آگاه: محمود مشهدی شریف، رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده درباره تاخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: برای مثال، پنج پرونده وجود دارد که بیش از ۴۵روز از تایید فاکتور آنها در شرکت کرمانخودرو گذشته است؛ پول گواهی و لاشه از فروشنده خودروی فرسوده ازسوی خودروساز دریافت شده اما مبلغی به مراکز اسقاط پرداخت نشده که فاکتور آن موجود است.
وی افزود: شرکتهای خودروساز دیگر هم در پرداخت مبالغ به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده متفاوت هستند با تاخیر یکماهه، ۲۰روزه یا ۱۵روزه؛ شرکت مدیران خودرو هم مدتی است گواهی اسقاط خریداری نکرده، زیرا بهاندازه کافی در اختیار دارد و شاید دو تا سه ماه آینده گواهی اسقاط جدید خریداری نکند.
مشهدی شریف اضافه کرد: شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا هم با استفاده از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بهصورت میانگین دو تا سه گواهی اسقاط خودرو به دست میآورند.
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: درحالحاضر ۲۷هزار خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خودروسازان ثبتنام شده که اگر برای هر دستگاه خودروی فرسوده سه گواهی اسقاط در نظر بگیریم، حدود ۸۰هزار گواهی اسقاط تولید میشود که برای شمارهگذاری ۳۰۰هزار دستگاه خودروی جدید کافی است.
وی افزود: مراکز اسقاط خودرو از محل گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی خودروسازان درآمدی ندارد و تنها هزینه اسقاط خودروی فرسوده به مراکز تعلق میگیرد که معاف از مالیات است.
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه طبق قانون، وظیقه قیمتگذاری برعهده وزارت صمت است، گفت: مراکز اسقاط خودروهای فرسوده باید از قیمتهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، تبعیت و آنها را رعایت کنند.
وی افزود: در تبصره۲ ماده۱۱ آییننامه ازردهخارجکردن خودروهای فرسوده یا همان آییننامه ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ضمن ایجاد سازوکار فروش گواهی اسقاط در سامانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، حداقل قیمت خرید خودروی فرسوده را به تفکیک نوع و سال ساخت (مدل) با و بدون احتساب قیمت گواهی اسقاط به مراکز اسقاط ابلاغ و در سامانه درج کند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.
مشهدی شریف اضافه کرد: قیمت گواهی اسقاط هر خودروی فرسوده ۳۵میلیون تومان است اما قیمت خرید خودروی فرسوده به تفکیک نوع خودرو هنوز از طرف وزارت صمت به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، ابلاغ نشده است.
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه عمدتا تفکیک خودروها براساس وزن صورت میگیرد، گفت: باتوجهبه اینکه وزارت صمت تاکنون قیمت خرید خودروهای فرسوده را اعلام نکرده است؛ بنابراین مراکز اسقاط خودرو براساس توافق با فروشنده خودروی فرسوده اقدام به خرید میکنند.
وی افزود: قیمت پیشنهادی انجمن به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به این صورت بوده که قیمت خرید نقدی خودروی فرسوده، حدود ۷۸ تا ۸۲میلیون تومان است و به نوع خودروی فرسوده بستگی دارد به شرط اینکه سال ساخت خودرو از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ باشد و اگر خرید نقدی نباشد، پیشنهاد انجمن از ۸۸ تا ۹۲میلیون تومان با پرداخت سهماهه به فروشنده خودرو است.
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: دلیل انتخاب سهماهه برای پرداخت پول خودروی فرسوده این است که حدود یک تا دو ماه از ثبتنام در سامانه تا بازدید افسران راهنمایی رانندگی، تایید گواهی اسقاط و دیگر مراحل زمان میبرد و پس از این مدت، گواهی اسقاط به خودروساز تحویل میشود.
وی افزود: مواردی بوده است که ۴۵روز از تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروساز میگذرد اما هنوز مراکز اسقاط خودرو پولی بابت گواهی پرداخت نکرده است؛ برای مثال شرکت کرمان خودرو در تاریخ ۲۶مهر فاکتور صادر شده و تا ۱۱آذر ۱۴۰۳ که ۴۵روز از آن گذشته هنوز پولی پرداخت نکرده است و اگر این روال ادامه داشته باشد مجبور هستیم پرداختها به فروشندگان خودروهای فرسوده را چهارماهه کنیم.
مشهدی شریف درباره شفاف نبودن اطلاعرسانی قیمت خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: اعلام قیمتها ازسوی انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز الزامآور نیست اما آنچه وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام میکند، الزامآور است.
وی افزود: تا زمانی که وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان، قیمتهای خرید خودروهای فرسوده را بهصورت رسمی اعلام نکردهاند، مراکز موظف به رعایت قیمتها نیستند؛ البته انجمن مراکز اسقاط خودورهای فرسوده، قیمتهای پیشنهادی خود را ارائه داده است.
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرده است که قیمتها را در محلی که خودروهای فرسوده خریداری میشود، حتما نصب کنند و اگر صداوسیما هم اعلام کند، انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از آن استقبال میکند.وی افزود: درصورتیکه مراکز اسقاط خودرو قیمتهای خرید خودروهای فرسوده را در محل خرید خودروهای فرسوده نصب نکنند انجمن به کارگروه تخلفات گزارش میدهد. مشهدی شریف اضافه کرد: طبق قانون انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نمیتواند از مراکز بازدید داشته باشد؛ وظیفه بازرسی برعهده سه نهاد است؛ یکی از مهمترین نهاد بازرسی، ستاد نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت است. دومین نهاد بازرسی راهور فراجا و سومین نهاد هم بازرسی سازمان حفاظت از محیطزیست است.
۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۹٬۴۵۲
محمد علی بیگی: امسال اسقاط ۱۱۲هزار خودروی فرسوده طی چهارماه انجام شد. به گفته مسئولان قرار شد اگر روال به همین شکل پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار دستگاه برسد. اما این خبر خوش نیز با بدعهدی خودروسازان در حال به تاخیر افتادن است. رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: با گذشت ۴۵روز از تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروسازان هنوز برخی مراکز اسقاط، مبلغی در قبال گواهیهای اسقاطشده، دریافت نکردهاند.
نظر شما