آگاه: حزبالله لبنان در روز ۱۶آگوست گذشته و قبل از عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در جنوب این کشور تصاویری از شهرهای تونلی خود در زیر زمین منتشر کرد که در نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی قرار داشت. یکی از این زیرساختها، موقعیت موسوم به عماد۴ بود که از جمله تأسیسات مستحکمی است که در زیر زمین ساخته شده و گنجایش حضور و حرکت کامیونهای بزرگ و خودروهای چهار سیلندر و موتور سیکلت را دارد و سکوهای پرتاب موشکهای بالستیک در آن قرار دارد.
رسانههای رژیم صهیونیستی این تونلها را بسیار متفاوت از تونلهای مورداستفاده در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ ارزیابی کردند که در آن زمان اسرائیل شکست سختی در آن جنگ دریافت کرد؛ نتیجهای که در تحقیقات شکست جنگ جولای به دست آمده بود، این بود که حزبالله از تونلها بهعنوان برگ برنده خود استفاده میکند و این تونلها باعث ایجاد توان حزبالله در مقابله با برتری تکنولوژیک اسرائیل است. به این ترتیب، جنگ تونلها در دوره کنونی با اهمیت مضاعفی مواجه شده است.
ساختار تونلهای حزبالله
استفاده از تونلها در جنگهای نامتقارن امری عادی به شمار میرود و جریانی که قدرت تکنولوژیک و نظامی کمتری دارد، با استفاده از تونلها ابزار تاکتیکی برای مانور بیشتر و غافلگیر کردن دشمن و وارد آوردن خسارات گسترده به آن به دست میآورد و موازنه قدرت تعدیل میشود.
ایال وایزمن، نویسنده صهیونیست در کتابی مینویسد که وقتی اسرائیل قدرت مطلق حریم هوایی را برای خود حفظ میکند و روی برتری فنی و تکنولوژیک خود حساب میکند، این موضوع باعث میشود مقاومت بهسمت فنون مبارزات زیرزمینی پیش برود تا بتواند زیر زمین را به ابزار اصلی مقابله در برابر برتری هوایی دشمن تبدیل کند و این اتفاق در غزه و جنوب لبنان رخ داده است. اطلاعات رژیم صهیونیستی درخصوص تونلهای حزبالله بسیار محدود است، این اطلاعات اندک نشان میدهد که عمق این تونلها گاهی از ۴۰ تا ۶۰متر زیر زمین فراتر میرود و طول برخی از آنها به ۴۵کیلومتر میرسد.
مرکز مطالعات صهیونیستی آلما در گزارشی که در سال۲۰۲۱ منتشر شد، مینویسد که حزبالله لبنان سالهای پس از جنگ ۲۰۰۶ را به تهیه طرح دفاعی فراگیر در برابر حمله آینده اسرائیل مشغول بوده و تونلها یکی از خاستگاههای مهم این طرح بوده است. این گزارش میافزاید که حزبالله شبکه پیچیده و انبوهی از تونلها را در اختیار دارد که بالغ بر صدها کیلومتر هستند و مرزهای شمالی اسرائیل را نیز پشت سر گذاشته و احتمالا برخی از آنها به سوریه میرسد.
برخی از این گزارشها، از شهرهای زیرزمینی حزبالله و شهرهای موشکی آنها خبر میدهند. این تونلها دارای مراکز فرماندهی و مدیریت و بیمارستانهای میدانی و انبارهای مهمات و تسلیحات و سکوهای پرتاب موشک هستند و دهانههای آنها به نحوی پوشش داده شده که شناسایی آنها مشکل است.
گزارش مرکز آلما میافزاید که تونلهای مذکور۳ مرکز عملیاتی مهم یعنی مقر اصلی حزبالله در ضاحیه بیروت و مواضع دفاعی آنها در جنوب لبنان و مراکز لجستیک آنها در منطقه بقاع را به هم مرتبط میکند.
تاثیر تونلهای حزبالله بر روند جنگ
در مقایسه با تونلهای موجود در غزه؛ جغرافیای جنوب لبنان ویژگی مثبتی به حفر تونلهای حزبالله لبنان میدهد، علاوهبر اینکه روزنامه فرانسوی لیبراسیون تونلهای موجود در غزه را بسیار کمتر از حزبالله میداند.
