آگاه: رییس قوه مجریه روز گذشته در آیین امضای قراردادهای طرح فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی به ارزش ۱۷میلیارد دلار، با عذرخواهی از مردم بهدلیل مشکلات ناشی از ناترازی انرژی و قطعیهای برق، گفت: زمستان سختی را گذراندیم درحالیکه به هر علتی ذخایر نفت و گاز در مخازن برای پوشش نیروگاهی کم بود؛ البته عزیزان در وزارت نفت و نیرو با تلاش زیاد توانستند با افزایش تولید کمبودها را جبران و این دوره سخت را پوشش دهند و مردم در زمستان بدون گاز نماندند.او ۱۲اسفند نیز در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه ما در یک جنگ تمامعیار با دشمن هستیم و جنگ با عراق که چیزی نبود، گفت: شما ببینید وقتی جنگ میشود وضعیت جنگی اعلام میشود و حالت جنگی باید بگیریم، در این حالت نیز اینکه یکدیگر را مقصر قلمداد کنیم مشکلی را حل نمیکند. من از مردم عزیز ایران عذرخواهی میکنم، ما به هیچ عنوان نمیخواستیم مازوت بسوزانیم، بههیچوجه نمیخواستیم برق خانهها و کارخانهها قطع شود، من در دولت هم اصرار داشتم که این کار را نکنیم اما اگر این کار را نمیکردیم، مجبور میشدیم گاز مردم را در سرمای زمستان قطع کنیم؛ لذا مجبور به این کار شدیم و از صنعتگران و تولیدکنندگان عذرخواهی میکنم.
ترویج فرهنگ عذرخواهی از نگاه یک استاد دانشگاه
محسن اسماعیلی، عضو هیاتعلمی دانشگاه امام صادق(ع) در ترویج فرهنگ عذرخواهی میان مسئولان، میگوید: حضرت علی(ع) به مردم میفرمایند من و شما بر هم حقوقی داریم. هر وقت من حقوق شما را ادا کردم، شما حق من را ادا کنید و اولین حق شما بر من این است که چیزی را از شما پنهان نکنم. با این فرهنگ است که میتوانیم رشد کنیم اما متاسفانه این نگاه در کشورمان چندان رایج نیست. پیامبر(ص) به معاذ میگوید اگر اشتباه کردی، عذرخواهی کن اما برخی مسئولان ما اشتباه میکنند و وقتی به او میگویند عذرخواهی کن، میگوید عذرخواهی متعلق به فرهنگ غربی است. این چه برداشت اشتباهی است؟
اما سکاندار پاستور از برداشت غلطی که پیش از این ازسوی تعدادی از دولتمردان سابق اعمال میشد عبور کرد؛ به یاد داریم در حادثه خروج قطار تبریز-مشهد از ریل، وزیر راهوشهرسازی وقت به جای عذرخواهی از مردم و خانوادههای جانباختگان به گفتن اینکه «مسافران بیمه هستند» اکتفا کرد یا در تخلف نماینده مجلس و سیلی به یک سرباز وظیفه، برنامهریزی نامناسب استاندار خوزستان و توهین به مردم، قطعی مکرر برق یا در واژگونی اتوبوس حامل اصحاب رسانه برای تهیه خبر از دریاچه ارومیه، رییس سازمان حفاظت محیطزیست با نحوه نشستن نامناسب خود، موجب کدورت مردم و بهویژه اهالی رسانه شد.دولت پزشکیان نمیخواهد از بالا به پایین به مردم نگاه کند. «فاطمه مهاجرانی» سخنگوی دولت ۳دی در آیین گرامیداشت روز زن که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به عذرخواهی رییس دولت چهاردهم از مردم بهعلت ناترازیهای انرژی در کشور، اظهار کرد: برای نخستین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران بود که دکتر پزشکیان بهعنوان رییسجمهور از مردم عذرخواهی کرد، این اتفاقی مهم و نشان از بزرگی درون آدمی است.
