سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی صبح دیروز وارد بیروت شد. در جریان سفر عراقچی به لبنان درخصوص تحولات این کشور و تجاوزات رژیم صهیونیستی و اوضاع منطقه با مقامات عالی لبنان گفت‌وگو صورت گرفت. اما آنچه این سفر را بیش از دستاوردها و برنامه‌های آن مورد توجه قرار داد، انجام این سفر از سوی هیات سیاسی ایران در شرایط فعلی منطقه و موشک باران بیروت توسط رژیم صهیونیستی بود. 

نمایش اقتدار ایران در بیروت

آگاه: «اسماعیل بقایی» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در بدو ورود هیات ایرانی به لبنان در توئیتی نوشت: همین الان در فرودگاه بین‌المللی بیروت فرود آمدیم. هیات ما به ریاست وزیر امورخارجه عراقچی و همراهی دو نماینده مجلس و رییس جمعیت هلال‌احمر، با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان دیدار خواهد کرد. محموله‌ای شامل ۱۰تن مواد غذایی و دارویی به‌عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران، تقدیم لبنان خواهد شد. ایران در همبستگی با مردم شجاع لبنان ثابت‌قدم است. همه منطقه باید وضعیت خطیری که لبنان با آن مواجه است و تبعات آن برای آینده ملت‌هایمان را دریابند.
اما یکی از ویژگی‌های سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان، وضعیت جنگی این کشور و بی‌اعتنایی هیات ایرانی به این امر بود؛ موضوعی که تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی در سطح منطقه را برانگیخت و آنان وزیر امور خارجه ایران و هیات ایرانی را بسیار شجاع توصیف کردند که در اوج حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لبنان، به این کشور سفر کردند. در همین راستا، فیلم لحظه فرود هواپیمای حامل هیات ایرانی در فرودگاه بیروت همزمان با بمباران شدید این شهر توسط جنگنده‌های اسرائیلی، در فضای رسانه‌ای و مجازی دنیای عرب و کشورهای منطقه بسیار پربازدید شد.
در همین رابطه، خبرنگار شبکه NTV ترکیه گفت که حضور عباس عراقچی در لبنان که فرود هواپیمای او در بیروت را همه تلویزیون‌های دنیا پخش کردند، یک نمایش اقتدار ایران بود.
سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان بلافاصله بعد از ورود به بیروت، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت. عراقچی در این دیدار ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل مجاهد حزب‌الله لبنان و سردار شهید نیلفروشان و سایر شهدای عزت و مقاومت، از مجاهدت‌های دیپلمات‌های کشورمان در بیروت در این شرایط حساس قدردانی نمود. رییس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید کرد.
وزیر خارجه ایران در جریان سفر به بیروت، با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. بنا بر اعلام «بقایی»، سخنگوی وزارت امورخارجه، عراقچی در دیدار با «میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، بر ضرورت تشدید تلاش‌های جمعی دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای تفهیم این امر که توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان و نسل‌کشی مستمر فلسطینیان یک مسئولیت مشترک قانونی و اخلاقی همه دولت‌هاست، تاکید کرد و اعلام داشت که امت اسلامی و جهان عرب مسئولیت ویژه‌ای در این زمینه دارند.

اهداف سفر عراقچی به بیروت
عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگویی درخصوص اهداف سفر خود به بیروت اظهار داشت: این سفر برای رایزنی با مقامات لبنان و مشورت‌های سیاسی درخصوص تحولات جاری است. ما همیشه در تماس مستقیم با دوستانمان در لبنان بوده‌ایم و خواهیم بود؛ اکنون هم لازم بود که از نزدیک رایزنی داشته باشیم. عراقچی درخصوص دیگر اهداف خود برای سفر به لبنان به موضوع امدادرسانی به مردم اشاره کرد و گفت: بحث امدادرسانی به مردم لبنان که در اثر بمباران‌های وحشیانه از محل خودشان خارج شدند و نیاز به کمک‌رسانی دارند نیز اهمیت دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: از همه اینها مهم‌تر اعلام همبستگی و همراهی با مردم لبنان علیه جنایات رژیم صهیونیستی است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم لبنان، شیعیان و حزب‌الله بوده و هست و این را لازم بود که با حضور در بیروت با دوستان‌مان در میان بگذاریم و بگوییم مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان ایستاده است.
 وی در پاسخ به این سوال که از آمدن به لبنان در شرایط جنگی نمی‌ترسید؟ گفت: وقتی ماموریتی برعهده انسان است باید انجام شود؛ ما از این صحنه‌ها زیاد دیده‌ایم، هم در دوران جنگ و هم بعد از آن این صحنه‌ها را دیده‌ایم. 
عراقچی ادامه داد: پنجشنبه‌شب رژیم صهیونیستی بمباران وحشیانه‌ای را دوباره انجام داد، صبح جمعه و قبل از ورود هواپیمای ما نیز اطراف فرودگاه را بمباران کردند اما ما به این موضوعات عادت داریم و اراده ما سخت‌تر از این حرف‌ها است.

واکنش تعجب‌آمیز صهیونیست‌ها
اما سفر عراقچی به بیروت در میان آتش حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی واکنش تعجب‌آمیز صهیونیست‌ها را برانگیخت.
یک اکانت معروف صهیونیستی در این‌خصوص نوشت: با وجود ممنوعیت اسرائیل، صبح جمعه، هواپیمای حامل عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران و همچنین کمک‌های بشردوستانه ایرانیان در فرودگاه بیروت به زمین نشست. 
سایت خبری روتر نیز سفر عراقچی به لبنان، را سفری غیرعادی در زمان جنگ دانست. یک فعال اقتصادی صهیونیست نیز نوشت: با وجود ممنوعیت اسرائیل، چندی پیش هواپیمای عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در فرودگاه بیروت به زمین نشست. با وجود هشدار توسط نخست‌وزیر و رؤسای امنیتی، فرود هواپیمای عراقچی در بیروت، پیام ضعف اسرائیل را مخابره می‌کند.
عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در بیروت در خصوص پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی گفت: ما شروع‌کننده حمله نبودیم، بلکه به تهاجم اسرائیل به خاک ایران و سفارت ایران در دمشق و حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم.
 برخلاف اسرائیل که اهداف مردمی و خانه‌های مردم و زنان و کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی حمله کردیم. عراقچی تاکید کرد: ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد به حملات خودش ادامه بدهد؛ اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتما پاسخ خواهیم داد؛ پاسخ ما متناسب و کاملا حساب‌شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: شرایط لبنان یک شرایط عادی نیست که سفر من یک سفر عادی باشد. 
من با مسئولان لبنانی در مورد آتش‌بس صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم تا آتش‌بس برقرار شود. ما از تلاش‌هایی که برای آتش‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا این آتش‌بس همزمان با آتش‌بس غزه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.