وایزمن در کتاب خود مینویسد که یک فرد حفار ساده در روز میتواند ۱۲متر تونل در غزه با ابزار ساده بکند ولی این کار در لبنان بهعلت سفتی و صخرهای بودن زمین به چندین ماه زمان نیاز دارد.
باوجوداین تونلهای حزبالله از مقاومت و استحکام بیشتری در برابر تخریب برخوردار هستند. در این کتاب آمده است که تونلهای حزبالله باعث شده هزینه بیش از سهمیلیارد دلاری اسرائیل برای احداث موانع و دیوارهای مرزی بیهوده باشد، چراکه امکان نفوذ به تمامی آنها از زیر زمین وجود دارد، به همین علت بود که برتری تونلی حزبالله در جنگ جولای ۲۰۰۶ بر برتری هوایی تلآویو چربید. تونلها باعث نرمش و قدرت مانور بیشتر حزبالله و انجام کمینهای بیشتر و پاتکهای مختلف به عناصر ارتش اسرائیل و خودروهای زرهی آنها میشود که در جنگ گذشته و کنونی با مقاومت سرسختانه حزبالله تلفات و خسارات زیادی دادهاند.تونلها در آن زمان امکان مخفی کردن بیش از ۱۵۰۰سکوی پرتاب موشک را برای حزبالله فراهم کرده بود، علاوه بر اینکه حزبالله از طریق ذخیره تجهیزات و آب و غذای کافی برای خود میتواند هفتههای متمادی بدون حمایت لجستیک به مبارزه خود ادامه دهد.
نقش تونلها در درگیریهای کنونی
رژیمصهیونیستی در طول جنگ کنونی تلاش کرده اولویت عملیاتی خود را کشف و تخریب تونلهای حزبالله لبنان قرار دهد تا شاید بتواند به این ترتیب، عناصر حزبالله را به عقبنشینی بهسمت شمال رود لیتانی مجبور کند اما به نظر میرسد ارتش رژیم صهیونیستی عملا قدرت انجام چنین کاری را ندارد. آندریاس کریگ، استاد مطالعات دفاعی در دانشکده سلطنتی لندن معتقد است که تخریب زیرساخت تونلهای حزبالله آنگونه که تصور میشود، ساده نیست؛ حتی اگر ارتش بتواند برخی از این تونلها را شناسایی کند این به معنای کشف سایر تونلها نخواهد بود؛ چراکه هیچکدام از تونلها در ماهیت و حجم خود شبیه یکدیگر نیستند و بیشتر تونلها با وجود ادامه حملات هوایی به ماموریت خود ادامه میدهند.
کریگ تونلهای حزبالله را دارای سه نوع کارکرد دانسته و گفت که برخی تونلها سطحی هستند و برای نقل و انتقال اشخاص و مواد مختلف به کار میروند و امکان تخریب آنها با حملات موشکی وجود دارد، برخی دیگر تونلهای عمیقتر هستند که برای ذخیره تسلیحات استفاده میشوند و بخش سوم تونلهای عمیقتر از ۶۰متر هستند که جز در موارد استثنایی قدرت تخریب آنها وجود ندارد. ازجمله این اقدامات، حمله به مرکز فرماندهی حزبالله لبنان در روز ۲۳سپتامبر بود که به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان منجر شد.کریگ تونلهای حزبالله را یکی از نقاط قدرت حزب میداند و درعینحال معتقد است که این تنها نقطه قوت حزبالله نیست. وی میافزاید که این حزب دیگر یک گروه مسلح کوچک به شمار نمیرود، بلکه بیشتر شبیه ارتشهای نظامی است که بیش از ۱۰۰هزار مبارز دارد و از تکنولوژی پیشرفته موشکی و پهپادی بالغ بر ۱۵۰هزار فروند برخوردار است. در چنین شرایطی احتمال نزدیک بودن پایان عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در لبنان وجود دارد، چرا که تلآویو تمایل دارد قبل از افزایش تلفات و خسارتهای خود که آنها را در باتلاق شمال غرق میکند، به عملیات خود پایان دهد.
نظر شما