از برگزاری کارگاه تا روایت یک لذت تراژیک

آگاه: در دومین روز از هجدمین دوره جشنواره سینما حقیقت، فیلم‌های زیر به ترتیب اکران و بررسی شد؛
۱.«چاو» اثر مهدیه سادات محور از بخش مسابقه کوتاه ملی
۲.«رخ» اثر سام کلانتری از بخش مسابقه بلند ملی
۳.«هدف اکبر» اثر حسین نژاد موسی از بخش مسابقه شهید آوینی
۴.«جمال» اثر محمد منصور از بخش مسابقه شهید آوینی
۵.«روزگار احمد» اثر محسن اردستانی رستمی از بخش مسابقه بلند ملی
۶.«بمب‌ها می‌آیند» اثر مهدی ملکی از بخش مسابقه شهید آوینی
۷.«فصلی که گم شد» اثر مهدی قاسمی از بخش مسابقه بلند ملی
۸.«یک وجب خاک» اثر نیما مهدیان از بخش مسابقه بلند ملی
۹.«آن سوی دیوار» اثر علیرضا حسنی از بخش مسابقه شهید آوینی
۱۰.«شگرد» اثر جعفر صادقی از بخش مسابقه بلند ملی
۱۱.«سرزمین آتش» اثر سجاد ایمانی از بخش مسابقه نیمه بلند ملی
۱۲.«با قید محرمانگی» اثر پیام عزیزی و شروین وحدت از بخش مسابقه کوتاه ملی
۱۳.«ایل من بهمئی» اثر محمد احسانی از بخش کوتاه مسابقه ملی
۱۴. «پلوره» اثر علی احمدی زرین کلایی از بخش بلند مسابقه ملی

از برگزاری کارگاه تا روایت یک لذت تراژیک

«یک وجب خاک» اثر نیما مهدیان یکی از آثاری بود که در دومین روز از جشنواره نمایش داده شد؛ این مستند بلند با زبان رسای خود فریاد می‌زند که شریف زندگی کردن تاوان دارد، با عزت زیستن بها دارد و بسیار مردمانی هستند که این بهای تلخ و سنگین را نسل به نسل می‌پردازند تا پرواز همای سعادت را بر قله‌های رفیع انسانیت به نظاره بنشینند؛ جایی که از نگاه روزمرگیِ ما، دور و دست‌نیافتنی است.
از تلفیق سبک وریته و داکیودرامای تعاملی گرفته تا به‌کارگیری مکتب نئورئالیسم و ژانر تراژدی؛ همه و همه در خدمت سوژه‌ای است که قرار است بیننده را با خود به عمق کشف و شهود دنیای فیلم ببرد. جایی که دوگانگی ارزش‌های سوژه و تشدد جامعه‌ای مصرف‌گرا، جنگ آتش و یخ برای زیستن را به نمایش می‌گذارد.
انگار همه آنانی که در یک وجب خاک هستند ردی از آشنایی را در ذهنمان به جای می‌گذراند. فاصله ما با همه اتفاقات فیلم به نزدیکی سلام اول صبح نانوایی و هیاهوی دکان میوه‌فروشی محل است. تا به خود می‌آییم، می‌بینیم که درد سوژه درد ما هم است و رنجش را با تمام وجود به دوش کشیده‌ایم.
کارگردان «یک وجب خاک» می‌گوید: «اگر رسالت مستندسازی نبود، شاید به هر طریقی که می شد خودم را وسط آن همه پلان بغض‌آلود می‌انداختم تا هرکاری که از دستم برمی‌آید انجام دهم. من با تماشگر، جوانه زدن چیزی شبیه به عشق و تنفر، لذت و نفرت را به اشتراک گذاشتم. من لذت تراژیک را با تمام وجودم در این داستان درک کردم و آیینه‌وار برایتان منعکس کردم.»
«یک وجب خاک»، داستان غریبی نیست، قصه امیدِ کبود رنگی است در عمق جامعه خاکستری‌مان. دعوت می‌کنم برای تجربه یک طوفان عمیق عاطفی و متفاوت این فیلم را ببینید. «یک وجب خاک» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و در بخش مستندهای بلند ملی روی پرده می‌رود.
همچنین در روز دوشنبه ۱۹آذر کارگاه «ابزارهای نوین تصویربرداری در سینمای مستند» با حضور ارسطو مداحی گیوی، فیلمبردار، در حاشیه دومین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در سالن چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
مداحی در این نشست، به بررسی تاریخ تولید دوربین‌های مختلف از برندهای گوناگون پرداخت و گفت: با تغییر ساختار سنسور از CCD به CMOS، دوربین‌های DSLR با سنسور بزرگ‌تر از ۱ اینچ، انقلابی اساسی در فیلم‌سازی ایجاد کردند. پس از دوربین‌های DSLR، سازندگان دوربین‌های ویدیویی و سینمایی شروع به ساخت دوربین‌های دیجیتال سینمایی کردند.
وی در ادامه به معرفی شرکت‌های پیشرو در این زمینه پرداخت و توضیح دارد: شرکت RED با ساخت دوربین RED ONE و سپس ARRI با دوربین ARRI D۲۰ وارد بازار دوربین‌های دیجیتال شدند.
این فیلمبردار دربخش دیگری از سخنانش، درباره نقش هوش مصنوعی در بهبود کیفیت تصاویر دوربین‌ها و گوشی‌ها توضیحاتی را ارائه داد و از برخی قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند مثل تشخیص صحنه و اشیا،‌ حالت پرتره و تشخیص چهره و زیباسازی سخن گفت.

