آگاه: هر چند که واضح و مبرهن بود که حوزه فعالیتهای تبلیغاتی دشمن همیشه یکی از تکیهگاههای اصلی دشمن محسوب میشده و سالهاست که برای آن سرمایهگذاری سنگینی میکند اما بعد از پایان جنگ ۱۲ روزه و نرسیدن به اهداف شومشان، به این نتیجه رسیدند که در همان ابعاد تبلیغاتی و رسانهای و با فشار بیشتری به این فضا ادامه دهند. در همین راستا و با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در چند دیدار اخیرشان به نظر میرسد در راستای مدیریت هر چه بهتر فضای تبلیغاتی و رسانهای دشمن علیه منافع ملی ما و مقابله هوشمندانه و حکیمانه ما، ذکر چند نکته حائز اهمیت باشد:
الف) نباید از این انگاره مهم غفلت کنیم که به اتکای شواهد و پژوهشهای صورت گرفته، هر چند که اقدامات رسانههای کشورمان درخور قدردانی و روبهجلوست، اما در تراز انقلاب اسلامی نیست. عدم به روز بودن و سرعت کافی در موضوعات راهبردی، به کارگیری راهبردهای انفعالی، کم برخورداری از نقشههای رسانهای جریانساز و غیر همافزا بودن از مهمترین موارد است. غفلت از تحلیلمحوری، غلبه نگاه رویدادی، روزمرگی و ضعف نگاه به آینده (ساختاری و محتوایی) در «حوزه برنامهسازی»، ضعف ایده و پژوهش، پردازش خطی و تکبعدی به موضوعات در حوزه «مخاطرات و بحرانها»، از دیگر موارد است. نتیجه این نوع عملکرد پدیده وارونگی افکار عمومی، کاهش اعتماد مخاطبان، تعمیق شکاف رسانه با نخبگان، کاهش توان رقابتی و فرصتسازی برای رسانههای رقیب و دشمن را بهدنبال داشته است که آنها نیز آرایش تبلیغیشان را روزانه مورد تغییر و تحول قرار میدهند.
ب) همه عزیزانی که در این حوزه فعال هستند باید بپذیرند که اکنون کار رسانهای و سیاستگذاری رسانهای و محافظت از نرمافزارها و مغزافزارهای فکری، معرفتی و نگرشی یک جامعه و موضوعاتی مانند افکار عمومی و... یک دانش تخصصی است. دیگر نمیتوان با اندک مطالعه یا تجربهای بهراحتی این میدان را تشخیص یا سیاستگذاری درست انجام داد. اکنون در جهان این یک دانش میانرشتهای فوقالعاده است و ما نمیتوانیم بدون مجهز شدن به این دانش تخصصی موفق باشیم. به نظر میرسد در بسیاری از ایستگاههای تصمیمگیری یا سیاستگذاری، خلأ حضور متخصصانی که صاحب این دانش چندلایه و پیچیده هستند، وجود دارد که باید به آن توجه ویژه کرد.
ج) رصد بهنگام، تخصصی و پایش محتواهای رایج، راه مهمی برای دستیابی به اهداف در حوزه ایجاد آرایش دفاعی در مقابل هجمه تبلیغاتی دشمن است. برآورد از وضعیت جبهه دشمن و شناخت از عرصه فعالیت و توان جبهه خودی بهشدت در شرایط امروز فقدانش احساس میشود. لزوم شناخت صحنه رسانهای تبلیغی منطقه و جهان از موارد مهم و حیاتی است که در این حوزه باید در مرکز توجه باشد. ما ممکن است بتوانیم تک و پاتکهای رسانهای و روانی دشمن را تحلیل کنیم؛ اما وقتی به یک نقشه کلان آرایش رسانهای دشمنان برسیم، میتوانیم اقدام موثر صورت دهیم.
د) ارتقای آگاهیهای جامعه از سازوکارهای رسانهای بسیار مهم است. عموم مردم در مواجهه با انواع پیامها و محتواهای رسانهای و تبلیغی باید قدرت تشخیص و تمییز میان صحیح و ناصحیح را داشته باشند. برخی به این مفهوم، «سواد رسانهای» میگویند، اما علاوه بر سواد رسانهای، نیاز به سواد فضای مجازی نیز داریم. این دو دانش و مهارتها باید به هم پیوسته باشند.
۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۸٬۹۰۹
پس از پایان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه یکی از موضوعاتی که به وضوح به چشم میخورد، تغییر فازهای جدی دشمن در حوزه عملیات روانی و آرایش تبلیغاتی بود.
نظر شما