اواسط آبان امسال، معاون اجرایی رییس‌جمهور اعلام کرد که استفاده از سوخت مازوت برای تمام نیروگاه‌ها ممنوع شد و این ممنوعیت در سه نیروگاه، مصوبه هیات دولت است.

پایان مازوت در ۱۴۰۴

آگاه: محمدجعفر قائم‌پناه اعلام کرده بود که ممنوعیت مازوت‌سوزی به دستور رییس‌جمهور و برای حفظ سلامت مردم انجام می‌شود اما این وعده به‌دلیل کمبود برق در کشور محقق نشد و دوباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های کشور از سر گرفته شد. از سوی دیگر رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم دوباره خبر از متوقف‌شدن مازوت‌سوزی سال۱۴۰۴ داده است. 
احمد طاهری توضیح داد که در کارگروه مشترکی با حضور وزارت نیرو و وزارت نفت به دنبال این هستیم که از سال۱۴۰۴ سوزاندن مازوت در شرایط اینورژن (وارونگی دما) ممنوع شود و در صورت اضطرار فقط مازوت کم‌سولفور که کمترین اثر بر سلامتی را دارد، استفاده شود.
طاهری گفت: در کارگروه ملی مصوب شده که وزارت نیرو برنامه‌های خود را به تفکیک پالایشگاهها ارائه کند. اکنون این برنامه ارائه شده و براساس آن، زمان این اقدام در نیروگاه‌ها متفاوت است اما در کارگروه مشترک وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ابتدا استفاده از مازوت کم‌سولفور که کمترین اثر را بر سلامتی دارد در اولویت قرار گیرد. وی ادامه داد: البته در گام نخست، باید تلاش شود که مازوتی سوزانده نشود و توزیع سوخت به‌گونه‌ای انجام شود که در شرایط وارونگی دمایی، تا حد امکان از سوخت‌هایی استفاده شود که تاثیر کمتری بر آلودگی هوا دارند. برای کلان‌شهرها نیز باید توزیع نفت، گاز و بنزین با کیفیت مصوب و مطابق با قانون هوای پاک انجام شود. همچنین، لازم است اطمینان حاصل شود که سوخت‌های استاندارد به‌درستی توزیع می‌شوند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در رابطه با زمان ارتقای کیفیت سوخت نیروگاه‌ها توضیح داد: براساس قانون، ما هم‌اکنون باید توزیع سوخت استاندارد را در کلانشهرها داشته باشیم و کارگروه‌ها نظارتی هم برای اطمینان از این موضوع تشکیل شده است. برای سال۱۴۰۴، از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در شرایط اضطرار آلودگی هوا، مصرف سوخت مازوت به حداقل برسد یا حتی اگر مصرف مازوت لازم باشد، از مازوت کم‌سولفور و با رعایت استانداردها استفاده شود.
یکی از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا در سال‌های اخیر، استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل با کیفیت پایین در نیروگاه‌های برق و صنایع بزرگ است. این مسئله نه‌تنها سلامت عمومی را تهدید می‌کند، بلکه چالش‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای را نیز به همراه دارد. مازوت که یکی از سوخت‌های سنگین نفتی است، به‌دلیل داشتن مقادیر بالای گوگرد و سایر آلاینده‌ها، یکی از آلوده‌کننده‌ترین سوخت‌ها محسوب می‌شود. در کشور ما، به‌دلیل کمبود گاز طبیعی در برخی از فصول سال، نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ ناچار به استفاده از مازوت و گازوئیل می‌شوند. این مسئله در ماه‌های سرد سال، به‌ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد و اراک، به‌شدت آلودگی هوا می‌افزاید.
براساس آمار منتشرشده ازسوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سهم نیروگاه‌ها و صنایع در انتشار آلاینده‌های هوای ایران بین ۴۰ تا ۵۰درصد تخمین زده می‌شود. همچنین، استفاده از مازوت با استاندارد پایین می‌تواند باعث تولید مقادیر زیادی ذرات معلق PM۲.۵ و PM۱۰ شود که عامل اصلی بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند. باتوجه‌به اثرات شدید مازوت و سوخت غیراستاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت به‌دنبال تهیه یک برنامه زمانی برای ارتقای کیفیت سوخت نیروگاه‌هاست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.