۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۷۹۲

نان کامل یا سبوس دار یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

چرا مصرف نان کامل، توصیه می‌شود؟

به گزارش آگاه: مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : نان کامل یا نان سبوس دار به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

مریم مهارت افزود: نان تهیه شده از آرد سفید به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها است.

مهارت ادامه داد: مصرف نان‌های سبوس دار فوایدی بسیاری دارد که از این جمله می‌توان به کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبربالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر این موضوع که افرادی که نان‌های سبوس دار مصرف می‌کنند، دیرتر احساس گرسنگی می‌کنند، گفت: استفاده از نان کامل، قندخون را آهسته‌تر از نان‌های سفید بالا می‌برد و این عامل می‌تواند در پیشگیری از بروز چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.