامی در روز چهارهم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی کرد تا مذاکرات برای یکی از اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها در زمینه آموزش عالی، اهمیت تکیه بر این کرسی را ارتقا دهد.

تشنج در جلسه بررسی صلاحیت صالحی‌امیری با توزیع برگه!

آگاه: با این حال رییس دولت چهاردهم، حسین سیمایی صراف را برای تصدی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد؛ وزارتخانه‌ای که همواره برای مجلس حساسیت بالایی داشته و گذشته نشان داده که افراد معرفی‌شده برای کسب این کرسی، راه همواری را در مجلس طی نمی‌کنند.
از سویی دیگر، سیمایی صراف که در این جلسه در صندلی کنار دستی محمدرضا عارف نشسته بود و وی هم‌زمان ریاست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دهم را هم برعهده داشت، در برنامه اعلامی خود به مجلس روی موضوعاتی نظیر نظام آموزش عالی هوشمند شایسته‌محور، توانمندساز و کارآمد، نظام فرهنگی انسان‌ساز و اخلاق‌مدار، نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت، توسعه مشارکت و همکاری‌های ملی و بین‌المللی جهت کسب مرجعیت علمی، توسعه زیرساخت‌های کلیدی و شتاب‌بخشی و نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری تاکید داشته است.
اما در ابتدای این جلسه، احسان عظیمی‌راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی صراف خبر داد. عظیمی در باب بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی در صحن مجلس یادآور شد که براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از نظر شاخص‌های واقع‌گرایی، انسجام، تناسب، شفافیت و آینده‌نگری، «کامل و مطلوب» ارزیابی می‌شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس البته در زمینه انطباق برنامه‌های سیمایی صراف با اسناد بالادستی اینطور عنوان کرد که براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۲۲درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۷درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۱درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشده است.

انتقاد استاد تمام از سیمایی صراف
در ادامه اما ماراتن نقادی موافقان و مخالفان برنامه‌های سیمایی صراف در مجلس آغاز شد و یکی از نمایندگان که کسوت استاد تمامی دانشگاه تهران را بر دوش می‌کشد و از جمله چهره‌های علمی مجلس قلمداد می‌شود، از برنامه‌های وی انتقاد کرد.
علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در این جلسه گفت که افرادی که تهمت تقلب را در انتخابات ۸۸ به نظام زده و از کار خود پیشمان نیستند، صلاحیت ریاست دانشگاه‌ها و پست‌های کلیدی را ندارند؛ مراقب باشید که دچار چنین مشکلاتی نشوید! این استاد دانشگاه اما در ادامه به سوابق مدیریتی و علمی سیمایی صراف اشاره کرد و گفت که وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در مجموعه خود طی کرده و دارای سوابق درخشان مدیریتی باشد و حداقل به عنوان یک رییس دانشگاه به تجربه موفقی رسیده باشد اما شما حتی ریاست گروه و دانشکده و دانشگاه را نداشتید.
البته در جریان بررسی برنامه‌های صراف، به موضع‌نگیری‌های وی نیز اشاره شد و برخی نمایندگان تاکید داشتند که صراف درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال۱۴۰۱ مواضعی را اتخاذ نکرده و تنها اخیرا درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج موضع‌گیری کرده است. با این حال برخی از موافقان نیز ویژگی‌های صراف را منحصربه‌فرد دانسته و آن را یکی از چهره‌های برتر دانشگاهی دانستند.

اعتماد مجلس به صالحی بدون مخالف !
اما در ادامه بهارستان‌نشینان وارد بررسی برنامه سیدعباس صالحی، گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.
در ابتدای این جلسه، احمد راستینه ضمن قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های سیدعباس صالحی خبر داد و درباره انطباق برنامه‌های وی با قوانین بالادستی گفت که ۱۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۵۳درصد موارد نیز «همسو» هستند. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۶ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است.
با این حال به‌دلیل عدم مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ در مجلس، موافقان برنامه‌های وی هم سخنی نگفته و به ایراد سخنرانی نپرداختند که این مسئله نشان از اعتماد بالای مجلس به گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه دارد.

در ادامه این جلسه، سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند.

موافقان مومنی در لباس مخالف!
اما مجلس در ادامه مذاکرات خود، وارد بررسی صلاحیت و برنامه‌های اسکندر مومنی، برای تصدی وزرات کشور شد؛ وزارتخانه‌ای که حساسیت‌های خاص خود را داشته و ماموریت‌های متعددی برای آن نیز تعریف شده است. 

خوش‌وبش رییس مجلس با رییس‌جمهوری
با این حال و در خلال بررسی صلاحیت مومنی در صحن مجلس و نقادی نمایندگان درباره برنامه‌های وی، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری به‌صورت سرزده وارد صحن علنی مجلس شد. حضور رییس‌جمهوری در مجلس و درست در زمان بررسی برنامه‌های وزیر کشور، باعث شد تا نمایندگان به دور رییس‌جمهوری حلقه زده و گعده‌های مرسوم خود را شکل دهند. در خلال این دید و بازدید البته برخی از نمایندگان نیز با وی عکس یادگاری گرفتند. از سوی دیگر نیز محمدباقر قالیباف هم پس از حضور رییس‌جمهوری در مجلس به وی خیرمقدم گفت و البته پس از دقایقی سکان ریاست مجلس را به حاجی‌بابایی سپرد و از جایگاه هیئت‌رییسه پایین آمده و با رییس‌جمهوری خوش و بش کرد و دقایقی در کنار صندلی رییس‌جمهوری نشست.

