رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: براساس آمار برای ۲۰هزار نفر فوتی در سال، ۲۰۰هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با ۵۰درصد این هزینه برای اصلاح زیرساخت‌ها و آموزش تروما، این آمار را کاهش داد.

تحمیل خسارت ۲۰۰هزار میلیارد تومانی به‌دلیل تلفات تصادفات

آگاه: محمد رئیس‌زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین کنگره ملی تروما ضمن اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از تروما، از دولت چهاردهم که دولت منتسب به جامعه پزشکی است، درخواست کرد که به‌طور جدی و با برنامه‌ریزی علمی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش این آمار تا پایان دوره چهار ساله خود تلاش کند. رئیس‌زاده با اشاره به آمار تروما افزود: در سال۱۴۰۲، تعداد ۲۰هزار و ۴۵نفر فوتی حوادث ترافیکی داشتیم که متاسفانه نسبت‌به سال۱۴۰۱، به میزان ۸.۲درصد رشد داشته درحالی‌که طی ۱۱سال قبل روند کاهشی و تلفات زیر ۲۰هزار نفر داشتیم، در سال‌۱۴۰۲ مجددا به بالای ۲۰هزار نفر فوتی در سال رسیدیم.
رییس سازمان نظام پزشکی افزود: در مورد خودرو برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد می‌کنم قانونی وضع شود که مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی ملزم شوند تنها از خودروی تولیدی همان شرکت برای خود استفاده کنند همانطوری که کادر بهداشت و درمان، در همان مراکزی درمان و جراحی می‌شوند که به سایر مردم خدمت ارائه می‌کنند. وی ادامه داد: ۸۴۰۰فوت ناشی از مسمومیت‌ها، ۲۱۵۵فوت ناشی از حوادث کار، سه‌هزار فوت ناشی از سوختگی و ۱۰۱۴نفر فوت ناشی از غرق‌شدگی، جزء آمار فوتی‌های بالای ۳۵۰۰۰نفر ناشی از تروما در سال ۱۴۰۲ است.
رئیس‌زاده با بیان اینکه ۵۱درصد مرگ‌ها در صحنه تصادف و ۴۹درصد از آنها حین انتقال و پس از آن رخ می‌دهد، نقش عوامل مختلف در بروز تصادفات و فاکتورهای امداد و درمان پس از تصادفات را در بروز مرگ تقریبا برابر دانست و گفت: هزینه سوانح ترافیکی در کشور ما تقریبا دو برابر معدل جهانی است. وی افزود: براساس آمار برای ۲۰هزار نفر فوتی در سال، ۲۰۰هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با ۵۰درصد این هزینه برای اصلاح زیرساخت‌ها و آموزش تروما و تقویت ساختار بهداشت و درمان، آمار را به مقدار قابل‌توجهی کاهش داد که باید این هوشمندی را در کشور ایجاد کرد و خواستار شد.
رئیس‌زاده درباره راهکارهای کاهش تروما و تلفات ناشی از آن عنوان کرد: یکی از راه‌های میان‌بر، استفاده از فن‌آوری‌های نوین نظیر تحلیل الگوی رفتاری رانندگان، صدور گواهینامه شخصی‌سازی شده، سیستم‌های هشدار و دستیار راننده، فناوری نظارت جامع و در لحظه، خودروهای خودران، تجزیه و تحلیل داده‌های حوادث و فن‌آوری ارتباط بین خودروهاست‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.