۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۷٬۰۲۲

نگاه کلان به رویاهای بربادرفته آمریکا

اسماعیل مقدم ـ دبیر فضای مجازی

«ایالات متحده و عربستان تا یک روز قبل از عملیات طوفان‌الاقصی در ۷اکتبر درحال نهایی کردن توافق عادی‌سازی بین خود بوده‌اند. قرار بود سعودی در قبال به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی در قالب طرح دودولتی، روابط خود را با اسرائیل عادی کند.» این را ماهنامه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی که اخیرا منتشر کرده نوشته است. این توافق قطعه اول دومینویی برای فراموشی مسئله فلسطین بود که دولت‌های عربی دیگر نیز آن را ناگزیر ادامه می‌دادند؛ اما چندساعت بعد همه‌چیز ویران شد...

آگاه: عملیات ۷اکتبر دستاوردهای بی‌شماری داشته اما اگر فرض کنیم که حماس تنها برای توقف روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب طراحی شده بود، این عملیات کاملا موفق بوده است.
آن‌طور که مجله آتلانتیک گزارش داده، بخش دیگری از توافق عادی‌سازی سعودی و آمریکا برای دستکاری کردن هندسه قدرت در منطقه بوده و مربوط به تجهیز کردن سعودی‌ها به انرژی هسته‌ای از سوی غرب بوده است و در مقابل هم همکاری طرف سعودی برای حفظ هژمونی ایالات‌متحده در منطقه اما طوفان‌الاقصی همه این رویاها را بر باد داده است.
یکی از نکات کلیدی در این نبرد، حمایت‌های بی‌دریغ ایالات متحده از رژیم صهیونیستی است. آمریکا به‌عنوان تنها قطب امروز دنیا، با ارائه پیشرفته‌ترین تسلیحات و منابع مالی، به تقویت موقعیت اسرائیل کمک می‌کند اما در عین‌حال، این حمایت‌ها به ناتوانی رژیم صهیونی در شکست نیروهای مقاومت منجر شده است. اسرائیلی‌ها گفته بودند عملیات نظامی تا نابودی زیرساخت‌های حماس تا کریسمس (اواسط دی‌ماه ۱۴۰۲) تمام خواهد شد. از آن تاریخ بیش از ۹ماه گذشته و جنگ تا امروز ادامه دارد. آن‌طور که گزارش‌نویس آتلانتیک اذعان کرده «مقامات آمریکا دیگر یقین دارند که اسرائیل طرحی برای اداره این جنگ نداشته و ندارد.» برخلاف همه تجهیزات و امکاناتی که در اختیار اسرائیل است، نیروهای مقاومت با ایمان و اراده‌ای قوی، توانسته‌اند در برابر این قدرت‌ها ایستادگی کنند و رژیم امروز تا امروز شکست خورده است. به تعبیر رهبر انقلاب، نشانه این شکست، کشتار مردم بی‌گناه است: «اگر رژیم صهیونی خبیث توانسته بود نیروهای مبارز را، چه در غزّه، چه در کرانه‌ باختری، چه در لبنان، شکست بدهد، احتیاج نداشت صورت خودش را در دنیا این‌جور سیاه و کریه نشان بدهد و این جنایات را علیه خانه و مدرسه و بیمارستان و فرزند و کودک و زن انجام بدهد. نتوانسته؛ چون نتوانسته بر نیروی مقاومت پیروز بشود، ناچار است، ناگزیر است که تظاهر به غلبه بکند با زدن زن‌ها و کودکان و مردم بی‌دفاع و ماشین در جادّه و مدرسه و بیمارستان.»
بیانات رهبر انقلاب در روز چهارشنبه که فرمودند: «تا امروز اینها پیروز شده‌اند، هم به توفیق الهی، به حول و قوّه‌ الهی، پیروزی نهایی در این نبرد متعلّق به جبهه‌ مقاومت و جبهه‌ حزب‌الله خواهد بوn.» را باید در کنار دستخط تازه منتشرشده سیدحسن نصرالله دید: «قطعا سننتصر»، آن هم در روزهایی که طعنه‌های «یا مذل‌المومنین»گونه‌ی بعضی خودتحلیلگرپندارهای ایرانی بلند شده بود.
در میان عملیات تروریستی متعدد رژیمی که پادگان ترور نام گرفته است، کافی است «نگاه کلان» تحلیلی به مسائل منطقه کنیم تا نشانه‌های پیروزی مقاومت را ببینیم: جلوگیری از سقوط دولت سوریه، نابودی داعش، جلوگیری از آمریکایی‌شدن عراق و افغانستان، حفظ مقاومت یمن، شکست توطئه عادی‌سازی و تقویت موشکی گروه‌های مقاومت، تنها چند نمونه از دستاوردهای جبهه مقاومت به رهبری ایران است که رویاهای خاورمیانه جدید را بر باد داد. همان‌طور که حاج قاسم سلیمانی فرمود: «قدس امکان ندارد آزاد بشود جز با پرچم‌داری شیعه... ما می‌رویم دیگران می‌مانند؛ تاریخ ثبت خواهد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.