• امیر جدیدی در نقش تنیس‌باز

    بازیگر ایرانی به پروژه سینمایی فرانسوی پیوست

    امیر جدیدی در نقش تنیس‌باز

    فیلم «منصور» در ژانر بیوگرافی و به کارگردانی «رومالد بولانژه»، کارگردان مشهور فرانسوی در کمپانی فرانس تی‌وی تولید می‌شود.

  • رقابت بر سر نظارت با چاشنی دخالت

    گزارش «آگاه» از چالش‌های دنباله‌دار نظارت بر شبکه نمایش خانگی را بخوانید

    رقابت بر سر نظارت با چاشنی دخالت

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: نظارت بر شبکه نمایش خانگی چند سالی می‌شود که محل بحث و کشمکش است. از اعمال نظارت ساترا به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از صداوسیما بر آن تا پیش آمدن مسئله‌ای درباره انتشار سریال «حشاشین» و ممنوعیت پخش آن، همه موجب شده است تا نظارت و فرآیند اعطای مجوزهای تصویری برای این مدیوم رسانه‌ای به محل جدل‌های مکرر بدل شود. در تصمیم‌گیری جدید سازمان سینمایی و طی نامه‌ای تقسیم کار جدیدی در راستای اعمال نظارت بر این شبکه صورت گرفت و مطابق آن انتشار کلیه آثار سینمایی خارجی در سکوهای نمایش خانگی به دریافت تاییدیه از سازمان سینمایی کشور منوط شد. این درحالی است که تا قبل از این ساترا این مسئولیت را عهده‌دار بوده و حتی اعلام کرده که نظارت پسینی برای تولیدات خارجی به‌عهده مالکان و مدیران پلتفرم‌ها است.

  • رسیدگی اورژانسی به پرستاران

    گزارش «آگاه» از استعفای پرستاران و وضعیت معیشت آنان را بخوانید

    رسیدگی اورژانسی به پرستاران

    امیر گودرزی - خبرنگار گروه جامعه: پرستاران که تا چند سال پیش در خط مقدم مبارزه با همه‌گیری کرونا ازسوی مردم «مدافعان سلامت» لقب گرفته بودند، امروز حالشان از آن روزها بدتر است؛ سفیدپوش‌هایی که با زخم ماسک روی صورت دست از پرستاری بیماران برنداشتند، حالا گروه گروه درحال ترک کارشان هستند. به گفته دبیرکل خانه پرستار، آمار پرستارانی که از بهار سال گذشته تاکنون استعفا داده‌اند از ۲۰هزار نفر هم عبور می‌کند.

  • بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    گزارش «آگاه » ازتولیدات جدید سیما را بخوانید

    بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: با فرارسیدن نوروز۱۴۰۳ بهاری جدید در تلویزیون نیز آغاز شد. برنامه‌ها و سریال‌های متعدد و متنوعی به قاب رسانه ملی آمدند اما چندان بازدهی کافی نداشتند. صداوسیما در سیاست‌ها یکی دو سال گذشته خود فرازونشیب‌های بسیاری داشت و همین امر موجب افت و ریزش مخاطبان شد. اما درنهایت مدیران تصمیم داشتند تا برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشند و کمی از موضع‌های پیشین خود فاصله بگیرند. درواقع کمیت تلویزیون به نسبت سال‌های گذشته کمی بهتر بود، چراکه شاهد سریال‌ها و برنامه‌های متنوع با حضور برخی از چهره‌ها بودیم. اما می‌توان گفت امسال شاهد اتفاق جدیدی در قاب تلویزیون نبودیم و برای برگرداندن مخاطبان ازدست‌رفته‌اش دوباره دست به دامن سلبریتی‌ها برای بازگشت شد که این نشان از آن دارد که طرح و برنامه جدید و خاصی وجود نداشته است. اما به‌هرحال پس از عبور از فاز اول برنامه‌های سال جدید، تلویزیون در چند روز آینده از سریال‌های جدید خود رونمایی می‌کند که باید دید چقدر در جذب مخاطب موفق خواهند بود.

