مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی از مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی خواست پیش از ارائه درخواست به دیوان عدالت اداری یا ثبت درخواست در مراجع حل اختلاف قانون کار، درخواست‌های خود در مورد سوابق بیمه‌پردازی را به کمیته‌های تخصصی بررسی سوابق شعب تأمین‌اجتماعی ارائه کنند.

افراد مدعی اشتغال و دارای سابقه بیمه‌ای برای اثبات سوابق خود چه کنند؟

عمران نعیمی افزود: افرادی که تقاضاهای ادعای سابقه دارند پیش از ارائه درخواست به دیوان عدالت اداری یا ثبت آن در مراجع حل اختلاف قانون کار، درخواست‌های خود در مورد سوابق بیمه‌پردازی را به کمیته‌های تخصصی بررسی سوابق شعب تأمین‌اجتماعی ارائه کنند.

مدیرکل امور حقوقی و قوانین این سازمان در پاسخ به این سوال که افرادی که مدعی اشتغال و احتساب سابقه بیمه‌ای هستند، آیا الزامی به مراجعه به مراجع حل اختلاف قانون دارند یا خیر؟ گفت: بیمه‌شدگان در این زمینه الزامی ندارند و افرادی که مدعی اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند ولی کارفرما حق بیمه دوران اشتغال ادعایی آنان را به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت نکرده است لازم نیست به ادارات کار مراجعه کنند.

وی افزود: این افراد می‌توانند درخواست خود را همراه با مدارک و مستنداتی اعم از قرارداد کار فیش حقوقی و مدارک مالی و دستمزدی که اثبات‌کننده رابطه اشتغال و دریافت دستمزد است، مستقیما به کمیته‌های ادعای اشتغال مستقر در شعب بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای طرح و بررسی در این کمیته‌ها ارائه کنند و ضرورتی ندارد بدوا به اداره کار مراجعه کنند.

نعیمی ادامه داد: طرح ادعای اشتغال پیش از طرح دادخواست در شعب دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی در شعب سازمان تأمین‌اجتماعی است. بر اساس دادنامه‌های هیات‌عمومی دیوان عدالت اداری و مفاد رأی وحدت رویه شماره ۷۲۰ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ دیوان عالی کشور و تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری، طرح شکایت در شعب دیوان عدالت علیه سازمان تأمین‌اجتماعی منوط به طرح، بررسی درخواست و صدور رأی در کمیته‌های ادعای اشتغال واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی است.

وی گفت: لازمه طرح شکایت علیه سازمان در دیوان عدالت اداری در ارتباط با ادعای اشتغال، طرح درخواست ادعای اشتغال و احتساب سابقه در کمیته‌های ادعای اشتغال شعب سازمان و اتخاذ تصمیم از سوی این کمیته‌ها است و بیمه‌شدگان پیش از مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری می‌توانند ادعای خود را در این شعب مطرح کنند.

نعیمی افزود: تنها بعد از اعلام نظر قطعی کمیته‌های تخصصی سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد سوابق بیمه‌ای ادعایی، بیمه‌شدگان این سازمان می‌توانند در صورت اعتراض به رأی صادره به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و درخواست‌های احتساب سوابق بدون طرح اولیه آن در این کمیته‌ها، قابل طرح در دیوان عدالت اداری نخواهد بود.

مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: بیمه‌شدگانی که لیست حق بیمه آنان همه ماهه به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود با توجه به اینکه مندرجات لیست حق بیمه اعم از دستمزد، روزهای کارکرد، عنوان شغلی و ... مبنای برقراری تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت آنان از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد؛ می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا با استفاده از برنامه کاربردی "تأمین‌ من" و مشاهده لیست حق بیمه ارسالی، چنانچه اطلاعات لیست‌های حق بیمه منطبق با واقعیت نباشد، ظرف ۶ ماه از تاریخ ارسال لیست حق بیمه، مراتب را به این سازمان اعلام کنند تا حسب مورد با ارائه مدارک و مستندات در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

براساس اطلاعات آماری موجود؛ در آبان ماه سال جاری بیش از ۸۰ هزار فهرست حق بیمه ارسالی به شعب تأمین‌اجتماعی، در قالب فهرست‌های هوشمند تکمیل و ارسال شده است.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور براساس داده‌های وجود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر دارد و نسبت پشتیبانی این سازمان ۴.۲ است.

  
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.