آمار فروش و فهرست «کتاب‌های پرفروش» در بخش مجازی سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر پایه تعداد نسخه‌های فروخته‌شده، منتشر شد.

مردم از بخش مجازی نمایشگاه چه کتاب‌هایی را بیشتر خریدند؟

آگاه: «راه رشد؛ الگوی تربیت دینی»، «مرگ ایوان ایلیچ» و «تفسیر قرآن تسنیم» در رتبه‌های اول؛ در صدر این فهرست، کتاب «راه رشد؛ الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان» با فروش ۵۱۸۳ نسخه قرار دارد؛ اثری که به‌دلیل رویکرد کاربردی و دینی خود در حوزه تربیت نسل جوان، با استقبال گسترده خانواده‌ها و فعالان فرهنگی روبه‌رو شده است. پس از آن، کتاب «مرگ ایوان ایلیچ» از لئو تولستوی با فروش ۴۵۲۵ نسخه در جایگاه دوم قرار گرفته و در رتبه سوم، جلدهایی از مجموعه تفسیری «تسنیم؛ تفسیر قرآن کریم» با ۳۸۶۰ نسخه فروش دیده می‌شود که نشان‌دهنده حضور پررنگ آثار مذهبی و تفسیری در میان علاقه‌مندان کتاب است.
در رتبه‌های بعدی، نام آثاری از بزرگان ادبیات ایران و جهان به چشم می‌خورد؛ «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی با ۳۱۵۸ نسخه، «نهج‌البلاغه جوانان» با ۳۰۰۵ نسخه و «تکه‌هایی از یک کل منسجم» با ۲۸۸۰ نسخه از جمله کتاب‌هایی هستند که توانسته‌اند طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کنند. کتاب‌های «بیگانه» از آلبر کامو با ۲۷۵۱ نسخه، «قرآن کریم» با ۲۴۸۳ نسخه، «باروت خیس» با ۲۳۸۴ نسخه و «شب‌های روشن؛ یک داستان عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز» با ۲۰۰۲ نسخه نیز به ترتیب رتبه‌های هشتم تا دهم را از آن خود کرده‌اند.

کلاسیک‌هایی که قدیمی نمی‌شوند
در میان ۵۰ عنوان نخست، ترکیبی متنوع از آثار کلاسیک ادبی، کتاب‌های دینی و اخلاقی و آثار روان‌شناسی و خودشناسی دیده می‌شود. آثاری چون «صد سال تنهایی»، «سال بلوا»، «کیمیاگر»، «سووشون»، «دعای توسل و زیارت عاشورا و زیارت اربعین»، «چشم‌هایش»، «شازده کوچولو»، «۱۹۸۴»، «نماز باحال؛ یه سفر پرماجرا به دنیای نماز»، «خاک‌سپاری دوم بانوی مرگ»، «انسان در جست‌وجوی معنا» و «من کیستم؟ درسنامه انسان‌شناسی برای همه» که بین رتبه ۱۱ تا ۲۲ قرار دارند و بین ۱۹۰۰ تا ۱۳۰۰ نسخه فروش رفته‌اند و بیانگر گستردگی علایق مخاطبان ایرانی در ژانرهای مختلف هستند.
در بخش دوم فهرست نیز عناوینی چون «آئین دادرسی مدنی؛ دوره بنیادین»، «صحبت سال‌ها؛ زندگی و مرام آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی»، «یادداشت‌های زیرزمینی»، «نیست»، «عربیکا؛ سفر به لبنان در روزهای غم و شادی»، «معجزه شکرگزاری»، «طاعون»، «وسعت رزق؛ استغفار از امیرالمومنین حضرت علی (ع)»، «شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی» و «شیمی کربن» به چشم می‌خورد. این گروه از آثار نیز رتبه‌های ۲۳ تا ۳۲ را از آن خود کرده و بین ۱۲۰۰ تا ۱۱۰۰ نسخه به فروش رفته‌اند.
حضور کتاب‌هایی چون «کهکشان نیستی؛ داستانی بر اساس زندگی آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی (ره)»، «زنان زندانی؛ روایتی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ علیه زن»، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، «هفتاد بند استغفار امیرالمومنین (ع) جهت وسعت رزق»، «جنایات و مکافات»، «سقوط»، «ارتباط با خدا»، «هواتو دارم؛ روایت زندگی شهید مدافع حرم مرتضی عبدالهی» که به ترتیب بین ۱۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه فروخته شده و نشان می‌دهد که موضوعات تاریخی، اجتماعی و انقلابی نیز در میان مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارند.

بازار داغ کتب خودشناسی و معنوی
در رتبه‌های پایانی این فهرست و بین رده ۴۱ تا ۵۰ نیز آثار شناخته‌شده‌ای چون «زندگی خود را دوباره بیافرینید»، «اثر مرکب»، «نازنین یک داستان خیالی»، «شرح آزمونی آئین دادرسی کیفری»، «تمثیلات اخلاقی، تربیتی»، «آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-۵-TR»، «بخش دی»، «خون دلی که لعل شد؛ خاطرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)»، «بدن فراموش نمی‌کند» و «یک عاشقانه آرام» حضور دارند که به ترتیب بین ۱۰۰۰ تا ۹۰۰ نسخه فروش رفته‌اند.

نشر قدیانی و دفتر نشر معارف در صدر
بر اساس این گزارش، نشر قدیانی با فروش بیش از ۳۶ هزار و ۷۵۰ نسخه در صدر فهرست قرار گرفت و پس از آن، دفتر نشر معارف با ۳۶ هزار و ۵۴۸ نسخه جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. نشر چشمه نیز با فروش ۳۲ هزار ۵۷۸ نسخه در رتبه سوم ایستاد.
در رده‌های بعدی این فهرست، کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی با ۲۹ هزار و ۶۵۴ نسخه و انتشارات پرتقال (وابسته به سرزمین بچه‌های خوشحال) با ۲۷ هزار و ۸۴۶ نسخه، توانستند در میان پنج ناشر نخست جای گیرند. پس از آنان، ناشرانی چون افق با ۲۶ هزار و ۵۶ نسخه، فنی ایران ۲۵ هزار و ۷۵۳ نسخه، مهرسا ۲۵ هزار و ۳۹۱ نسخه، سوره مهر ۲۳ هزار و ۵۴۵ نسخه و کتاب ارجمند ۲۰ هزار و ۳۴۰ نسخه به‌ترتیب در جایگاه‌های ششم تا دهم قرار دارند. حضور ناشرانی از حوزه‌های گوناگون آموزشی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و مذهبی در میان ۱۰ ناشر برتر، بیانگر تنوع ذائقه مخاطبان و پویایی بازار نشر در بستر مجازی است. در مجموع، آمار امسال حاکی از آن است که ناشران حوزه کودک و نوجوان، آموزشی و ادبیات داستانی بیشترین سهم از فروش نمایشگاه مجازی کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.