  • اشتراک کاندیداها در کدام لیست زیاد است؟

    آرایش سیاسی لیست‌های انتخاباتی

    اشتراک کاندیداها در کدام لیست زیاد است؟

    دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱اسفندماه سال۱۴۰۲ برگزار و تکلیف ۲۴۵کرسی مجلس آینده مشخص شد، اما سرنوشت انتخابات در ۲۲حوزه به مرحله دوم موکول شده است؛ ازاین‌رو در ۲۱اردیبهشت‌ماه، ۹۰کاندیدای انتخابات مجلس برای جلوس بر ۴۵کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

  • از بنگاه خبرفراکنی تا کارخانه جعل سند

    گزارش «آگاه» از مطلب کذب و مجعول شبکه بی‌بی‌سی جهانی در خصوص «نیکا شاکرمی»

    از بنگاه خبرفراکنی تا کارخانه جعل سند

    گزارش سراسر کذب و مجعول شبکه بی‌بی‌سی جهانی درخصوص «نیکا شاکرمی» را باید میخ آخر بر تابوت مرجعیت این رسانه انگلیسی دانست. بی‌بی‌سی که زمانی اسم رمز کودتا را در ایران اعلام می‌کرد و اسباب سرنگونی یک دولت را در کشور ما در عصر سیاه پهلوی فراهم می‌آورد، حالا نقش و قدرتش، به بازوی رسانه‌ای «موساد» بودن در جنگ روانی علیه مردم ایران تقلیل یافته است. 

  • بینش حاکم دگرگون شود

    گفتاری از شهید باهنر

    بینش حاکم دگرگون شود

    شرکت ما را در آموزش و پرورش به‌عنوان شرکت یک مقامی که در کار اداری و اجرایی به معنای معمول وزارتخانه‌ها می‌خواهد حضور به هم برساند، نباید تفسیر کرد، بلکه شرکت ما و حضور ما به‌معنای حضور یک نماینده‌ای است از شورای انقلاب تا بتواند این وزارتخانه را در جو متناسب با نیاز انقلابی بررسی کند و براساس نیاز ظرفیت انقلاب‌مان، پیش‌بینی دگرگونی‌ها و تحولات لازم را در این وزارتخانه‌ بسیار وسیع و گسترده که با سرنوشت تمامی خانواده‌های کشور به‌طور مستقیم ارتباط دارد، طرح‌ها را تهیه کند و به شورای انقلاب برای تصویب و به دولت برای اجرا ارائه نماید.

  • حوزه تربیت نیازمند حمایت است / بی‌توجهی به اسناد بالادستی آفت‌زاست

    مرحوم دکتر روح‌الله عالمی، دانشیار بازنشسته فلسفه‌ دانشگاه تهران بود که در سال۱۳۹۹ در اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او که در سال‌های پایانی دهه۷۰ معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش بود،‌ ازجمله کسانی محسوب می‌شد که بعد از پیروزی انقلاب به عرصه‌ آموزش و پرورش وارد شده و فعالیت خود را از امور تربیتی آغاز کرده بود.

  • بازگشت به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
  • آموزش و پرورش و مسئله هویت‌سازی

    دکتر محسن ایمانی نایینی، دانشیار علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است اگر دولت سه‌میلیون کارمند داشته باشد، یک میلیون آن معلمان آموزش‌وپرورش‌اند.

  • دودزا و خطرناک

    چرا وزارت بهداشت زیر بار مجوز سیگارهای الکترونیکی نمی‌رود؟

    دودزا و خطرناک

    سیگارهای الکترونیکی درحالی هر روز بر تعداد و تنوع آنها اضافه می‌شود و در قفسه‌های فروشگاه‌های عرضه دخانیات جایی برای خود باز کرده‌اند که هنوز مجوزی برای فروش آنها صادر نشده است. باوجوداین به‌راحتی در دسترس قرار دارند، طوری که به نظر نمی‌رسد ممانعتی برای فروش این محصولات نو پدید وجود داشته باشد. هرچند رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت آشکارا اعلام می‌کند زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم، اما بازار نشان می‌دهد این محصولات بدون مجوز به‌راحتی فروخته می‌شوند.

