• ارز نیمایی به هیچ واردکننده کاغذی داده نشده

    در گفت‌وگوی «آگاه» با محمد شیخلر، مسئول روابط‌عمومی انتشارات صهبا مطرح شد

    ارز نیمایی به هیچ واردکننده کاغذی داده نشده

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: «صهبا» نشر تخصصی است که در حوزه بیانات و سیره رهبر انقلاب فعالیت می‌کند. این نشر خصوصی از تعدادی جوان که سال‌ها قبل به‌شکل جهادی گرد هم آمدند، تشکیل شده است. این انتشارات ترجمه کتاب پرفروش «انسان ۲۵۰ساله» به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو را برای علاقه مندان عرضه کرده است. این موسسه مانند ادوار گذشته در سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، غرفه دارد.

  • از غرفه ویژه فلسطین تا کاهش تبلیغات کمک آموزشی

    گزارش «آگاه» از ساختار برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب را بخوانید

    از غرفه ویژه فلسطین تا کاهش تبلیغات کمک آموزشی

    الناز برکاتی _ خبرنگار گروه فرهنگ: هر ساله از سال۱۳۶۶، نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور پرشور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی در ایران است که در مصلای تهران با میزبانی هزاران ناشر، نویسنده و کتابخوان از سراسر ایران و جهان برپا شد. امسال نیز مانند سالیان گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب با شعار «بخوانیم و بسازیم» هستیم. سی‌وپنجمین دوره از این رویداد از ۱۹اردیبهشت‌ماه آغازبه‌کار کرده است و تا ۲۹اردیبهشت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. این ماه برای علاقه‌مندان به مطالعه و کتاب همچنین برای ناشران و نویسندگان فرصتی مغتنم است که بتوانند بهترین بهره‌برداری را از بازار کتاب داشته باشند.

  • استقبالی پرشور از منظومه فکری رهبر انقلاب

    کتاب‌هایی که ظرف ۳ روز از گذشت نمایشگاه کتاب پرفروش شدند

    استقبالی پرشور از منظومه فکری رهبر انقلاب

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: یکی از وظایف همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور، پرداختن به کتاب و کتاب‌خوانی است و همه باید برای اشاعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بپاخیزند تا جایی که مطالعه جزء لاینفک زندگی افراد شود. توصیه به کتاب‌خوانی و تذکر نسبت به پایین بودن میزان مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه از نکاتی است که در بیانات رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است. هم‌زمان با ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصاویری از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در کتابخانه شخصی ایشان درحال مطالعه منتشر شد که بازخوردهای مثبت و فراوانی داشت.

  • مائده هنر معاصر

    همزمان با دهه کرامت از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین رونمایی شد

    مائده هنر معاصر

    همزمان با ایام دهه کرامت، آیین اهدای نشان درجه یک هنری به حسن روح‌الامین و رونمایی از تازه‌ترین تابلوی نقاشی وی با عنوان «مائده» صبح دیروز، ۲۳ اردیبهشت در تالار رودکی برگزار شد.

  • پرفروش اما رو به عقب

    گزارش «آگاه» از بررسی نمایش تازه «بهرام افشاری» را بخوانید

    پرفروش اما رو به عقب

    سایه احسانی - خبرنگار گروه فرهنگ: نمایش جدید «بهرام افشاری» بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر و هنرمند محبوب عموم در نقش‌های کمدی سال‌های اخیر از اواسط فروردین به روی صحنه رفته است و نیامده شروع به شکستن رکوردها کرد. این نمایش هنوز روند فروش خوبی دارد و به‌عنوان نمایشی موفق در دنباله قسمت اول آن یعنی «جوجه‌تیغی» ماندگار می‌شود. این نمایش در تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود و در قالب دیالوگی سراسری و تا پایان اجراست. قصه نیز دنباله همان روایت قسمت اول است با این تفاوت که فضایی متفاوت را در بستر زمانی متفاوتی به نمایش می‌گذارد.

