۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶٬۶۲۷

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در چهارماه نخست امسال ۴۲تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد که از لحاظ وزنی نسبت به سال قبل ۳۷درصد کاهش داشته است.

صادرات زعفران به ۴۲ تن رسید

آگاه: حسین زینلی در ادامه این خبر گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال حداکثر تولید زعفران به ۳۵۰تن تولید برسد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۲هزار تن رشد را نشان می‌دهد، اما نسبت‌به آنچه انتظار داشتیم مقدار کمتر است. او تولید زعفران سال گذشته را ۲۳۸تن اعلام کرد و افزود: امسال انتظار بر آن بود که تولید زعفران به ۴۰۰ تا ۴۵۰تن برسد که به دلیل گرمای حادث شده از ۳۵۰تن فراتر نخواهد رفت.
زینلی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران افزود: بنا بر آمار در چهارماهه امسال ۴۲تن زعفران صادر شده، درحالی‌که سال گذشته ۶۸تن زعفران در این مقطع صادر شد که این امر کاهش ۳۷درصدی صادرات از نظر وزنی را نشان می‌دهد. باتوجه‌به تقاضای زعفران در بازارهای جهانی انتظار می‌رود که کشاورزان با مدیریت محصول می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در شرایط نرمال در چهارماهه امسال ۱۰۰تن زعفران باید صادر شود که میزان صادرات به سبب خشکسالی و نوسان کاهش یافته است که در صورت همکاری کشاورزان، قیمت زعفران از ۹۰ میلیون تومان کمتر نخواهد شد. او با بیان اینکه پتانسیل تولید بیش از ۶۰۰تن زعفران در کشور وجود دارد، افزود: برخی کشاورزان توان مالی لازم برای کوددهی ندارند یا مزارع زیر کشت رفته آب کافی برای آبیاری ندارند چراکه در سال‌های اخیر دچار عوامل ناشناخته خشکی، گرمایی و سرمایی شدیم، درحالی‌که با اجرای روش‌های نوین پتانسیل دوبرابری تولید وجود دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار سال۹۹، ۵۰۰تن زعفران در کشور تولید شد که عوامل گرما و سرما باعث کاهش عملکرد تولید شده است به‌طوری‌که شرایط جوی موجب شده تا امسال تولید زعفران به ۳۵۰تن برسد. او با بیان اینکه ۹۰درصد زعفران در استان‌های خراسان‌ها تولید می‌شود، افزود: سایر استان‌ها با روش‌های نوین انجام می‌دهند که این امر موجب شده تا میزان عملکرد به پنج کیلو برسد. حال امیدواریم با شرایط جوی مناسب در استان خراسان رضوی سال آینده به ۵۰۰تن برسد. مجری طرح گیاهان دارویی سطح زیرکشت زعفران را ۱۲۷هزار هکتار سطح زیرکشت اعلام کرد و گفت: برخی تشکل‌ها اطلاعات کافی ندارند، به دنبال این هستند که زعفران را به حاشیه بکشند و امیدوار هستیم قیمت واقعی زعفران را به جهان معرفی کنیم و به دنبال آن نیستیم که برخی افراد دلال و سودجو در اوج برداشت قیمت را کاهش دهند و محصول را از کشاورزان بخرند و در زمان خاص با قیمت‌های بالا در بازار عرضه کنند. گفتنی است با ورود مناسب محصول به بازار نقش دلالان کاهش می‌یابد و صادرکنندگان می‌توانند محصول را صادر کنند چراکه ارزش واقعی صادرات سه‌هزار دلار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.