رییس سازمان سینمایی در دولت سیزدهم در برنامه هفت گفت: ممنوع‌الکاری در هیچ دولتی به وزارت ارشاد ربطی ندارد.

ممنوع‌الکاری به وزارت ارشاد ربطی ندارد

آگاه: محمد خزاعی با حضور در برنامه هفت گفت: روز ششم و هفتم مدیریت من این تیتر که ۵۰فیلم توقیف است، فضا را به‌هم ریخت. در ابتدا مشکل فیلم «گشت ارشاد» را حل کردیم و بعد فیلم «چپ راست» و غیره.
بیکاری سینماگران و تعطیلی سینماها از مشکلات بعدی ما بود. به جشنواره فیلم فجر رسیدیم و تقریبا هنوز با کرونا درگیر بودیم که نهایتا با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد توانستیم ظرفیت بیشتری را ایجاد کنیم. پس از آن با مشکل خانم نوشین معراجی مواجه شدیم که جریان عجیبی را در پیش داشت. پس از آن با اکران نوروزی فیلم آقای مهرجویی برخورد کردیم. من احساس کردم که این فیلم در اکران نوروزی دیده نمی‌شود و می‌خواستیم که این فیلم پس از نوروز بهتر دیده شود. بنده شخصا با آقای مهرجویی تماس گرفتم و گفتم که نگران چیزی نباشید. ما فهمیدیم که فیلم آقای سعید روستایی در جشنواره کن پذیرفته شده است. فیلم را تماشا کردیم و اصلاحات را گفتیم و ایشان برغم قبول اعمال اصلاحات بدون کوچک‌ترین اصلاح، فیلم را در جشنواره کن شرکت دادند. مسئله بعدی جریان سال ۱۴۰۱ بود که تعدادی از افراد حوزه فرهنگ و هنر در این جریان نقش کلیدی داشتند که در پی آن عده‌ای جشنواره‌های فجر را در آن زمان تحریم کردند. به‌طور قطع بزرگ‌ترین دیکتاتوری رسانه را بنده در آن زمان تجربه کردم و اگر هنرمندی از جشنواره فیلم فجر حمایت می‌کرد آن فرد مورد ترور شخصیتی قرار می‌گرفت.
خزاعی ادامه داد: ما در ایام جشنواره فیلم فجر۴ ستاد داشتیم که هم در محل جشنواره و هم در محل سازمان سینمایی مستقر بودند و فضای افکار عمومی را مدیریت کردند. جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان سرآغاز پس از این التهابات برگزار شد و بسیار شرایط سختی داشت. ما تا مهرماه سال ۱۴۰۲ درگیر جریان‌ حواشی سیاسی و امنیتی هنرمندان و مشکلات مختلف سینما بودیم. مهر ۱۴۰۲ تازه توانستیم با یک آرامشی افق و چشم‌اندازهای خودمان را بررسی کنیم که متاسفانه با شهادت آیت‌الله رئیسی مواجه شدیم. خزاعی بیان کرد: ما ۳۰۰نفر ممنوع‌الکار در سینما نداریم و این خبر را اشتباه اعلام کردند. ممنوع‌الکاری‌های دولت در حوزه سینما ۳۰نفر هم‌ نمی‌شوند.

هنرمندانی با جرائم امنیتی
رییس سازمان سینمایی افزود: ممنوع‌الکاری هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد در هیچ دوره‌ای از دولت ندارد و باید یک جای قضایی حکمی صادر کند تا براساس آن یک هنرمند ممنوع‌الکار شود و این یک تصمیم شخصی نیست‌. ما سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم اجازه ندهیم دستگاه‌های امنیتی وارد فضای سینما شوند و ما خودمان با هنرمندان وارد گفت‌وگو شویم. 
ما خودمان با نزدیک به دوهزار نفر از هنرمندان وارد گفت‌وگو شدیم تا مشکلشان حل شود اما برخی هنرمندان پرونده‌شان کاملا امنیتی شده بود و از عهده ما خارج بود. در آن شرایط هم خود آقای اسماعیلی بارها جلسات متعددی برگزار کردند تا مشکلات هنرمندان مرتفع شود و با دستگاه‌های مختلف رایزنی می‌کردند. یک عده‌ای از این ۳۰نفر ممنوع‌الکار مربوط به هنرمندانی است که کشف حجاب کردند. برخی از این هنرمندان در خارج از کشور هستند و دائما علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.