لزوم نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی در دولت
دولتمردان از عذرخواهی هیچ ابایی ندارند و آن را به منزله فرهنگی که باید نهادینه شود تلقی میکنند؛ از این رو محمدرضا عارف، معاون اول رییسجمهور ۱۱شهریور و پس از آنکه مطلع شد خبرنگاران و نمایندگان اصحاب رسانه از حضور در مراسم معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منع شدند، گفت: در این گونه مراسمها هر خبرنگاری باید اجازه ورود داشته باشد و هر گزارشی که مایل بود از جلسه بدهد. اگر قصوری صورت گرفته یا کسی منع شده بنده عذرخواهی میکنم.
علاوهبر او، اول بهمن مهدی یونسی رستمی، استاندار مازندران در دیدار رییس خبرگزاری دولت با تاکید بر لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی در مدیران و مسئولان استان، تاکید کرد: امروز یکی از مهمترین اصولی که در جامعه باید موردتوجه مدیران و مسئولان قرار بگیرد التزام به پاسخگویی در مقابل مردم و رسانهها و پذیرفتن کاستیها و عذرخواهی از مردم است. وی میگوید: تقویت و ترمیم اعتماد مردم نسبتبه ساختار مدیریتی ارتباط مستقیمی با نوع رفتار و واکنش مدیران در مقابل کاستیها و ضعفهای موجود در بخشهای مختلف دارد. در همین راستا نیز باید هر جایی که احساس شد کاستی و نقصی در خدمترسانی وجود دارد بابت آن از مردم عذرخواهی کرد.نماینده ارشد دولت در استان مازندان تاکید کرد: حقیقتا عذرخواهی عالیترین مقام اجرایی کشور جای تقدیر دارد اما همراه با عذرخواهی باید اقدامات اساسی برای گرهگشایی مشکلات مردم برداشته شود.یک فعال سیاسی هم عذرخواهی دولتمردان از مردم را امری بجا و پسندیده دانست و تاکید کرد: در دنیای امروز، فرهنگ عذرخواهی در میان سیاستمداران و مدیران، نشاندهنده شجاعت، فروتنی و مسئولیتپذیری آنهاست. این فرهنگ میتواند به جامعه امید و اعتماد ببخشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، وقتی مسئولی در انجام وظایف خود ناکام میماند، با کمال فروتنی از مردم عذرخواهی میکند و این رفتار، خود الگویی برای دیگران میشود.
محمدصادق جوادیحصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه پزشکیان بهعنوان یکی از چهرههای شناختهشده و مردمی، با رفتار و منش خود نشان دادهاند که به این اصل اعتقاد دارد، گفت: او با فروتنی در برابر مردم و پذیرش مسئولیتها، الگویی شایسته برای مدیران جامعه هستند. این رفتار، علاوهبر آنکه بزرگواری و کرامت شخص را نشان میدهد، اعتماد عمومی را نیز تقویت میکند. وی تصریح کرد: تکبر و خودبزرگبینی در برابر مردم، درحقیقت پوششی برای ضعفها و کاستیهای درونی انسان است. کسانی که متواضع و فروتن هستند، به جایگاه واقعی خود واقفاند و به رحمت الهی و محبت مردم اتکا دارند. درمقابل، تکبر و خودبزرگبینی ناشی از ناتوانی درونی است که بهصورت رفتاری متکبرانه بروز میکند.آنچه مشخص است، اقدام دولتمردان و شخص رییسجمهور در ترویج فرهنگ عذرخواهی از مردم قابل تقدیر است اما درعینحال دولتمردان در میدان عمل نیز باید مشکلات را برطرف کنند. مردم صداقت مسئولان را تشخیص میدهند و عذرخواهی کردن آنها فضا را برای کار و تلاش بیشتر فراهم میکند.
نظر شما