آگاه: با رویکارآمدن دولت پزشکیان اهالی فرهنگ و هنر چشم امیدشان به انتصابات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا ببینند قرار است زین پس در چه فضایی کار کنند. با انتصاب سیدعباس صالحی بهعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از معادلات حل شد و بسیاری از قدیمیهای فرهنگ و هنر تا حدی توانستند حدس بزنند که قرار است فضای فرهنگ و هنر در دولت جدید چگونه رقم بخورد، چون صالحی پیش از این هم بار دیگر در این جایگاه بوده و به نوعی امتحان خودش را پس داده است. به نظر میرشد پزشکیان، سیدعباس صالحی را بهخاطر کمحاشیه بودنش در دولت قبل و اینکه مورد اعتماد بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر بوده انتخاب کرد اما پس از انتصابات زیرمجموعههای این وزارتخانه بازی کمی تغییر کرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای ۶معاونت اصلی معاونت امور فرهنگی، معاونت امور هنری، معاونت امور رسانهای و تبلیغات، معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت حقوقی، امور مجلس و استانها و معاونت قرآن و عترت است. از میان این ۶معاونت، معاونتهای فرهنگی و هنری همیشه بیش از بقیه مورد حساسیت بوده و در دوره فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دقیقا انتصاب این دو معاونت بیش از بقیه معاونتها چالشبرانگیز شد.
انتصابات معاونت فرهنگی و شگفتیهای بیپایان
درحالحاضر محسن جوادی، سرپرست معاونت امور فرهنگی، نادره رضایی معاون امور هنری، محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانهای و تبلیغات، حسین انتظامی معاون توسعه مدیریت و منابع، مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استانها و حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت هستند.
این در حالیست که پیش از محسن جوادی، عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگی بود و چند روز پیش، بعد از ۴۴روز فعالیت از مسئولیت خود استعفا داد و این استعفا آنقدر سوالبرانگیز شد که وی در گفتوگویی جداگانه از رسانهها درخواست کرد که به حواشی و شایعات دامن نزنند.
همزمان با استعفای کلانتری، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی (اداره کتاب) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سمت خود استعفا داد اما ظاهرا این استعفا ارتباطی به استعفای کلانتری نداشته چون مرادیان از بازماندههای دولت قبلی بود و در توضیحات استعفای خود هم گفت: طی صحبتی که با مدیریت جدید داشتم، قرار همکاریام با ایشان، تا پایان آبان سال جاری بود و قرار بود تا پایان آبان، فردی برای اداره کتاب انتخاب کنند که این اتفاق نیفتاد و بنده مجبور به کنارهگیری شدم. مرادیان، مرداد ۱۴۰۲ با حکم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به این سمت منصوب شده بود.
با گذشت پنج روز از این استعفا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، ناصر افشارپور را بهعنوان سرپرست اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب کرد.بهتازگی هم یک انتصاب جدید در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اتفاق افتاده است که برای بسیاری از اهالی فرهنگ سوالبرانگیز شده و آن هم انتخاب آزاده نظربلند بهعنوان دبیرکل هیات امنای نهاد کتابخانههای عمومی کشور. سوالبرانگیزی انتصاب هم بهخاطر حضور مدیریت قبلی این نهاد یعنی مهدی رمضانی بود. کسی که در جلسه تودیعش حاضران چند دقیقه بهصورت ممتد وی را تشویق میکردند و بسیاری از کارمندان نهاد از رفتن او ناراحت شدند و از انتخاب نظربلند تعجب کردند.آزاده نظربلند دارای دکترای کتابداری و اطلاعرسانی است و ازجمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی میتوان به معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، معاون فناوری و اطلاعرسانی خانه کتاب و ادبیات ایران، مدیر کمیته اطلاعرسانی در چند دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، مدیریت برخی کمیتههای اجرایی در دورههای مختلف هفته کتاب و... است.
نادره رضایی و انتصابات پرحاشیه
انتصاب نادره رضایی هم از آن انتخابهایی بود که از همان اول با حاشیه روبهرو شد. بیشترین نقدی که به رضایی وارد شد سوابق اجرایی و فعالیتهای پیشین او بهعلاوه ناآشناییاش با فضای هنر و نشر بود که همین حرف و حدیثها باعث شد او از همان ابتدا با حضور در اتفاقات و برنامههای هنری مختلف و گفتوگو با هنرمندان جای خود را میان اهالی هنر باز کند و برای ارزیابی عملکرد او، شاید باید منتظر برگزاری جشنوارههای مهم این معاونت مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشیم و ببینیم شیوه مدیریت او در برگزاری چنین مراسمی چگونه است.
