۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶٬۶۳۳

در روزمرگی‌های خود می‌چرخیم این رویدادهاست که ما را به هر جا که می‌خواهد می‌برد. ما تنها واکنش نشان می‌دهیم. انگار هدفی نداریم و نمی‌دانیم در پی چه هستیم این احساس ما را کلافه می‌کند.

چگونه تمرکزمان را در کار از دست ندهیم؟

آگاه: برای رهایی از این احساس ناخوشایند باید به این پرسش پاسخ دهیم چگونه می‌توانیم هنگام کار، هشیارتر باشیم و تمرکزمان را کمتر از دست بدهیم؟ 
 
برنامه روزانه داشته باشید
داشتن برنامه به منزله نقشه راه و طی‌کردن نیمه‌راه است. با نداشتن برنامه روزانه به‌راحتی وارد دالان‌های تاریک رویدادهای ناگهانی شده تمرکزمان را از دست می‌دهیم و حواس‌پرتی ما را با مشکل و پایین آمدن کیفیت زندگی مواجه می‌کند. اراده برای تحقق برنامه روزانه یکی از پیش‌شرط‌های تمرکز است. 

تصور تحقق آرزوهای روزانه را فراموش نکنید
شاید گمان کنید افراد موفق کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند اما آنها کارهای ساده را انجام می‌دهند که شما انجام این کارها را بی‌فایده می‌بیند. شما برای هوشیاری و تمرکز در کار لازم است نسبت به تلاشی که برای تحقق اهدافتان انجام می‌دهید آگاه باشید و انرژی‌تان را صرف آن کنید. چند دقیقه به مکان خلوت بروید و خلوت‌گزینی کنید چشمانتان را ببندید برنامه‌ روزانه‌تان را متصور شوید که در پایان روز موفق به انجام آن شده‌اید. شک نکنید همین کار ساده به هشیاری و تمرکز بیشتر شما در طول روز منجر می‌شود.

روال روزانه‌تان را مشخص کنید
می‌دانید چرا توصیه بسیار شده است چگونگی آغاز و پایان روزانه‌تان مطابق روال ثابت باشد. دلیل آن بازخورد ساده است که اگر روزی قادر نیستید روال کاری خود را انجام بدهید به دنبال دلیل بیرونی یا درونی در خود بپردازید و در پی رفع مشکل باشید تا روال روبه پیشرفت و کار شما ادامه داشته باشد. از دیگر مزیت‌های داشتن روال کاری روزانه برای انجام کارها، ایجاد وضعیت خودآگاهی است که به این فهم می‌رسید. درون و اطرافتان چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. داشتن روالی ثابت برای شروع روز نشانتان می‌دهد چه احساسی دارید. این کار باعث شناسایی احساسات نامعمول مانند خستگی و استرس می‌شود.

مزاحم‌ها را حذف کنید
تمرکز و هوشیاری در هنگام کار در بستری فراهم می‌شود و یکی از این بسترها کاهش عوامل حواس‌پرتی مانند اگر می‌خواهید به هشیاری و تمرکز بیشتری هنگام کار برسید، باید حتما عواملی را که موجب مزاحمت و حواس‌پرتی‌تان می‌شوند حذف یا دست‌کم کاهش دهید. 

هم‌زمان چند کار را انجام ندهید
وقتی چند کار را هم‌زمان انجام می‌دهیم، آنها را واقعا هم‌زمان انجام نمی‌دهیم؛ بلکه مغز ما به‌سرعت تمرکز را از یک کار به کار دیگر انتقال می‌دهد. این شیوه به‌شدت غیرموثر است و به‌سرعت باعث تحلیل‌رفتن انرژی و کاهش توانایی تمرکز طولانی‌مدت و نیز کاهش اراده‌مان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.