هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا در نشست سران اتحادیه عرب مدعی شده که ترکیه تا زمانی که اسراییل آتش‌بس و دسترسی بشردوستانه نامحدود به غزه را نپذیرد، تجارت با اسرائیل را از سرنخواهد گرفت.

تجارتِ چراغ خاموش ترکیه با صهیونیست‌ها!

آگاه: این ادعای وزیر خارجه ترکیه در شرایطی مطرح شد که برخی رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی اعلام کردند همزمان با سخنان دیپلمات ارشد تُرک در نشست اتحادیه عرب، یک کشتی تجاری با بار فولاد از بندر چاناک قلعه ترکیه راهی بندر حیفای اسرائیل شد.
به گزارش آگاه، در میانه‌های تجاوزات صهیونیست‌ها به غزه اعلام شد قطعه‌ای از مهمات توپخانه شلیک‌شده ازسوی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه پیدا شده که نشان می‌دهد اخیرا تولید شده و ساخت ترکیه است. پس از آن، در فضای رسانه‌ای چنین مطرح شد که آهن، فولاد، آلومینیوم، کروم، مس و هر کالای قابل‌تصوری که تشکیل‌دهنده بمب‌های ساخته‌شده ازسوی اسرائیل است، از ترکیه از طریق کشتی وارد اسرائیل می‌شود.

تداوم تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از طریق کشورهای ثالث
اوایل تیرماه سال جاری بود که مقامات ترکیه ازجمله رییس‌جمهوری، وزیر خارجه و وزیر بازرگانی این کشور، مدعی شدند که آنکارا روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند؛ اما پس از آن، گزارش‌هایی منتشر شد که خلاف ادعاهای مقامات تُرک بود؛ از جمله وبگاه «میدل ایست آی» در گزارشی با اشاره به تداوم تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از طریق کشورهای ثالث نوشت: دو تاجر ترکیه‌ای گفته‌اند که از اوایل ماه می، کالاهای ترکیه از یونان و سایر کشورهای مجاور برای رسیدن به اسرائیل مجددا مسیریابی شده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات ترکیه به یونان در ماه می به ۳۷۵میلیون دلار رسیده که ۷۱درصد از ۲۱۹میلیون دلار در ماه مشابه سال گذشته بیشتر است. این رسانه با اشاره به گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی (CBS) تصریح کرده بود که اسرائیل در ماه می ۱۱۶میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کرده که نسبت به ۳۷۷میلیون دلار در ماه مشابه سال گذشته ۶۹درصد کاهش داشته است. گزارش مزبور نشان می‌داد که ترکیه بنا به دلایلی اقدام به قطع نمایشی یا کاهش روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی کرده اما این روند از طریق کشورهای ثالث همچنان دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.