اختلال سایبری و قطعی شبکه ناشی از آنچه بروز مشکل در سیستم‌های عامل مایکروسافت اعلام شده است، موجب شد بسیاری از پروازها در سراسر جهان لغو شوند.

دنیا به هم ریخت

آگاه: همچنین فعالیت سامانه‌های بانکی و کسب‌وکارها متوقف شده و حتی سیستم درمان در بسیاری از کشورها تحت‌تاثیر قرار گرفت.

صنعت مسافربری تحت تاثیر مستقیم
صنعت مسافربری در بین صنایعی است که بیشترین خسارت را از این قطعی و اختلال سایبری متحمل شده است و فرودگاه‌های سراسر دنیا ازجمله توکیو، آمستردام، برلین و چندین فرودگاه اسپانیا از بروز اختلال در سامانه‌ها و تاخیر در پروازها گزارش داده‌اند. شرکت‌های هوایی بین‌المللی ازجمله «رایان‌ایر» که بزرگ‌ترین هواپیمایی اروپا از حیث تعداد مسافر محسوب می‌شود، درباره بروز مشکل در سیستم رزرو بلیت و سایر اختلالات مرتبط هشدار داده است.
همچنین پروازها در فرودگاه براندنبورگ آلمان به‌دلیل مشکل فنی به حالت تعلیق درآمده است.
بزرگ‌ترین اپراتور ریلی انگلیس هم نسبت به لغو احتمالی قطارها به دلیل مشکلات فناوری اطلاعات هشدار داد، درحالی‌که عکس‌های منتشرشده در اینترنت نشان می‌دهد صف‌های طویلی در آن سوی دیگر دنیا و در فرودگاه سیدنی استرالیا شکل گرفته است.
فعالیت فرودگاه‌ها در ژاپن و هند هم تحت تاثیر قرار گرفته است. فرودگاه ناریتا در ۶۰کیلومتری توکیو خبر داده است که چند شرکت هواپیمایی‌ فعال در این فرودگاه با مشکلاتی در سیستم‌هایشان مواجه شده‌اند. در هند هم فرودگاه دهلی از تاثیر مقطعی اختلال‌ها بر خدماتش خبر داده است. فرودگاه لس‌آنجلس نیز اعلام کرد که خدمات این فرودگاه تحت تاثیر اختلال سایبری جهانی قرار گرفته است. اسپانیا هم اعلام کرد که سیستم‌های تمام فرودگاه‌های این کشور دچار نقص فنی شده است.

اختلال در فعالیت رسانه‌ها
اما اختلال جهانی مایکروسافت و اینترنت فقط به پروازها و فرودگاه‌ها آسیب نزد، بلکه شبکه خبری اسکای‌نیوز در انگلیس هم اعلام کرد که به‌دلیل نقص فنی، پخش اخبار صبحگاهی خود را تعطیل کرده و همین اتفاق برای شبکه استرالیایی ای‌بی‌سی نیز رخ داده است. رسانه‌های نیوزیلند اعلام کردند که بانک‌ها و سیستم‌های کامپیوتری در داخل پارلمان این کشور مشکلاتی را گزارش می‌کنند. رادیو برلین هم اعلام کرده نقص فنی به سرورها و سیستم‌های اضطراری فرودگاه بین‌المللی برلین آسیب زده است.

تمامی مشاغل درگیر شده‌اند
دولت استرالیا اعلام کرده است که قطعی شبکه در خدمات رسانه‌ای، بانکی و شرکت‌های مخابراتی این کشور به مشکلی فنی در شرکت امنیت سایبری «کروداسترایک» مرتبط است.
در انگلیس سامانه‌های نوبت‌دهی پزشکان از آنلاین به آف‌لاین تغییر کرد و پخش آنلاین شبکه «اسکای‌نیوز» که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری این کشور محسوب می‌شود نیز متوقف شده است. بانک‌ها و سایر موسسات مالی از استرالیا تا هند و آفریقای جنوبی نیز به مشتریان خود درباره اختلال در خدمات‌شان هشدار داده‌اند. برخی کاربران فضای مجازی در هندوستان نیز تصاویری از کارت پرواز خود منتشر کرده و نوشته‌اند که نخستین «کارت پرواز دست‌نویس» خود را دریافت کرده‌اند.
همچنین بیمارستان‌های آلمان عمل‌های جراحی غیراورژانسی را لغو کرده‌اند. تصاویر ویدئویی شبکه اسکای‌نیوز نیز نشان می‌دهد که مجریان بدون استفاده از «اتوکیو / دستگاه نمایش متن به مجری و گوینده»، در حال خواندن اخبار از روی نوشته‌های کاغذی هستند. بورس اوراق بهادار لندن نیز مختل شدن برخی خدمات این سازمان را تحت‌تاثیر اختلال سایبری جهانی تایید کرد.

اختلالی در پروازهای فرودگاه امام(ره) ایجاد نشده است
این در حالی است که ظهر دیروز مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام(ره) از انجام پروازها بدون اختلال در این فرودگاه خبر داد. جواد صالحی آرتیمانی در پاسخ به این سوال که آیا پروازهای فرودگاه امام(ره) باتوجه‌به اختلالات بین‌المللی شبکه‌های اینترنتی مختل شده است یا خیر؟ گفت: قبلا سیستم پذیرش مسافر در فرودگاه امام(ره) ازسوی یک شرکت اروپایی انجام می‌شد اما از سال۱۴۰۱ به بعد سیستم پذیرش مسافر ازسوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی انجام شده است. وی افرود: درحال‌حاضر تمام ایرلاین‌های ایرانی و خارجی در بستر نرم‌افزار این شرکت ایرانی پروازهای خود را انجام می‌دهند.

مایکروسافت چه می‌گوید؟
مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به مشکلات خدماتی «اقدامات کاهشی» انجام می‌دهد. مشخص نیست که آیا این موارد به قطع برق جهانی مرتبط است یا خیر. مایکروسافت با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که سرویس‌های این شرکت همچنان به کار خود ادامه می‌دهند ولی همچنان اقدامات کاهشی انتظار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.