در ایران، بیشتر کتاب‌ها تنها با جلد شومیز منتشر می‌شوند اما در صنعت نشر جهان، معمولا کتاب‌ها ابتدا با جلد گالینگور و پس از چند ماه با جلد شومیز عرضه می‌شوند.

بهره‌گیری حرفه‌ای از ظرفیت صحافی کتاب

آگاه: چه منطقی پشت این کار نهفته است؟
ـ فاز اول: عرضه نسخه گالینگور
ابتدا ناشر نسخه گالینگور کتاب را منتشر می‌کند و برای چند ماه این تنها گزینه موجود است.
نسخه‌های گالینگور با حاشیه سود بیشتری فروخته می‌شوند و به کتاب جلوه‌ای لوکس می‌دهند.
این نسخه‌ها بیشتر به دست طرفداران پروپاقرص نویسنده و کسانی می‌رسد که سرعت تهیه کتاب برایشان مهم است.
ناشران در این مرحله استقبال بازار را ارزیابی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند نسخه شومیز کتاب چه زمانی عرضه شود.

ـ  فاز دوم: عرضه نسخه شومیز
پس از کاهش تب اولیه، نسخه شومیز کتاب با قیمت مناسب‌تر و در شمارگان بالاتر عرضه می‌شود.
شومیز سبک و ارزان است و مخاطبانی را که به‌دنبال خرید اقتصادی‌تر هستند، جذب می‌کند.
جالب است بدانید که اختلاف قیمت نسخه‌های گالینگور و شومیز معمولا بسیار بیشتر از اختلاف هزینه تولید آنهاست.
برخی خوانندگان هر دو نسخه را می‌خرند؛ گالینگور را برای نگهداری در کتابخانه و شومیز را برای مطالعه و یادداشت‌نویسی.

ـ مزایای این مدل
این مدل به ناشران اجازه می‌دهد با یک کتاب، دوبار وارد بازار شوند و در طول زمان فروش خود را حفظ کنند.همچنین فرصتی تازه برای تبلیغات و جلب توجه مخاطبان و رسانه‌ها ایجاد می‌کند.این مدل با دو نوع قیمت‌گذاری، هم مخاطبان علاقه‌مند به کتاب‌های لوکس و هم خریداران اقتصادی‌تر را راضی می‌کند.ممکن است این الگو برای برخی آثار ـ‌مثل کتاب‌های عامه‌پسند یا انتشارات دانشگاهی‌ـ به‌کار نرود؛ اما به‌عنوان یک رویه مرسوم در صنعت نشر پذیرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.