از برگزاری کارگاه تا روایت یک لذت تراژیک
علی رویین‌تن، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما هم با حضور در دومین روز جشنواره به اهمیت سینمای مستند پرداخت و گفت: باید فضای پخش مخصوصی برای آثار مستند راه‌اندازی شود.
این فیلمساز پیشنهادی هم برای اکران آثار مستند مطرح و اشاره کرد: در این چندسال اخیر با آمدن فضای مجازی اگر کاری با باور مردم منطبق باشد، به‌خوبی دیده می‌شود. ما باید فضای پخشی ایجاد کنیم برای فیلم‌های سلیقه‌ساز و مستند. همانطور که سینماهای «هنروتجربه» را راه‌اندازی کردیم، این کار را هم می‌توانیم برای پخش و دیده شدن این آثار انجام دهیم. اگر مسئولان همت کنند، من خودم در این زمینه پیشقدم می‌شوم.

از برگزاری کارگاه تا روایت یک لذت تراژیک
خبر آخر هم اینکه قرار است مستند «من هامونم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کمیل سوهانی و نویسندگی کیاوش زارع‌طلب در سومین روز از هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده سینما برود.
این فیلم که از زبان تالاب هامون روایت شده است، از گذشته تا امروز خود را روایت می‌کند و نقش مناقشات سیاسی بر شرایط زیست‌محیطی خود را شرح می‌دهد.
مستند «من هامونم» با پژوهش حجت میان‌آبادی پیش از این در کنفرانس هفته جهانی آب ۲۰۲۴ استکهلم سوئد پخش و مورد تحسین قرار گرفته است.
گفتار متن انگلیسی این مستند را حسن توکلی روایت می‌کند و امیرهوشنگ شاهرخی آهنگ آن را ساخته است.
 این اثر به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی در جشنواره «سینماحقیقت» امسال با حضور جمعی از سیاستمداران و هنرمندان اکران خواهد شد.
کمیل سوهانی پیش از این مستند با آثاری چون «مادرکشی»، «انسان گرسنه» و «بمب ساعتی» در حوزه مستندسازی اجتماعی فعال بوده است.
مستند «من هامونم» در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در اکرانی ویژه سه‌شنبه ۲۰آذر ساعت۱۵ در پردیس سینمایی چارسو رونمایی می‌شود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم ۱۸ تا ۲۵آذر در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.