عماد خورشید طلب، خبرنگار گروه جامعه: دست‌کم از دو دهه گذشته فعالیت پست در کشور ما به‌قدری کمرنگ شده که شرکت‌های خصوصی کار اصلی ارسال مرسولات را به دوش گرفتند و امور کوچکی مانند رساندن کارت سوخت یا مدارک شناسایی و مالکیت برعهده پست است که در انجام وظیفه هم نارضایتی‌های زیادی را ازسوی شهروندان دنبال داشته است.

دردسرهای پستی

آگاه: این در حالی است که پست در دیگر کشورها به‌طوری زندگی مردم را آسان ساخته که به بخشی از روزمره مردم تبدیل شده و خود را در زندگی شهروندان جا کرده است.این روزها اگر به ادارات و شعب اصلی شرکت پست سر و کارتان بیفتد، صف‌های طولانی از شهروندان را می‌بینید که برای گرفتن مرسولات آمده‌اند که گفته می‌شود وقتی پستچی آمده آنها در خانه نبودند. یکی از این افراد که برای تحویل‌گرفتن کارت سوخت موتورسیکلت خود، کار روزانه‌اش را رها کرده تا خود را به اداره پست برساند با دلخوری می‌گوید: «زمانی که موتورسیکلت را خریداری می‌کنید، حتی به شما نمی‌گویند در چه بازه تاریخی و زمانی کارت سوخت شما ارسال می‌شود. مگر ممکن است شما بست بنشینید تا وقتی پستچی می‌آید مرسوله خود را از او تحویل بگیرید؟!» این مرد جوان ادامه می‌دهد: «وقتی شما از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنید، نه‌تنها تاریخ دقیق ارسال را مشخص می‌کند، بلکه بازه زمانی که مامور ارسال به خانه شما می‌رسد نیز قید می‌شود. اگر باز هم فراموش کردید یکی دو ساعت قبل هم برای شما پیامکی ارسال می‌شود که بدانید کالای شما در راه است.»
شهروندان معطل در اداره پست 
در بسیاری از موارد گیرنده مرسولات پستی آقایانی هستند که روزها به‌دلیل اشتغال فرصت در خانه ماندن را ندارند. در بسیاری از موارد پستچی مدارک شناسایی را به همسایه، لابی من و حتی همسر آنها تحویل نداده است. آنها همین شهروندان معطل در اداره پست هستند. یکی از آنها می‌گوید: «شناسنامه مرا به فرزندم تحویل ندادند و مجبور شدم حضوری برای گرفتن آن به اداره پست بیایم.» او هم پست را با شرکت‌های خصوصی مقایسه می‌کند و می‌گوید: رهگیری برای مرسولات پست وجود ندارد و بعید است بتوانید از طریق سایت از سرنوشت مرسوله خود باخبر شوید. شرکت‌های خصوصی مبادله مرسولات بسیار دقیق محل بسته شما را نمایش می‌دهد و می‌توانید برای تحویل‌گرفتن آن برنامه‌ریزی کنید. هم چنین کدی در اختیار شما قرار می‌دهند که اگر امکان حضور صاحب مرسوله نبود، همسایه یا اعضای خانواده او با ارائه آن کد به مامور ارسال بتوانند بسته را تحویل گیرند.

انتظارهای بی‌پایان
تاخیر در ارسال مرسولات پستی و پاسخگو نبودن پست بسیاری از کسب‌وکارها را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است. یکی از شهروندان اصفهانی می‌گوید: صنایع‌دستی می‌فروشم و ۱۲روز است مشتری هزینه را پرداخت کرده و کالا را برایش پست کردم اما نه‌تنها به دستش نرسیده است، بلکه نمی‌دانیم کجاست! وقتی در سایت پیگیری لحظه را می‌زنم فقط تاریخ همان روزی که ارسال شده را نشان می‌دهد و هیچ‌کس پاسخگو نیست. 
این در حالی است که شرکت ملی پست اعلام کرده برای مرسولاتی که دچار خسارت یا مفقودی شوند یا با تاخیر به دست گیرنده برسند، غرامت پرداخت می‌کند. مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با بیان اینکه تعهد جبران خسارت در جایی به کار می‌رود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود، کسر یا با تاخیر به دست گیرنده برسد، اعلام کرد که در این شرایط شرکت ملی پست پس از بررسی ارزش اظهارشده ازسوی صاحب مرسوله، غرامت را پرداخت می‌کند. کاوه دولتی درباره بیمه کالاهای پستی می‌گوید: ما در پست عنوان بیمه را نه‌تنها در پست ایران بلکه در پست دنیا بیمه را صرفا به موضوع بیمه ابلاغ نمی‌کنیم و با کاری که ما انجام می‌دهیم متفاوت است. به گفته او، بیمه یک کار تخصصی است که توسط بیمه‌گذارها و شرکت‌های بیمه انجام می‌شود اما ما حق تعهد جبران خسارت را بر اساس شرح خدمات و SLA که با مشتریان داریم، پرداخت می‌کنیم؛ بنابراین به آن تعهد جبران خسارت می‌گوییم که آن هم معنای خاص خود را دارد.مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست در ادامه عنوان می‌کند: این تعهد در جایی به کار می‌رود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود، کسر یا با تأخیر به دست گیرنده برسد. تاخیر هم براساس سرویسی که ما به مشتری ارائه می‌دهیم متفاوت است؛ به‌طور مثال سرویس مرسولات ویژه ما به این صورت است، روزی که مرسوله تحویل پست داده می‌شود یک روز بعد باید توزیع شود و به دست گیرنده برسد. سرویس مرسولات پیشتاز هم به این صورت است از روزی که تحویل پست می‌شود ظرف مدت سه روز تحویل مرسوله به گیرنده انجام می‌شود. اما چگونه می‌توان هزینه خسارت را دریافت کرد؟ او پاسخ می‌دهد یک راه این است که مشتری متضرر به نزدیک‌ترین دفتر پستی مراجعه و مستنداتی را ارائه دهد و شرکت پست هم از زمان اعلام به مدت یک هفته بررسی و پس از این مدت، مبلغ خسارت را به شهروند پرداخت می‌کند. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق پرتال شرکت ملی پست و اپلیکیشن‌هایی امکان پیگیری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.