  • به بهانه اجرای آهنگی با صدای پولاد کیمیایی در تئاتر «گالیله»

    تبادل تصویر و صدا با نمایش‌های زنده

    پولاد کیمیایی، بازیگر و کارگردان ایرانی که از سال۱۳۹۷ به تئاتر روی آورد و همان سال هم اولین فیلمش را به نام «معکوس» و به تهیه‌کنندگی پدرش، مسعود کیمیایی کارگردانی کرد. او حالا قطعه «آهای گالیله» را برای تئاتر «گالیله» اجرا کرده است که این شب‌ها در تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

  • بخرید، بخوانید اما موفق نمی‌شوید

    گزارش «آگاه» درباره تشخیص کتاب‌های زرد را بخوانید

    بخرید، بخوانید اما موفق نمی‌شوید

    یکی از راه‌های موردتوجه مردم و مخاطبان و به‌ویژه کاربران فضای مجازی برای رسیدن به موفقیتی تضمین‌شده، خواندن کتاب‌های روانشناسی و موفقیت است. کتاب‌هایی که راهکارهایی برای موفق شدن براساس استدلال و منطقی زیبا و به نظر عقلانی ارائه کرده‌اند تا بخوانیم و موفق شویم. این دسته از کتاب‌ها امروزه از پرفروش‌ترین آثار مکتوب تقریبا در تمام کشورهای دنیا هستند اما شما کسی را می‌شناسید که با این کتاب‌ها موفق شده باشد؟ البته به‌جز نویسنده، مترجمان یا ناشران این کتاب‌ها که در نتیجه فروش گسترده آنها معمولا به موفقیت مالی و اقتصادی خوبی دست می‌یابند.

  • پریشان و پشیمان

    روزگار بازیگران مهاجر ایران در کشورهای غربی چطور می‌گذرد

    پریشان و پشیمان

    زهرا بذرافکن- خبرنگار سرویس فرهنگ: سریال تکراری پشیمانی هنرمندان ایرانی مهاجرت‌کرده دنباله‌ای به تعداد این هنرمندان دارد. حدود دو سال از اغتشاشات می‌گذرد و حالا یکی پس از دیگری جرأت و جسارت اعتراف به پشیمانی و دوره‌های ناامیدی و افسردگی که خارج از وطن گذرانده‌اند پیدا کرده‌اند. بعد از ارژنگ امیرفضلی، اشکان خطیبی و دیگرانی که ابراز کردند که تصمیمشان برای مهاجرت و برای برخی پیوستن به اپوزیسیون، تصمیمی عجولانه و اشتباه بود، حالا نوبت به مهناز افشار رسیده که پرده از ناامیدی و بیکاری‌ای که در این مدت تجربه کرده است، بردارد.

  • سرنوشت شگفت‌انگیز موسیقی «یان تیرسن»

    گزارش «آگاه» از بررسی یک موسیقی متن تاثیرگذار را بخوانید

    سرنوشت شگفت‌انگیز موسیقی «یان تیرسن»

    زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: می‌گویند این فیلم بهشت درونگرایان است؛ فیلمی که با آن می‌توان تصاویر و لحظات ویژه‌ای را از زندگی ساده یک دختر فرانسوی از کودکی تا بزرگسالی‌اش برای همیشه به خاطر سپرد. موسیقی فیلم بلافاصله بعد از اکران آن جهانی و به یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین موسیقی‌های متن جهان تبدیل شده است. آهنگساز آن، «یان تیرسن» که از ابتدا ساخت موسیقی را با الهام از شهود و محیط‌های طبیعی آغاز کرده بود، بعد از جهانی شدنش هم هنرش را قربانی تجارت هنر نکرد و همان مسیر پیشین را ادامه داد. از ویژگی‌های قطعات این آلبوم داشتن فضای غم‌انگیز در عین شادی است و برای همین هم فرصت بیشتری برای شنیده شدن می‌یابد.

