مدل‌سازی اولیه براساس تقاضای کل

آگاه: برای داشتن یک برآورد کلی از بازار کتاب، می‌توان از تابع تقاضای کل استفاده کرد:
Aggregated Demand=C+I+G+(X-M)
تولید یک کتاب اقتصادی (یعنی کتابی که در ایران ۱۴۰۴ خریدار داشته باشد) به چهار عامل اصلی بستگی دارد.
برای ساده‌سازی، تاثیر هر عامل به‌صورت تقریبی وزن‌دهی شده است.
ـ قدرت خرید مردم (C)  وزن ۷۰٪
این متغیر نشان‌دهنده میزان هزینه‌ای است که مصرف‌کنندگان خرد برای خرید کتاب پرداخت می‌کنند.
قدرت خرید مردم مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تقاضای کتاب در بازار داخلی است و هرگونه تغییر در درآمد خانوارها یا نرخ تورم، تاثیر مستقیمی بر میزان خرید کتاب خواهد داشت.
ـ سرمایه‌گذاری پدیدآورندگان (I)  وزن ۱۵٪
این متغیر بیانگر هزینه‌هایی است که سمت عرضه چرخه نشر برای تولید، بازاریابی و توزیع کتاب انجام می‌دهند.
میزان جذابیت سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار و کسب‌وکارهای بالقوه در حوزه کتاب، کمیت و کیفیت تولید و توزیع آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ـ حمایت دولتی (G)  وزن ۱۲٪
این متغیر شامل ناشران دولتی، یارانه‌های نشر، خرید حمایتی دولت، معافیت‌های مالیاتی و سایر سیاست‌های تامین مالی و تنظیم‌گری در بازار نشر است.
دولت با اجرای این سیاست‌ها می‌تواند نقش مهمی در پایداری بازار نشر و حمایت از تولیدکنندگان فرهنگی داشته باشد.
ـ خالص صادرات کتاب (X-M)  وزن ۳٪
این متغیر تفاوت بین میزان صادرات و واردات کتاب را نشان می‌دهد و بیانگر تقاضای سایر کشورها برای کتاب‌های ایرانی است.
باتوجه به حجم اندک صادرات و واردات کتاب ایران، تاثیر این متغیر قابل صرف‌نظر است.
در سال آینده این عوامل چه تغییری خواهند کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.