پس از عملیات «وعده صادق» که سیلی محکم ازسوی ایران به رژیم‌صهیونیستی بود شورای امنیت سازمان ملل با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود اما بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

کوه ادعای صهیونیست‌ها موش زایید

آگاه: در این کارزار سیاسی چین و روسیه به نحو مطلوبی به نفع ایران وارد عمل شدند و به همین دلیل تلاش‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی دیگر از هم‌پیمانان آنان برای تحت‌فشار گذاشتن سیاسی ایران و تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان نیز بی‌نتیجه ماند و این یکی از مهم‌ترین نتایج هماهنگی خوب میدان و دیپلماسی برای تامین امنیت و منافع ملی است؛ مسئله بسیار مهمی که همواره تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان باید به او توجه داشته و بدانند که همدلی و هماهنگی این دو با یکدیگر، حتما به نفع کشور است و می‌تواند نتایج بهتری را در پیشبرد اهداف به همراه داشته باشد.

بعد از پیوندی که بین دو حوزه میدان و دیپلماسی و به‌نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورد، دیدگاه و نقطه‌نظراتی درباره این موضوع ارائه شد. برای تبیین و تحلیل بیشتر با «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل سیاست خارجی که مشاور رییس‌جمهور، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران و سفیر ایران در ایتالیا و افغانستان را نیز در کارنامه خود دارد و به تناسب حوزه‌های فعالیت از تجارب گرانقدری برخوردار است به گفت‌وگو نشستیم تا وی تحلیل خود را درباره هماهنگی دستگاه دیپلماسی با نیروهای مسلح و به اصطلاح میدان جهت اجرای عملیات دقیق «وعده صادق» ارائه و پیشنهادهایی هم به وزارت امورخارجه می‌دهد و می‌گوید: در نشست سازمان ملل شاهد بودیم که بعد از عملیات وعده صادق که مباهات‌آمیز و افتخارآمیز و نقطه عطف بود که تاثیرات راهبردی نیز به همراه داشت. با این عملیات غرورآفرین منحنی ما بالا رفت و در مقابل شاخص‌های رژیم‌صهیونیستی پایین آمد، ما الان دیگر با آمریکا و اسرائیل طرف هستیم. سفیر رژیم صهیونیستی یک‌سری اراجیف پشت‌سرهم گفت اما سفیر ایران همان متنی را که از شب قبل آماده کرد خواند.

وی با بیان اینکه یک دیپلمات باید هم مبتنی بر اصول و هم متناسب با فضایی که با آن مواجه می‌شود، فضا را تغییر دهد، گفت: می‌بینیم که او (سفیر ما) حرف‌هایش را می‌زند درحالی‌که باید در صحنه بسیار کلیدی و مهم سازمان ملل زینب‌وار دفاع می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد. نماینده رژیم صهیونیستی حرف‌های خود را زد و بهترین موقعیت بود که ما چهره کثیف و خبیث این رژیم را آنجا دوباره واکاوی کنیم. انتظارم از دستگاه سیاست خارجی چنین کنشگری است، وگرنه قطعا تماس‌ها با مقامات مختلف کشورها صورت گرفت و صحبت‌ها و مواضع هم مطرح شد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه همان‌گونه که ظرفیت سخت، بازدارندگی دارد ما باید به ظرفیت نرم هم توجه داشته باشیم و قطعا ظرفیت سخت ما متکی به ظرفیت نرم است گفت: چه عاملی برای ما بازدارندگی ایجاد می‌کند؟ در پاسخ باید به موقعیت نرم و ظریف ایران که مخاطب آن بدنه اجتماعی است، اشاره کرد.

ظهره‌وند تصریح کرد: امروز چیزی به نام حقوق بشر و هنجار بین‌المللی وجود ندارد. امروز آنچه غربی‌ها می‌گویند آشکارا با آنچه مدعی آن هستند متفاوت است. آیا این موارد در دیپلماسی رسانه‌ای ما قرار دارد؟ وقتی که موشک‌ها به‌خوبی اثبات کرد، باید موشک‌های فکری ما به هدف بخورد و جامعه مخاطب را آگاه کنیم. وی با بیان اینکه اگر غفلت کنیم فضا دوباره تغییر می‌کند و جای قاتل و مقتول عوض می‌شود، گفت: رژیم‌صهیونیستی ۷۵سال توانست با پروپاگاندا و اتفاقات مختلف توسط غرب چهره کاذبی از خودش نشان بدهد؛ از این رو باید این چهره کاذب را که الان آشکار شده، پررنگ‌تر کنیم، این وظیفه دیپلماسی رسانه‌ای ماست. آقای بایدن و دموکرات‌ها در تمامی عملیات علیه مردم غزه، منطقه و ایران نقش داشتند، ما که نباید فریب بخوریم. همین عملیات بسیار ضعیف و کمدی که نتانیاهو انجام داد با هماهنگی و مشورت سنتکام و برخی از پایگاه‌های آمریکا در منطقه بود. در واقع کوه آنها موش زایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.