  • اعتصابات در کمین «کن ۲۰۲۴»

    گزارش «آگاه» از بررسی اخبار سینمایی جهان را بخوانید

    اعتصابات در کمین «کن ۲۰۲۴»

    زهرا بذرافکن-خبرنگار گروه فرهنگ: درحالی‌که در عرصه سینمای جهان به‌زودی و با فاصله چهار روز در انتظار آغاز جشنواره کن ۲۰۲۴ هستیم، اخباری مبنی بر تعطیلی این رویداد به‌علت اعتصاب‌های سراسری کارکنان آن منتشر شده و شایعه‌های زیادی را درمورد تعطیلی این جشنواره سینمایی ایجاد کرده است. این در حالی است که در این دوره از برگزاری آن قرار است که از کارگردان مشهور، فرانسیس فورد کاپولا تقدیر شود. همچنین برنامه‌ریزی شده بود که آثار مهمی برای اولین‌بار در این دوره به نمایش درآید. این اولین‌بار نیست که رویداد یا سازمانی سینمایی در غرب تحت‌تاثیر جنبش‌های گسترده این‌چنینی از سوی کارکنانش قرار می‌گیرد و چهره عمومی آن به‌کلی تغییر می‌کند.

  • گرفتار در تقلید و تکرار

    گزارش «آگاه» درباره برنامه‌های سرگرمی‌محور صداوسیما را بخوانید

    گرفتار در تقلید و تکرار

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: این روزها نقد کردن تلویزیون آسان‌ترین کار دنیاست، چراکه ضعف‌های آن به قدری عیان شده است که حتی مخاطب عادی و غیرمتخصص هم به‌طور واضح آن را متوجه می‌شود. واقعا به این نتیجه رسیده‌ایم که دوران برنده بودن سیما در رقابتِ برنامه‌های سرگرمی‌محور به پایان رسیده‌ است. گویا تلویزیون شبیه به پدر فرتوتی شده است که دیگر توان و ایده‌ای برای برنامه‌های سرگرمی‌محور ندارد و نمی‌تواند با کنترلی که در دست دارد مخاطبان را جذب کند. همه دست‌اندرکاران دور هم جمع می‌شوند تا یک برنامه را به مرحله انتشار برسانند و مقابل دیدگان مخاطبان قرار دهند اما آنچه باید جورِ جذب و به اشتیاق آوردن مخاطبان را بکشد، ایده است.

  • نبود حضور  برخی ناشران منطق اقتصادی دارد

    «محمدصادق علیزاده» در گفت‌وگو با روزنامه «آگاه»:

    نبود حضور برخی ناشران منطق اقتصادی دارد

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، حرف و حدیث‌هایی از حضور یا عدم حضور ناشران در این دوره به گوش می‌رسد. طبق آماری که در نشست خبری پیش از آغاز نمایشگاه با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب تهران اعلام شده است، حضور پرشور این صنف را با تعداد بیش از دوهزار نشر آماده برای بازگشایی نمایشگاه نشان می‌دهد. در همین راستا در گفت‌وگویی با محمدصادق علیزاده، آگاه فرهنگی داشته‌ایم، تا عوامل موثر بر حضور ناشران در نمایشگاه را بیشتر بررسی کنیم که در ادامه می‌خوانید.

  • این شما و این ضیافت فرهنگ

    گزارش «آگاه» از آغاز سی‌وپنجمین رویداد بزرگ فرهنگی کشور را بخوانید:

    این شما و این ضیافت فرهنگ

    مهم‌ترین رویداد فرهنگی در حوزه کتاب در کشور به‌زودی آغاز خواهد شد و بستری برای مخاطبان و خوانندگان کتاب می‌شود. با آنکه صنعت نشر در سال‌های اخیر احوال خوبی را ثبت نکرده و روزبه‌روز نحیف‌تر شده است اما نهادهای مربوط‌به برگزاری این رویداد تمام توان کاریشان را به جریان انداخته‌اند تا نمایشگاه کتاب تهران با قوت و در مطلوب‌ترین حالت ممکن میزبان انتشارات و مردم باشد. شاید بتوان این دوره از نمایشگاه را نقطه مهمی در چند سال اخیر برگزاری آن دانست، چراکه برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و ویژه‌ای در راستای حذف و ارتقای نواقص سال‌های گذشته آن انجام شده است. علاوه‌برآن، باتوجه‌به اینکه این رویداد یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌ها برای دولت است، یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری پیش از نمایشگاه اعلام کرد که نمایشگاه کتاب تهران به خودکفایی رسیده و سهم پرداختی دولت در تامین هزینه‌های برگزاری آن نسبت‌به گذشته بسیار کاهش یافته است.