  • دیکتاتوریِ هزینه‌هایِ تحمیلی

    گزارش «آگاه» از سبک تبلیغات عجیب پلتفرمی را بخوانید

    دیکتاتوریِ هزینه‌هایِ تحمیلی

    مدتی است که کاربران پلتفرم‌ها با پدیده جدیدی به نام تبلیغات در ابتدای فیلم و سریال‌ها مواجه هستند و گاهی این اتفاق در اواسط پخش یک برنامه یا سریال نیز رخ می‌دهد. دقیقا آن روندی که مخاطبان در تلویزیون با آن مواجه هستند در نمایش خانگی نیز تداوم دارد. ابتدا این تبلیغات تنها هنگام آغاز سریال وجود داشت اما اکنون پخش تبلیغاتی میان‌سریالی و حتی به‌صورت بنری روی تصویر گسترش پیدا کرده است.

  • شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    جای خالی موسیقی استراتژیک قدس در هنر و موسیقی ایرانی

    شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    بعد از اقدام حق‌خواهانه و پاسخ قاطع به اقدامات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنش‌های حمایت‌گرانه گسترده‌ای ازسوی مردم در خیابان‌ها و فضای مجازی رخ داد که طی آن به شادی و اعلام همراهی با نیروهای نظامی کشور و مواضع آنها پرداختند. هنر در این مواقع به مدد می‌آید تا در همراهی، آنچه را نمی‌توان به زبان آورد با موسیقی به کلام آمیزد و فضای عاطفی را قوی‌تر سازد.

  • حرفه‌ای‌های خطرناک

    آمار تصادفات رانندگان تازه‌کار در ایام نوروز صفر است

    حرفه‌ای‌های خطرناک

    کل‌کل راننده‌های قدیمی و باتجربه با راننده‌های جوان و تازه‌کار همیشه رواج داشته است. کسانی که سال‌ها پشت فرمان نشسته و خاطرات زیادی از جاده‌های کشور دارند ادعا می‌کردند راننده‌های قدیمی به‌ندرت تصادف می‌کنند و هر حادثه‌ای در جاده رخ می‌دهد یک سمت آن راننده‌های تازه‌کار هستند. اما آمارها خلاف این مطلب را نشان می‌دهد چون رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده هیچ راننده تازه‌کاری در تصادفات تعطیلات نوروز نقش نداشته است.

  • دارو، مبتلا به درد مزمن

    «آگاه» جوانب مختلف کمبود دارو را بررسی کرده است

    دارو، مبتلا به درد مزمن

    قصه پرفراز و نشیب کمبود دارو سال‌هاست که ادامه دارد، اما باید بدانیم طیف زیادی از عوامل در زمینه کمبودهای دارویی موثر هستند که بی‌توجهی به هریک از آنها، منجر به بروز کمبودهای دارویی و در نتیجه تحمیل فشار مضاعف به بیماران می‌شود. مصرف‌کنندگان داروی وارفارین با نبود دارو مواجه‌اند، انسولین‌های خارجی هم یکی‌درمیان پیدا می‌شود، قطره‌های چشمی، داروهای پیوندی، متی‌مازول، ریتالین و... هم از فهرست کمبود داروخانه‌ها خط نمی‌خورند.

  • عروسک‌های محبوب بچه‌های ایرانی دوباره در تلویزیون

    گزارش آگاه از بازگشت یار قدیمی تلویزیون در نوروز را بخوانید

    عروسک‌های محبوب بچه‌های ایرانی دوباره در تلویزیون

    ایرج طهماسب که به واسطه حضور در برنامه‌های مجموعه شخصیت‌های محبوب «کلاه قرمزی» سال‌هاست محبوب همه نسل‌های ایرانی است حالا بعد از حدود ۵ سال دوری از تلویزیون دوباره به اجرا در رسانه ملی بازگشت. او برنامه «مهمانی» را که دارای ترکیبی از عروسک‌های برنامه «کلاه قرمزی» و برنامه «مهمونی» بود برای نوروز در «شبکه نسیم» تولید کرده بود.

  • چاقی هم در ایران تورم دارد

    گزارش آگاه درباره وضعیت سلامتی در کشور به مناسبت روز جهانی بهداشت را بخوانید

    چاقی هم در ایران تورم دارد

    امسال برای روز جهانی سلامت که مصادف با ۱۹ فروردین (۷آپریل) است، شعار «سلامت من، حق من» در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اضافه وزن در ایران بیش از هر زمان دیگر همه‌گیر شده و حالا با معضلی به نام چاقی کودکان مواجه هستیم.

