۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱٬۶۰۸

نگاهی به مشکل هرساله خانه جشنواره فجر؛

برای جشنواره فجر خانه تهیه کنید

وعده انتخاب خانه جشنواره هرسال تمدید می‌شود و این بحران جدی‌ترین مسئله فضای سینمایی کشور است

خانه جشنواره، معضل هر ساله جشنواره فجر که تا روزهای آخر مانده به برگزاری جشنواره، رسانه‌ها، هنرمندان و مخاطبان را بلاتکلیف و روی هوا نگه می‌دارد. حالا چیزی به جشنواره فجر نمانده اما هنوز آنچه از محل برگزاری جشنواره اعلام شده است، اخبار ضد و نقیض و تکذیبیه‌هایی است که همانند سال‌های گذشته بیش از پیش همه را معترض و سردرگم کرده است.

برای جشنواره فجر خانه تهیه کنید

به گزارش آگاه_زهرا بذرافکن: جشنواره فجر مهم‌ترین فستیوال فیلم ایران است که از آن به عنوان سمبلی از فجر انقلاب یاد می‌شود، از انتقاداتی که به داوری، بخش بین الملل، محتوا و ... وارد است که بگذریم، بعد از گذشت چهل و یک دوره از برگزاری جشنواره نه تنها هنوز جایی ثابت و اختصاصی برای برگزاری آن نداریم که حتی در گزینش محل‌هایی که سال‌ها در دوره‌های مختلف میزبانی جشنواره را به عهده داشتند، همچون پردیس ملت و برج میلاد نیز دچار مشکل شده‌ایم. مکان‌هایی که ارزیابی از استفاده چندباره از آن‌ها کاملا منفی است.
معضلی هرساله و تکراری
حدود بیست روز مانده به شروع کار جشنواره فیلم فجر، خبری منتشر شد مبنی بر برگزاری فجر چهل و دوم در پردیس ملت که چند ساعت بعد از آن موسسه تصویر شهر تکذیبیه‌ای بر آن منتشر و اعلام کرد که برگزاری جشنواره در سینمای ملت تایید نشده است. مقصد بعدی برج میلاد بود، رسانه‌ها به نقل از پایگاه خبری جشنواره اعلام کردند که میزبان، برج میلاد خواهد بود. یک روز بعد در وبسایت جشنواره فجر خبری با مضمون «بلاتکلیفی مکان جشنواره» منتشر شد و دوباره سوال‌ها راجع به میزبان فجر را بی پاسخ گذاشت. حالا با وجود اینکه چیزی به شروع فجر چهل و دو نمانده، هنوز محل آن معلوم نیست و به نظر می‌آید که قرار است همچون برخی دوره‌های گذشته، در دقایق آخر محل برگزاری اعلام شود، تا جایی برای بحث و اعتراض باقی نماند.

گزینه‌های حذف شده، تنها جای موجود 
در هر دوره از جشنواره فیلم فجر مشکلاتی هست که طرح می‌شود و وعده‌هایی به دنبال آن داده می‌شود اما مشکل بلاتکلیفی کاخ جشنواره از آن معضل‌هایی است که سال‌هاست به قوت خودش پابرجاست و قصد حل شدن ندارد! یک دوره در پردیس ملت با مشکل کمبود فضا برای خودروی خبرنگاران و حتی خود خبرنگاران مواجه بوده‌ایم. در دوره‌های دیگری، برج میلاد میزبان جشنواره شد و برخی گفتند سر و صدای اعتراض تماشاچیان به علت کیفیت غیر استاندارد صوت و تصویر سالن‌ها بود و به دنبال آن صاحبان آثار از برگزاری و نمایش فیلم‌ها در برج میلاد ابراز نارضایتی کردند.  
این برج از گزینه‌های جدی دوره‌های اخیر برگزاری جشنواره فجر است که از ابتدا با ارائه کیفیت فنی ضعیف برای اکران آثار، نظرات را نسبت به خودش منفی کرد و این موضوع تبدیل به وجه شهرت میلاد در ارتباط با جشنواره فجر شد. قبل از آغاز جشنواره در یکی از دوره‌های پیشین، دبیر وقت جشنواره اعلام کرد که برج میلاد در صورت رفع مشکلات فنی، خانه جشنواره خواهد شد. آن دوره فجر برگزار شد و برج میلاد هم همچنان با همان مشکل محل جشنواره بود. از همین رو در هر دوره از برگزاری جشنواره فجر، از مخالفین جدی انتخاب برج میلاد برای اکران فیلم‌های جشنواره، فیلم‌سازان هستند که ترجیح می‌دهند فیلم‌شان در شرایط بهتری برای اهالی رسانه،  منتقدین و اهالی سینما اکران شود. علاوه بر این که برج میلاد از ظرفیت‌های خوب برای میزبانی جشنواره است، یک المان و نماد فرهنگی-شهری بسیار مهم است که در زمان‌های عادی سال هم اکران فیلم را در برنامه دارد. بنابراین آیا وقت آن نرسیده تا شهرداری فکری به حال اوضاع فنی سالن‌های اکران برج میلاد بکند تا جشنواره (بی خانه) فجر بتواند از آن استفاده کند؟
در عین حال پردیس ملت و پردیس چارسو نیز از گزینه‌های میزبانی فجر هستند. پردیس چارسو به علت اینکه در یک مجتمع تجاری در مرکز شهر واقع شده است و در حالت معمول شلوغ و پر رفت و آمد است و با وجود داشتن پارکینگ مناسب نمی‌تواند بهترین گزینه موجود باشد.
پردیس ملت هم که برای چند دوره کاخ جشنواره بود، با مشکل پارکینگ برای خودرو، ظرفیت کم و ناهماهنگ با فضای پارک خودرو مواجه است. با این وجود به نظر می‌آید هیچ کدام از گزینه‌های موجود در شهر تهران حالت استانداردی برای برگزاری یک جشنواره بزرگ فیلم را ندارد. این موضوعی است که بعد از برگزاری چهل و یک دوره از فیلم فجر، بر همه روشن شده است. در هر کدام از این گزینه‌ها مشکلی هست که یا قابل برطرف کردن هست (همچون مشکلات فنی) و یا نیست؛ با این وجود و تجربه چند دوره،  نه مشکلات قابل رفع، حل شده است و نه مواردی همچون پردیس ملت که مشکلات غیر قابل حلی چون ساختمان نامناسب دارند از لیست گزینه‌ها خارج می‌شوند.
وعده‌ای به عمر جشنواره فجر
آنچه از سال‌ها پیش طرح شده و مورد بحث بوده است، ساخت محلی اختصاصی برای جشنواره است؛ جایی که بتوان برای برگزاری بزرگترین جشنواره سینمایی کشور روی آن حساب کرد. مع الاسف این مهم تا کنون در حد یک وعده باقی مانده و هرگز به تحقق نرسیده است. وعده‌ای که هرسال، از چند ماه قبل برگزاری جشنواره مطرح می‌شود و تا دوره بعد به باد فراموشی سپرده می‌شود. چنانچه حدود یک ماه پیش از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شور در باب انتخاب مکان مناسب برگزاری جشنواره اشاره شد، کلنگ زنی و چند گزینه نیز طرح شد اما هنوز خبری از آن نشده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.