  • با کتاب شروع کن

    مروری بر چند کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب تهران

    با کتاب شروع کن

    وقتی قرار شد که درباره کتاب‌ها یک مرور و روایتی بنویسم و چندتایی از بین بی‌شمار کتاب را انتخاب کنم، به یک وضعیت «چه کنم، چه کنمی» افتادم که نگو و نپرس. صدای کتاب‌ها را از جهات مختلف می‌شنیدم که می‌گفتند: «ما را هم در بین کتاب‌ها قرار بده و یک فرصت برای دیده شدن ما فراهم کن.» این حکایت دردناکی است که کتاب دارد، اینکه این یاری که همه او را مهربان می‌دانند ولی در گرو مهرش ندارند باید آن‌قدر در قفسه کتابفروشی‌ها بماند و خاک گذر زمان را بخورد تا شاید روزی دستی مهربان او را از بین کتاب‌ها دربیاورد و با خود به خانه ببرد؛ البته باز هم ضمانتی نیست که خوانده شود ولی یک قدم از دیگر کتاب‌هایی که آنجا مانده‌اند به مقصود نزدیک‌تر است.

  • او که نامش عشق بود

    گزارش «آگاه» از زندگی حسین منزوی به بهانه سالروز درگذشت او را بخوانید

    او که نامش عشق بود

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: حسین منزوی، شاعر، ترانه‌سرا و غزل‌سرای اهل زنجان بود. او علاوه بر تبحر در سرودن اشعار به سبک سپید و نیمایی، به اعتقاد بسیاری از شاعران و ادیبان ادبیات فارسی، غزل معاصر را به تحولی نو رساند. او در ترانه‌سرایی نیز توانا بود و از او ترانه‌های زیادی با قطعات موسیقی در سبک‌های مختلفی ماندگار شده است. بسیاری نقش منزوی در جان دادن دوباره به غزل فارسی معاصر را به مثابه انقلابی، با هنر نیما یوشیج در تحول شعر فارسی مقایسه کرده‌اند. منزوی حافظ و نیما یوشیج را بسیار می‌ستود و دوست می‌داشت و از میان همه‌ استادانش بیش از همه شیفته مهدی اخوان‌ثالث بود.

  • وداع با شاهنامه‌پژوه و طنزپرداز معاصر

    محمدعلی علومی درگذشت

    وداع با شاهنامه‌پژوه و طنزپرداز معاصر

     نویسنده، شاهنامه‌پژوه، اسطوره‌شناس، طنزپرداز و از چهره‌های شاخص در ادبیات داستانی معاصر در ۶۳سالگی و به‌علت بیماری در زادگاهش، شهر بم دار فانی را وداع گفت.

  • امیر جدیدی در نقش تنیس‌باز

    بازیگر ایرانی به پروژه سینمایی فرانسوی پیوست

    امیر جدیدی در نقش تنیس‌باز

    فیلم «منصور» در ژانر بیوگرافی و به کارگردانی «رومالد بولانژه»، کارگردان مشهور فرانسوی در کمپانی فرانس تی‌وی تولید می‌شود.

  • بدلکاران سینما؛ قهرمانان ناشناس

    گزارش «آگاه» از بدلکاری در ایران به بهانه سالروز تولد مرحوم ارشا اقدسی

    بدلکاران سینما؛ قهرمانان ناشناس

    زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: بدلکاری در ایران ماجراهای تلخ بسیار دارد، چندین نفر از حرفه‌ای‌ترین افراد در این حوزه که به پروژه‌های سینمایی معتبر بین‌المللی نیز دعوت ‌شده‌ یا در آن فعالیت می‌کرده‌اند در مسیر بخشیدن ثبات حرفه‌ای و عمومی به این رشته در کشور جانشان را از دست داده‌اند و نامشان ماندگار شده است. از آنها می‌توان ارشا اقدسی‌زاده، بدلکار و هنرپیشه‌ درگذشته در حادثه فیلمبرداری در کشور لبنان و پیمان ابدی، کارگردان و بدلکار را که با حضور در مجموعه هشدار برای کبری۱۱ به شهرت رسیده بود و در هنگام فیلمبرداری در سانحه‌ای جان باخت نام برد. پیمان ابدی بسیاری از افراد حرفه‌ای در این رشته را آموزش داده که یکی از آنها ارشا اقدسی‌زاده بود.

