وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم‌وتربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است.

برنامه درسی مدرسه ناکارآمد و استعدادکش است

آگاه: علیرضا کاظمی در نشستی با کارکنان دانشگاه فرهنگیان که در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به تاکیدات پی‌درپی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم‌وتربیت است. وی ادامه داد: درواقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به‌دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به‌عنوان مرکز ثقل آموزش‌وپرورش بوده است.
کاظمی بیان کرد: براساس رهنمودها و تاکیدات رهبری درمورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه موردتوجه و ارتقا واقع شود. وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم‌وتربیت است، بیان کرد: بنابراین دانشجویان و اساتید این دانشگاه به‌عنوان راهبران نظام تعلیم‌وتربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی و... برخوردار باشند.
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم‌وتربیت چیست به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از ماموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.
وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسئله و مشکلات نظام تعلیم‌وتربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم‌وتربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است. وی ادامه داد: هیچ انطباقی بین آرمان‌ها و انتظارات با وضعیت موجود وجود ندارد. کاظمی تاکید کرد که برای بهبود وضعیت، باید ریل‌گذاری‌ها در نظام تعلیم‌وتربیت تغییر کند.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش‌محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیرمهارتی و استعدادکش است؛ بنابراین با این روش نمی‌توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد. وی ادامه داد: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقه‌های دانش‌آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم که باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد. وی به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌های حداقلی محسوب می‌شود.
وزیر آموزش‌وپرورش به مشکلات و چالش‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسی‌ترین مشکل را داریم زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم. وی به چالش برگزاری آزمون‌های تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه می‌توانستیم بدون چالش و دارای فرصت‌های زیادی باشیم.
وزیر آموزش‌وپرورش به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه‌های درسی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهش‌های متقنی در این زمینه تهیه شود و باید بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است. وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که معلم در تربیت دانش‌آموزان، نقش اساسی دارد و مهم‌ترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهم‌ترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند. وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد که بنده با همه مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم. 
کاظمی به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات تهیه، تدوین و احصا شود. 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم‌وتربیت تاکید کرد و گفت: معتقدم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.