ورود به دوره‌ای جدید از بازخوانی نبرد فکری و تمدنی میان اسلام و غرب از لزومات جشنواره‌های هنری و سینمایی است؛ نبردی که دیگر صرفا در میدان سیاست یا جنگ‌های نظامی خلاصه نمی‌شود بلکه تا عمق فرهنگ، رسانه، علم و سبک زندگی کشیده شده است.

نبرد تمدنی ایران اسلامی با غرب وحشی

آگاه: رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، با اشاره به وضعیت غرب و جنایت‌هایی که در کشورهای دنیا از جمله غزه و فلسطین مرتکب می‌شود، تمدن غربی را رو به زوال و فرسایش دانستند که نشانه‌های این انحطاط به تدریج آشکار می‌شود. همچنین مقام رهبری در بخشی دیگر از بیانات سال گذشته در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس درباره شکست سیاست غرب فرمودند: «دیگر از تمدن غرب کسی حرف نزند، تمدن غرب این است؛ غربی‌ها نشان دادند که در این چندین سال یا چند قرن که دم از حقوق انسان و حقوق بشر می‌زنند یکسره دروغ گفتند.» شانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی برگزار می‌شود که اضافه‌شدن بخش تازه‌ای با عنوان «نبرد تمدنی ایران اسلامی با غرب وحشی» نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

روایت برآمده از طرح کلان تمدنی
جشنواره مردمی فیلم عمار متفاوت از سایر جشنواره‌های سینمایی، بار دیگر با جسارت موضوعی را به میدان آورده که مستقیما به هویت تمدنی جمهوری اسلامی ایران و به چالش کشیدن نظم پوسیده غربی مربوط می‌شود. نبرد تمدنی ایران اسلامی با غرب وحشی» بستری است برای فیلمسازان دغدغه‌مند برای بازنمایی و روایت رویارویی دو جبهه فرهنگی و اعتقادی که امروز بیش از هر زمان در قالب نبرد روایت‌ها جریان دارد.
 تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم جمهوری اسلامی ایران، روایت مجاهدت‌های سرداران و دانشمندان شهید و بازخوانی خیانت جریان روشنفکری غرب‌زده تماما خطوط مقدم نبرد تمدنی امروز را شکل می‌دهند. جشنواره مردمی فیلم عمار با طرح چنین محورهایی در واقع از هنرمندان مطالبه می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از نسبت ایران اسلامی و غرب ارائه دهند؛ تصویری که نه شعاری و واکنشی بلکه تحلیلی و مبتکرانه باشد.
فیلمسازان باید به جای بازتولید گزاره‌های تکراری، با نگاهی تاریخی و آینده‌گرایانه، چالش میان دو تمدن اسلامی و غرب را به زبان تصویر بازگو کنند. نقطه قوت این رویکرد در آن است که نگاه انقلاب اسلامی را نه به عنوان یک واکنش موقت بلکه به مانند یک طرح کلان تمدنی به تصویر می‌کشد. سینمای متعهد امروز باید بتواند نشان دهد که غربِ مدرن، با همه هیاهویش، در بن‌بست معنایی و اخلاقی گرفتار آمده است، در حالی که تمدن اسلامی در مسیر بازسازی خویش، در حال ارائه الگویی انسانی است. از سوی دیگر، پرداختن به چهره‌های برجسته سرداران و دانشمندان شهید، نه تنها پاسداشت فداکاری آنان است بلکه باید از زاویه‌ای تمدنی به آن نگریست؛ چرا که این شهیدان ستون‌های زنده تمدن نوین اسلامی‌اند. همچنین نقد و بازخوانی جریان روشنفکری غرب‌زده در این بخش، یادآور ضرورت بازپس‌گیری گفتمان فرهنگی کشور از کسانی است که آگاهانه یا ناآگاهانه، منافع ملت را در پای غرب قربانی کرده‌اند.
مخاطب جهانی؛ روی‌دیگر «نبرد تمدنی ایران اسلامی با غرب وحشی»
جشنواره مردمی فیلم عمار، با تعریف این بخش همانند اضافه نمودن دو بخش دیگر به فراخوان جشنواره یعنی «اتحاد مقدس» و «دانشگاه؛ دژ دانش»، به‌روشنی نشان داده است می‌خواهد جبهه هنری انقلاب را برای نبرد روایت‌ها آماده کند. هنرمندان باید جرأت روایت حقیقت و مهارت در کشف زبان اثرگذار برای مخاطب جهانی را به عرصه ظهور رسانند. نبرد تمدنی دیگر یک شعار سیاسی نیست؛ بلکه واقعیتی است که در جان ملت‌ها جریان دارد. به‌جرأت می‌توان گفت این موضوع تازه، هویتی جدید برای جشنواره عمار رقم خواهد زد؛ چرا که هر فیلم، مستندی کوتاه یا روایت هنری که در این محور ساخته شود، گامی در «بازنمایی مفهوم تمدن اسلامی» و برملا ساختن چهره خشن و وحشی غرب است. جشنواره مردمی فیلم عمار با این انتخاب، نه تنها از جشنواره‌های مشابه متمایز شده، بلکه به رسالت تاریخی خود در تدوین روایت مردم ایران از نبرد تمدن‌ها وفادار مانده است؛ لذا این بخش فرصتی است تا فیلمساز امروز بار دیگر به خود یادآوری کند که دوربینش سلاح او است و نیازمند ورود به جبهه روایت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.