افراد زیادی در سراسر دنیا رویدادهای نجومی را با دقت دنبال می‌کنند. تحولاتی که در فضا رخ می‌دهد نه‌تنها از لحاظ علمی و برای شناخت بهتر کیهان اهمیت دارد بلکه می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر در اقصی نقاط جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

رویدادهای نجومی؛ از کندوی عسل تا صورت فلکی خرچنگ

به گزارش آگاه به نقل از ایرنا: احسان مهرجویی کارشناس نجوم گفت: برخی از این رویدادها را که در هفته دوم آذرماه می توانیم شاهد آنها باشیم، تشریح کرد.

به گفته وی، در روزهای نهم، دهم، یازدهم، سیزدهم و چهاردهم آذر ماه رویدادهای نجومی مختلفی رخ خواهد داد که در ادامه مشروح آن را از نظر می گذرانیم.

پنج‌شنبه ۹ آذر: ساعت ۵:۲۵ دقیقه صبح، سیاره زهره در کنار ستاره قلب الاسد خودنمایی می‌کند و فاصله آن‌ها از هم به ۴.۲ درجه می‌رسد و تا ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح هم قابل مشاهده هستند.

ستاره قلب الاسد، پرنورترین ستاره در صورت فلکی اسد (شیر) است و فاصله‌اش تا زمین ۷۰ سال نوری است. رنگ این ستاره تقریبا آبی - سفید است و ۱۴۰ برابر نورانی‌تر و درخشنده‌تر از خورشید است. اما به دلیل زیاد بودن فاصله آن در مقایسه با خورشید از زمین، ما آن را بسیار کم‌نورتر از خورشید می‌بینیم.

دمای سطح این ستاره در حدود ۱۲هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است و می‌دانیم که دمای سطح خورشید، چیزی در حدود ۵هزار و ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

جمعه ۱۰ آذر: ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح، مقارنه ماه و ستاره پولوکس به فاصله ۲.۱ درجه از یکدیگر رخ می‌دهد. در این ساعت، فاصله میان آن‌ها به کمترین میزان خود رسیده و تا ساعت ۶ صبح این پدیده ادامه خواهد داشت.

این ستاره یکی از دو ستاره پرنور صورت فلکی دو پیکر است که این صورت فلکی منتسب به متولدین ماه خرداد است. دو ستاره پرنور این صورت فلکی، کاستور و پولوکس هستند.

رویدادهای نجومی؛ از کندوی عسل تا صورت فلکی خرچنگ

شنبه ۱۱ آذر: ساعت ۵:۲۵ دقیقه صبح، ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل به فاصله ۴.۴ درجه از یکدیگر می‌رسند.

خوشه ستاره‌ای کندوی عسل در فهرست اجرام مسیه، جایگاه ۴۴ را دارد. این خوشه، یک خوشه ستاره‌ای باز در صورت فلکی خرچنگ است و ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

این خوشه با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است، اما آسمان بسیار تاریکی برای دیدن آن نیاز است.

دوشنبه ۱۳ آذر: ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد به فاصله ۳.۵ درجه از یکدیگر اتفاق می‌افتد.

در همین روز: ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه، سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی‌اش از خورشید قرار می‌گیرد. در این زمان، فاصله این دو به ۲۱ درجه می‌رسد و فرصت بسیار خوبی برای مشاهده این سیاره فراهم می‌شود.

زمان دیدن این سیاره بسیار کم است و تنها ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از غروب خورشید فرصت داریم تا آن را ببینیم.

باز هم در روز ۱۳ آذر: ساعت ۲۲، ماه به دورترین فاصله‌اش از زمین می‌رسد. این فاصله حدود ۴۰۴ هزار کیلومتر است.

اخترشناسان، نزدیک‌ترین فاصله را نقطه حضیض (فرود)، و دورترین فاصله را نقطهٔ اوجِ مداری (فراز) نام نهاده‌اند.

سه‌شنبه ۱۴ آذر: ساعت ۹:۲۰ دقیقه صبح، ماه به حالت تربیع آخر می‌رسد. یعنی یک نیم‌قرص از ماه بدر که دوشنبه ۶ آذر شکل گرفته بود، در سه‌شنبه ۱۴ آذر قابل مشاهده است و تحدب آن به سمت چپ است.

تربیع آخر، اصطلاحی است که برای توصیف یک حالت ماه به کار می رود. از شروع تربیع آخر ماه نصف می‌شود. ماه پس از پایان دوره هفت روزه، کوچک می‌شود و دیگر هیچ دیده نمی‌شود. این زمانی است که ماه جدید شروع می‌شود و به آغاز تربیع اول می‌انجامد.

زمانی که ماه در حالت تربیع آخر است، فقط نیمی از سطح آن دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.