آبشار زرد لیمه از جاذبه‌های طبیعی دست‌نخورده استان چهارمحال و بختیاری است که بسیاری آن را نمی‌شناسند. سرازیر شدن آب در میان جنگل‌های سرسبز بلوط در فصل بهار، فضایی رویایی و باشکوه را در این مکان خلق می‌کند که کمتر جایی شبیه آن است.

آبشار زرد لیمه؛ تلاقی رویا و واقعیت در چهارمحال و بختیاری

آگاه: آبشار زرد لیمه از جاهای دیدنی شهرکرد است که ۸۰کیلومتر با مرکز استان چهارمحال و بختیاری فاصله دارد. این آبشار زیبا در شهرستان اردل و در بین کوه‌های زاگرس، انتهای دره لیمه واقع شده است و رودخانه بازفت از کنار آن عبور می‌کند.
آبشار زرد لیمه جزو بزرگ‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران با عرض ۶۵ و ارتفاع ۴۰متر است. مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه راحت نیست. برای دسترسی به آبشار، باید از صخره‌ها بالا بروید و راهی پرپیچ‌وخم را پیمایید. صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به آبشار، یکی از علت‌های بکر ماندن این منطقه است.
زرد لیمه، واژه‌ای محلی است که برای نام این آبشار زیبا به کار می‌رود. درباره معنی زرد لیمه، نظرات متعددی وجود دارد. زرد در گویش محلی مردم منطقه اردل هم به معنی بلندی و ارتفاع به کار می‌رود و هم به مفهوم منطقه‌ای سرسبز است. واژه لیمه نیز به مفهوم پایین و دره استفاده می‌شود. با این توضیح، زرد لیمه یعنی «بلندی در دل پستی» یا «دره‌ای سرسبز». برخی نیز زرد لیمه را برگرفته از مسیر حرکت آبشار از بالا به پایین می‌دانند.
نکته جالب، این است که پایین دره‌ای که آبشار بالای آن قرار دارد، منطقه‌ای گرمسیری محسوب می‌شود که برای قشلاق عشایر استفاده می‌شود و بالای دره که هوایی سرد دارد، ییلاق عشایر است؛ بنابراین ممکن است حتی معنای زرد لیمه از کاربرد منطقه در جابه‌جایی عشایر، گرفته شده باشد.در دره لیمه، علاوه بر پوشش درختان فوق، گیاهان متعدد و ارزشمندی می‌روید که از آن‌ها به‌عنوان مرتع استفاده می‌شود. گون از مهم‌ترین گیاهان مرتعی این منطقه است که در کنار مزارع گندم و جوی مردمان محلی منطقه قرار دارد. این مزارع زیبا از رودخانه زیبا و خروشان بازفت سیراب می‌شوند.علاوه بر جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع و رودخانه زیبای منطقه، یک اثر تاریخی باستانی معروف به «پلکان اشکانی» در این طبیعت زیبا خودنمایی می‌کند که بسیار تماشایی است. اگر علاقه‌مندید پل زیبای خداآفرین، پلکان اشکانی و حجاری‌های منطقه را ببینید، باید ساعت‌ها صخره‌نوردی و پیاده‌روی کنید.پل خداآفرین روی رودخانه بازفت ساخته شده و بیشتر مورد استفاده عشایر است. پله‌هایی که در صخره‌های منطقه آبشار زرد لیمه ساخته شده‌اند، به پلکان جاده دزپارت شهرت دارند. این قسمت از مسیر به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، به‌صورت پلکانی ساخته شده‌ و کتیبه‌ای نیز بر دیوار این پلکان تاریخی حک شده است.جاده دزپارت در دوره‌های مختلف تاریخی، کاربردهایی متنوع از جمله کارکرد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و سیاسی داشت. این جاده جزو اولین جاده‌هایی است که در مسیرهای سخت ساخته شده است. جاده دزپارت به لقب‌هایی چون «جاده ابریشم کوچک» و «پنهان‌ترین جاده کوه‌های ایران» نیز شهرت دارد. اگر قصد دارید به تماشای این زیبایی‌ها بروید، حتما با راهنما به این منطقه سفر کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.