بیش از ۵۰۰عضو هیات علمی و دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و سایر رشته‌های دانشگاهی طی نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری، از دکتر علی انتظاری، رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی حمایت کردند.

حمایت ۵۰۰ عضو هیات‌علمی و دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی از دکتر علی انتظاری

آگاه: متن این نامه که اسامی امضاکنندگان در انتهای آن آمده است به این شرح است:

بسمه تعالی
و أَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ، فِی تَثْبیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بلاَدکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بهِ النَّاسُ قَبْلَکَ. 
(امیرالمومنین علی (ع)/ نامه ۵۳ نهج‌البلاغه)
 با دانشمندان، زیاد به گفت‌وگو بنشین و با اندیشمندان نیز بسیار به بحث بپرداز تا بدین وسیله، امور کشور اصلاح شود و آنچه پیش از تو باعث پیشرفت کار مردم بوده است به طور شایسته انجام گردد. 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر پزشکیان

سلام علیکم
ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول، بدینوسیله ما جمعی از اصحاب علوم انسانی ایران، در آستانه سال جدید تحصیلی، نگرانی خود را از آنچه در طلیعه دولت حضرتعالی در حال وقوع است اظهار داشته و امیدواریم این نگرانی که در راستای اعتلای جامعه دانشگاهی است، پاسخی مناسب دریافت کند. 
چندی پیش در جریان برنامه گفتگومحور با عنوان شیوه، مباحثه‌ای میان دو اندیشمند جامعه‌شناس و شخصیت دانشگاهی سرشناس شکل گرفت که سوءبرداشت از گزاره مطرح‌شده از جانب یکی از شرکت‌کنندگان یعنی جناب دکتر انتظاری عضو هیات‌علمی و دانشیار جامعه‌شناسی، منجر به موج‌سازی رسانه های تندرو و عزل شتاب‌زده ایشان از ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گردید.
معتقدیم این حرکت شتاب‌زده ضربه‌ای مهلک بر پیکره آزادی بیان اصحاب دانشگاه و نیز بر اعتبار برنامه‌های گفتگومحور رسانه ملی است. پرواضح است که اینگونه برخوردها موجب می‌شود که صاحب‌نظران و کارشناسان از شرکت در چنین برنامه‌هایی خودداری کنند. خصوصا که شاهدیم عزل آقای دکتر انتظاری بعد از آن صورت گرفته که ایشان در صفحه شخصی‌شان در فضای مجازی، روشنگری نموده و اظهار داشته‌اند که در مقام طرح روایت دیگران از درگذشت مرحومه امینی بوده‌اند و از سوءتفاهم صورت‌گرفته، عذرخواهی کرده‌اند.
آیا این سنخ برخورد با اصحاب دانشگاه در تقابل با شعارهای دولت وفاق نیست؟ برکناری همراه با جنجال استادی که در برنامه تلویزیون مذکور در مقام حامی جمهوری اسلامی اظهار نظر کرده‌است، با روح وفاق هم‌خوانی دارد؟ آیا پیام چنین رفتاری به دانشگاهیان انقلابی جز تسویه حساب فراگیر نمی‌توان تلقی کرد؟ آیا اظهارات ریاست محترم جمهور در باب لزوم رواداری با اصحاب دانشگاه و حتی بازگشت ساختارشکنان به محیط دانشگاه، با این شیوه برخورد با نیروهای گفتمان انقلاب اسلامی سازگاری دارد؟
در پایان لازم می‌دانیم با توجه به اجحاف صورت‌گرفته در حق جامعه‌شناس متعهد، انقلابی و متواضع، جناب دکتر انتظاری، انتقاد صریح خود را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی و وزیر محترم علوم به‌واسطه برخورد شتاب‌زده و دون شأن اصحاب علم و فرهنگ  اظهار نماییم. چنین برخورد غیرمنصفانه‌ای در حق جامعه‌شناس متعهدی که سال‌های ارزشمند عمرش را در تکاپوی تولید دانش بومی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد به کشور سپری نموده، ناامیدی جامعه دانشگاهی نسبت‌به دولت چهاردهم را دربرخواهد داشت.
از جنابعالی که علاوه بر ریاست قوه مجریه، از اعضای محترم جامعه دانشگاهی هستید، درخواست داریم که ضمن دلجویی از جناب دکتر انتظاری، از وزیر محترم علوم مطالبه نمایید که به‌منظور حفظ پویایی و استقلال جامعه علمی کشور، فضای دانشگاه‌ها را به‌منظور تسهیل نقد و نظریه‌پردازی سالم، بی‌غرض و دلسوزانه، مهیا نماید.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.