  • سلاح هایی که علیه اسرائیل هنوز به کار نگرفته‌ایم

    سیدحسن نصرهللا در سخنرانی روز جهانی قدس بیان کرد

    سلاح هایی که علیه اسرائیل هنوز به کار نگرفته‌ایم

    «سید حسن نصرالله» در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق یک حادثه تعیین‌کننده است که دوران پس از آن با دوره پیش از آن متفاوت خواهد بود.

  • خروش جهانی اَلاحرار

    آگاه از مراسم یوم الله روز قدس گزارش می‌دهد؛

    خروش جهانی اَلاحرار

    روز جهانی قدس در سراسر ایران و جهان با هدف اعلام انزجار چندین باره و چندین ساله علیه رژیم منحوس و کودکش صهیونیستی با حضور مردم،مسئولین لشکری و کشوری، هنرمندان، ورزشکاران و سایر اقشار و آزادی خواهان برگزار شد تا تاریخ مجددا تصویر فوجی از انسان‌ها را در دفاع از حقوق مردم فلسطین قاب بگیرد؛ قابی به بلندای تاریخ و عکسی به وضوح خورشید.

  • نگاهی بر روایت فیلم «پروین»

    نگاهی بر روایت فیلم «پروین»

    شخصیت پروین اعتصامی با آن که پیش از این در آثاری از جمله چند اجرای تئاتر و حضوری کوتاه در سریال «شبکه مخفی زنان» داشته است اما هرگز به عنوان سوژه اصلی در اثری ماندگار نشده بود تا آن که با تولید فیلم سینمایی «پروین» اثر محمدرضا ورزی، کارگردان تاریخی ساز سینما و تلویزیون در این صنعت مهم نیز نقش پروین مانا شد. 

  • حسرت سبدهای بزرگ

    آگاه تاثیر تورم بر کاهش توان خرید مردم بررسی کرده است

    حسرت سبدهای بزرگ

    تداوم وضعیت تورمی توأم با عدم گشایش‌های اقتصادی باعث شد در دو سال بعدی که تورم ۴۰ درصد را رد کرد، توان خانوار برای افزایش تقاضا به‌پای تورم نرسد. افزایش تورم تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جامعه دارد و به‌طور خاص اقشار کم‌درآمد و محروم را تحت فشار بسیار بیشتری قرار می‌دهد. این مساله و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و پوششی، از مهم‌ترین تصمیماتی است که در زمانه تورم و تدوین سیاست‌های مقابله با آن باید مدنظر داشت. طبق آمار موجود، استان‌های محروم تحت فشار نرخ‌های تورم بالاتری هستند و خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری از تورم متضرر می‌شوند.

  • پرواز ممنوع!

    گزارش آگاه از عوامل تصادفات در کشور را بخوانید

    پرواز ممنوع!

    سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در ایران رخ می‌دهد. براساس برخی آمارها و روزانه ۴ نفر کشته می‌شوند. یعنی مرگ یک نفر در هر ۳۶۰ دقیقه. همه ساله با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی این موضوع بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی  از جمله عوامل انسانی و محیطی در این به وجودآمدن این حوادث نقش دارند. اما متاسفانه ۵۱ درصد بی کیفیت و ناایمن بودن خودروهای کشور عامل اصلی آن است. اما سئوال اینجاست که چه عوامل دیگری باعث افزایش حوادث رانندگی در کشور می شود و باید برای کاهش آن چه اقداماتی انجام داد؟

  • اطلاعات اقتصادی اتحادیه‌ها؛ زیر ذره‌بین

    آگاه درباره طرح اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس گزارش می‌دهد

    اطلاعات اقتصادی اتحادیه‌ها؛ زیر ذره‌بین

    بازار محل تلاقی عرضه کنندگان، تقاضاکنندگان و تعیین‌کنندگان قیمت، کیفیت و کمیت ارائه کالا و خدمات است. اصناف نقش اصلی را در فرایند بازار بر عهده دارند، بنابراین نقش اصناف در اقتصاد و کسب و کار ایران برجسته و غیر قابل انکار است.