اما بخش عمدهای از حرف و حدیثها و چالشها پس از انتصاب رییس سازمان سینمایی صورت گرفت؛ یعنی از زمانی که رائد فریدزاده عهدهدار این مسئولیت شد و دست به انتصاباتی در زیرمجموعه خود زد. تغییرات در عرصه مدیریتی سینما به گونهای بود که در مدت زمانی کوتاه، جایگزینیهای متعددی در مسئولیتهای کلیدی از جمله دبیر جشنواره فیلم فجر و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره اتفاق افتاد.اما یکی از عجیبترین این انتصابات، معرفی ریاست بنیاد فارابی بود.
همزمان با معرفی مهدی سجادی، خزانهدار بنیاد فارابی بهعنوان رییس این مجموعه اعلام شد با اتمام ماموریت مجید زینالعابدین، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و بازگشت وی به صداوسیما، با انتخاب هیات امنای این بنیاد، سیدمهدی سجادی تا انتخاب مدیرعامل بهعنوان سرپرست کار خود را آغاز میکند.
سجادی که پیش از این بهعنوان خزانهدار بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت داشته درحالی بهعنوان سرپرست این بنیاد معرفی شده است که به نظر میرسد این انتصاب بدون تشکیل جلسه هیات امنا بنیاد سینمایی فارابی و تنها با امضای اعضا و در نهایت تایید فریدزاده انجام شده است و سجادی نیز خود را سرپرست موقت و مدیری برای فصل گذار میداند تا در این مدت تغییرات لازم در ساختار مدیریتی بنیاد فارابی ایجاد و زمینه موردنیاز برای انتصاب یک مدیر دائمی فراهم شود.
حواشی انتصابات حوزه سینمایی در اینجا به پایان نرسید و با انتخاب اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر بار دیگر حواشی و سوالاتی درخصوص اینکه آیا این تیم هفت نفره برای چنین مسئولیتی مناسب هستند یا خیر پیش آمد.
منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر، رعنا آزادیور بازیگر سینما، آرش خوشخو روزنامهنگار و منتقد سینما، سعید سهیلی نویسنده کارگردان و تهیهکننده، منیر قیدی نویسنده و کارگردان، حسین کرمی مدیر فرهنگی، محمود گبرلو کارشناس رسانه و منتقد سینما و محمدرضا مصباح تهیهکننده را بهعنوان هیات انتخاب بخش سینمای ایران در فجر۴۳ معرفی کرد.
اما حوزه تئاتر نیز از انتصابات تعجبآور دور نماند و بهتازگی دو انتصاب در حوزه هنرهای نمایشی اتفاق افتاد که حکم هردو انتصاب هم سرپرستی بود، نه مدیریت. نادره رضایی طی حکمی، اتابک پورنادری را بهعنوان سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و حسن جودکی را نیز به سرپرستی مجموعه تئاترشهر منصوب کرد.
سرپرستانی که معلوم نیست مدیر میشوند یا خیر!
اما دلیل اینکه در بخشهای مختلف گزارش از واژگانی چون تعجببرانگیز، حاشیه، سوالبرانگیز و... استفاده شد چند دلیل دارد؛ اول اینکه انتصاب در برخی از بخشها طولانی شد، دوم اینکه بسیاری از این انتصابات غیرکارشناسانه بود و نتیجه اینکه یک مدیر هنوز رویکارنیامده استعفا میداد و دست از مسئولیت میکشید.
سوم اینکه بسیاری از نهادها و معاونتها مثل معاونت فرهنگی یا مجموعه تئاترشهر درحالحاضر «سرپرست» دارند، نه مدیر و انتصاب سرپرست در اکثر مواقع نشاندهنده این است که فرد منصوبکننده بر سر انتخابش خیلی مطمئن نیست و صرفا برای اینکه آن نهاد یا مرکز بدون مدیر نباشد یک نفر را منصوب میکند و خب طول کشیدن انتخاب و انتصاب با گذشت پنجماه از رویکارآمدن وزیر فرهنگ دولت جدید خیلی حرفهای و منطقی نیست و مورد آخر هم اینکه بسیاری از هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر از اینکه در آستانه رخدادهای مهم فرهنگی و هنری مثل جشنواره سینما و تئاتر فجر چنین تغییر و تحولات مدیریتی صورت میگیرد ناراحتاند و معتقدند چنین تغییر و تحولاتی به کیفیت کار اهالی فرهنگ و هنر صدمه میزند.
جشنوارههای پیش روی حوزه فرهنگ و هنر در ایام دهه فجر مثل جشنواره هنرهای تجسمی، جشنواره فیلم، جشنواره تئاتر و جشنواره موسیقی که بهنوعی ویترین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند آیینه تمامنمای این انتصابات خواهند بود که باید صبر کنیم و نتیجه را در عمل ببینیم.
نظر شما