  • سیاست‌گذاری از نگاه بزرگسالان

    گزارش «آگاه» درباره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را بخوانید

    سیاست‌گذاری از نگاه بزرگسالان

    الناز برکاتی _ خبرنگار گروه فرهنگ: فیلم‌ها یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در راستای الگوی تربیتی و الگوپذیری کودکان به صورت غیرمستقیم به شمار می‌روند. پژوهش‌های بسیاری نشان داده است که مشاهده فیلم در رفتار کودکان اثرگذار است. نخستین پژوهشی که در این زمینه انجام شد مربوط به نظریه بندورا در زمینه یادگیری از طریق مشاهده بود که به دو گروه دانش‌آموز فیلم‌هایی را نشان دادند که در یکی رفتار پرخاشگرانه و در دیگری رفتارها دوستانه نمایش داده می‌شد. بعد از مدتی گروهی که فیلم‌های پرخاشگرانه تماشا کرده بودند، رفتارهای تهاجمی بیشتری از خود نشان می‌دهند. کودکان با دغدغه‌های مختلفی ازجمله شکل گرفتن شخصیت، پشتکار، عزت‌نفس و توانایی نه گفتن مواجه هستند؛ اگر فیلم‌هایی متناسب با دغدغه‌های آنها ساخته و تولید شود، می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای آموختن چنین مهارت‌هایی باشد؛ البته قطعا فیلم‌های نامناسب که در ساخت آنها به نیازهای کودک و نوجوان توجه نشود، نتیجه عکس دارد و تاثیرات منفی ازجمله پرخاشگری کودک را در پی خواهد داشت.

  • رقابت بر سر نظارت با چاشنی دخالت

    گزارش «آگاه» از چالش‌های دنباله‌دار نظارت بر شبکه نمایش خانگی را بخوانید

    رقابت بر سر نظارت با چاشنی دخالت

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: نظارت بر شبکه نمایش خانگی چند سالی می‌شود که محل بحث و کشمکش است. از اعمال نظارت ساترا به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از صداوسیما بر آن تا پیش آمدن مسئله‌ای درباره انتشار سریال «حشاشین» و ممنوعیت پخش آن، همه موجب شده است تا نظارت و فرآیند اعطای مجوزهای تصویری برای این مدیوم رسانه‌ای به محل جدل‌های مکرر بدل شود. در تصمیم‌گیری جدید سازمان سینمایی و طی نامه‌ای تقسیم کار جدیدی در راستای اعمال نظارت بر این شبکه صورت گرفت و مطابق آن انتشار کلیه آثار سینمایی خارجی در سکوهای نمایش خانگی به دریافت تاییدیه از سازمان سینمایی کشور منوط شد. این درحالی است که تا قبل از این ساترا این مسئولیت را عهده‌دار بوده و حتی اعلام کرده که نظارت پسینی برای تولیدات خارجی به‌عهده مالکان و مدیران پلتفرم‌ها است.

  • ماموریت‌های مضاعف و نتایج قابل حدس

    اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی

    ماموریت‌های مضاعف و نتایج قابل حدس

    رییس سازمان سینمایی، محمد خزاعی در یکصدوهفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اظهار داشت که علاوه‌بر ظرفیت‌ها و منابع موجود در سازمان سینمایی، با مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار ویژه‌ای برای تقویت تولید آثار با اولویت‌های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده است.

  • پایتختی تهی از چهره

    جنجال‌های یک سریال محبوب که تمامی ندارد

    پایتختی تهی از چهره

    سه سال از پخش آخرین قسمت از سریال «پایتخت» یکی از پرطرفدارترین سریال‌های تلویزیونی می‌گذرد؛ سریالی که آخرین فصل آن در بحران کرونا تولید و در نوروز۱۴۰۰ پخش شد.

  • بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    گزارش «آگاه » ازتولیدات جدید سیما را بخوانید

    بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: با فرارسیدن نوروز۱۴۰۳ بهاری جدید در تلویزیون نیز آغاز شد. برنامه‌ها و سریال‌های متعدد و متنوعی به قاب رسانه ملی آمدند اما چندان بازدهی کافی نداشتند. صداوسیما در سیاست‌ها یکی دو سال گذشته خود فرازونشیب‌های بسیاری داشت و همین امر موجب افت و ریزش مخاطبان شد. اما درنهایت مدیران تصمیم داشتند تا برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشند و کمی از موضع‌های پیشین خود فاصله بگیرند. درواقع کمیت تلویزیون به نسبت سال‌های گذشته کمی بهتر بود، چراکه شاهد سریال‌ها و برنامه‌های متنوع با حضور برخی از چهره‌ها بودیم. اما می‌توان گفت امسال شاهد اتفاق جدیدی در قاب تلویزیون نبودیم و برای برگرداندن مخاطبان ازدست‌رفته‌اش دوباره دست به دامن سلبریتی‌ها برای بازگشت شد که این نشان از آن دارد که طرح و برنامه جدید و خاصی وجود نداشته است. اما به‌هرحال پس از عبور از فاز اول برنامه‌های سال جدید، تلویزیون در چند روز آینده از سریال‌های جدید خود رونمایی می‌کند که باید دید چقدر در جذب مخاطب موفق خواهند بود.

  • توافقی ناب در باب هنر

    گزارش «آگاه» از نمایش توافق‌نامه را بخوانید

    توافقی ناب در باب هنر

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: در روزهایی که تولید یک اثر نمایشی ازلحاظ اقتصادی و محدودیت‌های ممیزی دشوار است، خلق یک نمایش باکیفیت و استاندارد که حرفی برای گفتن داشته باشد، امری دلپذیر است. می‌توان نمایش «توافق‌نامه » را یک اثر استاندارد از اجرای نمایشنامه‌ای دانست که هم توده‌ها را خطاب می‌کند و هم به فضای روشنفکری فرانسه بی‌اعتنا نیست. «توافق‌نامه » نمایشنامه‌ای است رئالیستی از رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بنام فرانسوی، فیلیپ کلودل، که در لباس طنز تصویری از رفاقتی پر از فرازونشیب را ارائه می‌کند؛ رابطه‌ای که در آن معنای دوستی چنان بی‌اعتبار شده که هر لحظه باعث غافلگیری مخاطب می‌شود.

  • استادی که هنر معلمی می‌دانست

    نگاه «آگاه» به زندگی شهید مطهری را در سالگرد شهادتش بخوانید

    استادی که هنر معلمی می‌دانست

    الناز برکاتی _ خبرنگار گروه فرهنگ: شهید علی مطهری در اندیشه مهذب و در اخلاق مبتکر و صاحب‌سبک بود. با بیان حکمت‌هایش عطش شنوندگان را رفع و سیرابشان می‌کرد. در استدلال و برهان بی‌بدیل بود و با درایت و فراستی فراتر از زمان خودش حرکت می‌کرد. تلمذهای حکیمانه را از بزرگمردانی چون امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و میرزا علی‌آقای شیرازی آموخته بود.

  • بازیگرانِ مطرح در حصارِ پلتفرم‌های قارچی

    ابهام در روند شکل‌گیری پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال همچنان ادامه دارد

    بازیگرانِ مطرح در حصارِ پلتفرم‌های قارچی

    در حال‌حاضر، حضور تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران کارآمد، کارگردانان نامی و مطرح و عوامل تولید حرفه‌ای منجر به تولید و پخش آثار فاخر و ماندگار در شبکه نمایش خانگی شده و در درازمدت توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان کسب کند و حریفی جدی در مقابل سریال‌های بدون محتوای تلویزیون شده است.

