نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام-خبرنگار گروه جامعه: شیرینی جشن بازگشایی مدارس، در سایه تناقضات آماری بازماندگان از تحصیل طعم گس به خود گرفت. اگرچه معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش در هفته‌های اخیر به استناد آمار ثبت‌نامی‌ها، عدد ۱۶۴هزار نفر را برای بازماندگان از تحصیل برآورد کرده بود، اما رقم بازمانده‌ها در یکی دو روز گذشته بالاتر رفت و به ۷۹۰هزار کودک لازم‌التعلیم رسید.

ثبت نام دانش آموزان ادامه دارد!

آگاه: از سوی دیگر، وزیر آموزش‌وپرورش دیروز در حاشیه مراسم بازگشایی مدارس این رقم را به ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تقلیل داد و با اعلام اینکه «ثبت‌نام دانش‌آموزان ادامه دارد»، ارائه آمار دقیق از بازماندگان از تحصیل را به امید اینکه از این ستون به آن ستون فرج است، به بعد از تکمیل ثبت‌نام‌ها موکول کرد. 

به گزارش آگاه، جدا از موضوع بازماندگی، سال تحصیلی جدید دیروز در حالی آغاز شد که به نسبت سال گذشته کلاس‌های کمتری بدون معلم ماندند و امیدواری بیشتری برای داشتن یک سال تحصیلی موفق پیش روی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به وجود آمد. قرار است با ۹۰هزار معلمی که امسال به‌تازگی مشغول تدریس می‌شوند دیگر کلاس درسی خالی از معلم نباشد.
البته سفر به نیویورک باعث نشد مسعود پزشکیان به آغاز سال تحصیلی نرسد. رییس‌جمهوری روز گذشته زنگ شروع به کار مدارس را به صدا درآورد. بنابراین گزارش زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور مسعود پزشکیان؛ رییس‌جمهوری و علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش‌وپرورش در مدرسه دکتر حسن عسگری شیرازی نواخته شد. نجمه آقابابایی فرزند شهید آقابابایی در این مراسم رییس‌جمهوری را همراهی کرد.رییس‌جمهوری در این مراسم ضمن طرح پرسش مهر با این عنوان که راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور عزیزمان ایران چیست، خطاب به دانش‌آموزان گفت: مشکل ما در کشور اختلافات و دعواهای بی‌جهت است، این باعث می‌شود نتوانیم در برابر دشمنان متحد و قدرتمند شویم وحدت ما می‌تواند ایران را قوی کند.
همچنین در این مراسم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش در این مراسم گفت: سال تحصیلی جدید را با شعار «وفاق و همدلی برای ایران و برای مدرسه» آغاز می‌کنیم؛ شما دانش‌آموزان آینده را می‌سازید، وقتی وارد مدرسه می‌شوید خود را با اعتماد کامل در قامت دانشمندان آینده ایران بدانید، راه سربلندی ایران از مدرسه می‌گذرد و اولین و آخرین ایستگاه قطار پیشرفت و توسعه کشور مدرسه است.

معلمی هنر است 
کاظمی خطاب به معلمان عنوان کرد: چشم امید کودکان و نوجوانان ایران به شما است، اینکه گفته‌اند معلمی هنر است، شعار نیست و یک حقیقت انکارناپذیر است. با تأسی از پیامبر(ص) با مهربانی و عطوفت پا به عرصه گذاشته و آینده کودکان را روشن‌تر بسازید، در لابه‌لای آموختن الفبای علم و دانش، الفبای خوب زیستن را بیاموزیم. کاظمی ادامه داد: من به‌عنوان خادم نظام تعلیم‌وتربیت برای ارتقای معلمان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم، توسعه عدالت و ارتقای کیفیت، ایجاد تعلق بیشتر به باورها و ارزش‌های دینی و ملی و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز جزو مهم‌ترین اولویت‌های ما است و خوشحالیم دولت چهاردهم در اندیشه و عمل آموزش‌وپرورش را در اولویت خود قرار داده است. وزیر آموزش‌وپرورش خطاب به خانواده‌ها بیان کرد: اکنون که با آغاز دولت چهاردهم نسیم خوش وفاق و همدلی وزیدن گرفته است بیش از گذشته در کنار معلمان یاور آنها بوده و در مدرسه نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشید همچنین برای مدیران و معلمان توفیق روزافزون و برای دانش‌آموزان ایران اسلامی سلامتی، موفقیت و سربلندی مسئلت دارم.

قانون اساسی را بخوانید 
در بخش دیگری از جشن سراسری بازگشایی مدارس، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان ضمن نواختن زنگ آغاز سال نو تحصیلی در دبیرستان امامیه تهران، گفت: ایران باید توسط فرزندان همین کشور ساخته شود و تجربه نشان داده است دولت‌های بیگانه دلسوز مردم ایران نیستند. این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی   ایران، متمایز از قانون‌های اساسی دیگر کشورهاست، از دانش‌آموزان خواست که در طول سال تحصیلی، قانون اساسی کشورمان را موردمطالعه و توجه قرار بدهند. وی برای اینکه دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای مطالعه این قانون مهم و بنیادی پیدا کنند، پیشنهاد برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی درباره وجوه و اهداف قابل افتخار قانون اساسی هم داد و گفت به برترین مقاله‌های ارسالی، جوایزی اهدا خواهد شد.
طحان‌نظیف برای مثال به بیان چند وجه قابل افتخار قانون اساسی پرداخت و عنوان کرد: یکی از وجوه قابل افتخار قانون اساسی، قانون‌گذاری و اداره کشور بر مدار شرع و قانون اساسی است. وقتی تاریخ سیاسی کشورمان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از اهداف مردم در دوره‌ها و سالیان مختلف که برای آن جانفشانی‌ها صورت‌گرفته، اسلامی شدن قوانین بوده است. اکنون با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان تشکیل شده تا مصوبات مجلس شورای اسلامی را از دو جهت یعنی مغایر با شرع و قانون اساسی نبودن، بررسی کند و چنانچه مصوبه‌ای مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد، به قانون تبدیل خواهد شد.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز با حضور در هنرستان دخترانه امام محمدباقر(ع) واقع در شرق تهران گفت: در چنین روزهایی آدم‌هایی برای موفقیت شما تلاش کردند که بعد از ۴۰سال فقط می‌توانند سقف را ببینند و ما نامی از آنها نمی‌دانیم.
علاوه‌بر این حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دبیرستان دخترانه زمان‌زاده قنوات اظهار کرد: دانش‌آموزان آینده‌داران مملکت و کشور هستند و متولیان امر آموزش از جمله معلمان باید به این مسئله اهتمام داشته باشند و سیره پیامبر(ص) را پیش بگیرند. وی بیان کرد: برای رسیده به قله و اهداف والا همواره باید ثابت‌قدم بود و با اراده‌ای در این راستا گام برداشت، همان‌طور که شهدا و دلاورمردان جبهه مقاومت با اراده‌ای فولادین و عزمی راسخ در برابر سختی‌ها صبوری می‌کنند. لطیفی ادامه داد: برای ثمربخشی به تلاش‌ها و کوشش‌ها باید در مقابل سختی‌ها و موانع مسیر استقامت و استمرار داشت، چراکه انسان با سخت‌کوشی به مرتبه والایی می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.