پاسخ به یک شبهه!
اما حواشی بررسی صلاحیت مومنی به همین‌جا ختم نشد و یکی از نمایندگان مجلس با حضور در جایگاه ناطقان و صحبت درباره برنامه‌های وی گفت که آقای مومنی! بنده به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما مطمئن باشید به‌عنوان موافق به شما رأی خواهم داد!
با این حال یکی از مخالفان مومنی نیز در این جلسه تاکید داشت که به فرموده مقام معظم رهبری و همچنین امام خمینی(ره)، نیروهای نظامی نباید در سیاست دخالت کنند که البته در ادامه رییس مجلس در واکنش به اظهارات این نماینده گفت: هیچ مغایرتی با قانون اساسی و قوانین جاری کشور برای به‌کارگیری نیروهای نظامی در بخش‌های دولتی وجود ندارد، به علاوه اینکه در قانون استخدامی سپاه که آقای مومنی در آنجا استخدام هستند - به موجب مواد ۱۰۲ و ۸۷ آن قانون - مقررات در زمینه مأمور کردن این افراد، به دوایر، نهادها و دستگاه‌های دولتی وجود دارد. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین این را هم گفت که اوج فعالیت‌های سیاسی، انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ لذا نیروهای نظامی در مشارکت و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حتی ضرورتی برای استعفا دادن هم ندارند، ازاین‌رو دیدید که در انتخابات دوره دوم دولت آقای خاتمی، آقای شمخانی با لباس نظامی در مناظرات شرکت کردند.

مخالفت با برنامه‌های صالحی
با این حال مجلس از نوبت عصر دیروز بررسی صلاحیت صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی گردشگری را در دستورکار خود قرار داد؛ جلسه‌ای که مخالفان وی، مواضعش در زمینه فتنه۸۸ را مورد بررسی قرار دادند.
علی خضریان در جریان مخالفت با برنامه‌های صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی گردشگری گفت که براساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند.

تشنج در مجلس! 
اما بررسی سوابق صالحی‌امیری در مجلس به اینجا ختم نشد و در جریان این مذاکرات، مجلس برای دقایقی متشنج شد، به‌طوری‌که توزیع برگه درباره صالحی امیری در مجلس حواشی را ایجاد کرد. 
محمدباقر قالیباف در این رابطه در مجلس گفت: برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس توزیع شده است. نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانسته باید از مسئول این کار در هیات‌رییسه مجوز بگیرد؛ لذا توزیع این برگه خلاف آیین‌نامه بوده و نباید این کار صورت می‌گرفت.
وی افزود: طبق آیین‌نامه مجلس، توزیع هرگونه برگه، نامه، بروشور و گزارش در صحن علنی باید براساس دستورالعملی باشد که هیات‌رییسه آن را مقرر کرده و این کار هم با مجوز هیات‌رییسه انجام شود؛ لذا باز هم می‌گویم کار درستی انجام نشده است.
قالیباف اظهار کرد: البته یکی از عزیزان گفت که آن نماینده از این دستورالعمل مطلع نبوده است که در پاسخ گفتم پس چرا به آقای رشیدی عضو هیات‌رییسه مراجعه کرده است؟
در این هنگام، مالک شریعتی، نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد؛ قالیباف در مواجهه با این حرکت شریعتی خطاب به او گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد که این برگه را توزیع نکن. آقای شریعتی من نمی‌خواستم نام شما را بگویم اما وقتی بلند شدید این را گفتم.
بعد از صحبت‌های قالیباف، شریعتی تذکر خود را با صدای بلند بیان کرد. در این هنگام، احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر صحبتی را خطاب به شریعتی گفت که با واکنش او مواجه شد و گفت که مگر تو برای توزیع برگه مجوز گرفته بودی؟!
سپس مالک شریعتی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان ازجمله احد آزادی‌خواه در جایگاه هیات‌رییسه مشغول صحبت با قالیباف شدند که برای لحظه‌ای بگومگویی بین آزادی‌خواه و تعدادی از نمایندگان صورت گرفت که به نظر می‌رسد مشخصا با شریعتی بود که نمایندگان آنها را جدا کرده و از جایگاه هیات‌رییسه خارج کردند.
بااین‌حال در ابتدای این جلسه، احمد راستینه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون فرهنگی را به‌عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور قرائت کرد و گفت که این کمیسیون با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی‌امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موافقت نکرد. از طرف دیگر، زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ازسوی اعضای این کمیسیون خبر داد.
اما جلسه بررسی صلاحیت و سوابق صالحی‌امیری به اینجا ختم نشد و حتی پای محمدرضا شجریان (خواننده سنتی) هم در این جلسه به میان کشیده شد.
صالحی در پاره‌ای از توضیحات و سوالات در این رابطه گفت که نمی‌خواهم کام ملت را تلخ کنم. در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان آن چیزی که من انجام دادم در یک جمله بگویم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده است. مستند آن موجود است و من تحویل ریاست مجلس خواهم داد.
صالحی البته به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: هیچگاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچگاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است. گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم، حتی در کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید! مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ 

بررسی صلاحیت وزیر نفت در مجلس؛ مخالفت کمیسیون انرژی با پاک‌نژاد
پس از فروکش کردن حواشی درباره بررسی صلاحیت صالحی‌امیری، مجلس وارد بررسی سوابق و برنامه‌های محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت شد.
در ابتدای این جلسه، جلیل مختار، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نظر کمیسیون متبوع خود را درباره وزیر پیشنهادی نفت قرائت کرد و از مخالفت این کمیسیون با برنامه‌های محسن پاک‌نژاد خبر داد.
اما زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.
محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس، گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شود. وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل‌توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می‌شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه‌ها و تحریم‌ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است.
گفتنی است؛ رأی‌گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می‌شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱مرداد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.