  • قهر کودکانه برنامه‌سازان کودک

    گزارش «آگاه» از ماجرای قدیمی و ادامه‌دار اختلافات گروه فیتیله‌ای‌ها را بخوانید

    قهر کودکانه برنامه‌سازان کودک

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: ۱۰سال پیش بود که مجید قناد و گروه عموهای فیتیله‌ای، حمید گلی، علی فروتن و محمد مسلمی بعد از چندین سال همکاری مستمر از هم جدا شدند. برنامه عموهای فیتیله‌ای که صبح جمعه‌ها از تلویزیون پخش می‌شد، موفق شده بود مخاطبانی از همه گروه‌های سنی داشته باشد و همراهی دوطرفه و خوبی را با این طیف گسترده مخاطب برقرار کرده بود. با این‌حال بعد از جدایی دوام نیاورد و بعد از یک‌مرتبه توقف پخش آن در سال۹۱، در سال۹۴ نیز در پی حواشی و جنجالی که بعد از انتقاد به یکی از قسمت‌های این برنامه ایجاد شد به‌کلی متوقف شد. بعد از آن با وجود تولید دوباره این برنامه به شکل و نام‌های دیگر اما هرگز به آن حد از اقبال مخاطب مشابه اواخر دهه۸۰ دست نیافت.

  • دچار پوپولیسم، گرفتار موج‌سواری

    نگاه «آگاه» به جنجال‌های ناخواشته بازیگر سینما را بخوانید

    دچار پوپولیسم، گرفتار موج‌سواری

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: کمتر کسی را می‌شناسیم که رضا مارمولک را نشناسند و با او خاطره نداشته باشد یا برای بار دهم یا بیستم آژانس شیشه‌ای را ندیده باشد و با نفس‌های حبس‌شده به تماشای نقش‌آفرینی بی‌نظیر پرویز پرستویی ننشسته باشد. پرویز پرستویی یکی از آن اسطوره‌هایی است که سنگینی رزومه پربارش را یدک نمی‌کشد. مردی از جنس مردم که این روزها بیشتر توانش را صرف کمک به افراد نیازمند و مردم سیستان و بلوچستان می‌کند. اما درکنار همه این محاسن، انتشار برخی مطالب و مواضع او در صفحه شخصی‌اش که حامل جعل و کذب است، فضای افکار عمومی را به حاشیه می‌کشاند و این نقطه‌ضعف او در بستر رسانه‌ای است.

  • حاشیه‌های حشاشین

    گزارش «آگاه» از سریالی که پس از پخش در پلتفرم‌ها ممنوع شد

    حاشیه‌های حشاشین

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در این یکی دو سال اخیر که فعال‌تر از قبل بوده سر زبان‌ها افتاده و واکنش‌ها به عملکردش هم بیش از قبل شده است. از شهریورماه ۱۳۹۴ براساس ابلاغیه‌ای که ازسوی رهبری به ریاست‌جمهوری و رییس مرکز ملی فضای مجازی ارسال شد، سازمانی تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تشکیل شد که به‌اختصار ساترا شناخته می‌شود. در یکی دو سال ابتدایی چندان ماهیت مشخصی نداشت اما از سال۹۹ به‌طور جدی وارد فرآیند نظارت بر محتوای مجازی شده است.

  • با این حریم شاهد حرکت سایه‌ها خواهیم بود

    مدیر تئاتر شهر در گفت‌وگو با آگاه:

    با این حریم شاهد حرکت سایه‌ها خواهیم بود

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: سال‌هاست که رسانه‌ها، هنرمندان و مسئولان فرهنگی مطرح می‌کنند که دغدغه حفظ حریم تئاتر شهر، قلب تپنده تئاتر کشور را دارند و پس از گذشت سال‌ها اواخر سال گذشته کلنگ احداث این حریم برای حفاظت از این میراث فرهنگی کشورمان زده شده و در دست ساخت است. لزوم ایجاد این حریم آنقدر ازسوی هنرمندان، تئاتری‌ها، مسئولان و رسانه‌ها مطرح شده که شاهد اتفاقات منفی بسیار و معضلات زیادی در اطراف این حریم فرهنگی بودیم. اکنون که مطالبه جدی هنرمندان برای ایجاد این حریم به سرانجام رسیده است دراین‌باره با محمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.