  • ۵ گزینه اصلی برای تصدی ریاست مجلس دوازدهم

    رئیس بعدی خانه ملت کیست؟

    ۵ گزینه اصلی برای تصدی ریاست مجلس دوازدهم

    دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه سال ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کشوری، لشکری و دیپلمات‌های مقیم ایران و با صدور پیامی از سوی رهبر انقلاب در هرم سبز بهارستان آغاز به کار می‌کند. پس از پایان انتخابات در مرحله اول و تعیین ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم، موضوع انتخاب رئیس قوه مقننه در دوره جدید از سوی برخی رسانه‌ها و منتخبان مردم در خانه ملت مطرح شده است.

  • اینجا چراغی روشن است

    گزارش آگاه از آثار و نحوی برگزار روضه خانگی در ماه رمضان را بخوانید

    اینجا چراغی روشن است

    همخوانی ماه مبارک رمضان و نوروز فرصت بسیار خوبی برای برپایی روضه خانگی است. اینکه اعضای خانواده یک مداح دعوت کنند و پای روضه بنشینند حال خوشی دارد و برکاتی بسیار برای اهل منزل.

  • موج کنش‌های ستارگان هالیوودی در مراسم اسکار

    نگاه آگاه بر مراسم اسکار ۲۰۲۴ را بخوانید

    موج کنش‌های ستارگان هالیوودی در مراسم اسکار

    نود ششمین دوره جایزه سینمایی اسکار با میزبانی جیمی کمیل در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار شد. برندگانی در ۲۳ رشته معرفی شد که گل سر سبد آن‌ها «اوپنهایمر» با بردن ۷ جایزه اسکار بود. با این حال در این دوره فیلم‌هایی همچون «باربی» و «قاتلان ماه گل» در عین ناباوری کمتر از همه مورد توجه قرار گرفتند. در این مراسم کنش‌های ضمنی مهمی هم از سوی بازیگران و عوامل فیلم‌ها به جنگ در غزه رخ داد، علاوه بر آن مسیر منتهی به محل برگزاری مراسم به دلیل تجمع معترضین به توقف جنگ در غزه پرترافیک و بسته شده بود.

  • یک ماه حقوق برای چند روز سفر

    آگاه هزینه سفر نورزی یک خانواده ۴ نفری را بررسی کرده است

    یک ماه حقوق برای چند روز سفر

    سفری چند روزه در تعطیلات سال نو برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. اول باید مقاصد جذاب گردشگری و شهرهای زیبا را پیدا و اقامتگاه مناسب و بلیت رزرو کنید؟ نه! اول باید به جیب خود نگاه کنیم تا ببینیم برای سفر نوروزی چقدر پول داریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

  • آتش بازی نکنید

    گزارش آگاه از ترقه فروشی های کلاهبردار تا حوادث چهارشنبه سوری را بخوانید

    آتش بازی نکنید

    امسال پای مواد محترقه چهارشنبه سوری به فضای مجازی باز شد. این بار نه فقط برای فروش که برای کلاهبرداری. فروش این مواد بهانه‌ای برای خالی‌کردن حساب‌های مالباختگان می‌شود و موضوع تا حدی پیش می‌رود که رییس پلیس فتا تهران در این باره هشدار می‌دهد.

  • دائم الصوم

    مردم غزه در شرایط قحطی و زیر آتش صهیونیست‌ها به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند

    دائم الصوم

    ماه مبارک رمضان در شرایطی در غزه آغاز شده است که مردم مسلمان این باریکه حدود ۵ ماه است که انواع و اقسام جنایات را از جانیان اسرائیلی مشاهده کرده‌اند.

  • جشنی برای قدردانی از موسیقی اصیل غربی

    گزارش آگاه از روند جشن حافظ را بخوانید

    جشنی برای قدردانی از موسیقی اصیل غربی

    جشن تئاتر و موسیقی علی معلم یا تندیس حافظ بعد از مرگ او و برای اتمام رسالت وی در راستای حمایت از هنرمندان این دو حوزه پایه گذاری شد تا برگزیدگان را در دوره‌ای یک ساله معرفی کند و از این طریق مسیری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در این زمینه‌ها باشد. اما آنچه در این جشن به آن پرداخته می‌شود موسیقی‌ای است که به خودی خود گل سرسبد پربازدیدترین موسیقی‌هاست و ظرفیتی را خالی نگذاشته تا برای رشد بیشتر نیازی به پر و بال داشته باشد، بلکه به لحاظ محتوایی و حتی فنی است که باید آزموده شود و رشد یابد.