آگاه: در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهای معنوی یک جامعه میرود و همانگونه که مقام رهبری فرمودند، هدف اساسی جنگ نرم دشمن، تغییر باور مردم و به ویژه جوانان ایران است. دشمن در تعریف اهداف خود از جنگ نرم علیه کشورها به دنبال تغییر باورها، تغییر افکار، تغییر رفتارها و تغییر ساختار است. اولین گام دشمن در تغییرات چهارگانه جنگ نرم، تغییر باور مردم است. باور یعنی آن چیزی که خمیرمایه ذهنی یک انسان را شکل داده و شالوده رفتاری او در یک دوره طولانی است، برای آنکه بتواند به راهبردهایی که از قبل طراحی و تدوین کرده دست یابد و در جنگ نرم، سنگر به سنگر جلو بیاید، شبکههای متعدد فارسیزبان را راهاندازی کرده است. سال ۸۸ با BBC فارسی علیه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری قد علم کرد و به تقابل با مردم ایران پرداخت و پس از آن رسانههایی همچون اسرائیل اینترنشنال را وارد صحنه کرد تا در قالب اتاق جنگ، ایرانیها را علیه ساختار سیاسی کشورشان قرار دهد.
براین اساس رهبر انقلاب بارها در سخنانشان به اهدافی که معاندان در جنگ نرم دنبال میکنند اشاره و نسخهای برای ایستادگی در قبال آن ترسیم کردهاند. معظمله سال ۹۴ در دیدار مدیران سازمان صداوسیما بار دیگر به کلیدیترین موضوع و چالش بین ایران با نظام سلطه اشاره و با تشریح اهداف دشمن در ایجاد جنگ نرم علیه ایران فرمودند: هدف جنگ نرم در ایران، استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باطن و سیرت با حفظ صورت آن است و انحلال درونی و استحاله جمهوری اسلامی از تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم به ویژه جوانان به عنوان هدف مهم دشمن در جنگ نرم علیه ایران است. معظمله درباره کارکرد این جنگ فرمودند: جنگ نرم انگیزههای مقابله را از بین میبرد و زمینهساز ایجاد اختلاف میشود و صداوسیما در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد. ایشان سال ۱۴۰۰ در مراسم تنفید حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به جنگ نرم دشمن گفتند: «امروز بیشترین تحرک دشمنان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه میکنند، کارهای بسیار انجام میدهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعههای فکری برای این کار استخدام میکنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را- از جمله بیشتر از همه، امروز کشور ما را که هدف سوءنیت قدرتهای بزرگ است- قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملت هم طبعا طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم.»
اما به وقت ۲۰ آذر ۱۴۰۴ حضرت آیتالله خامنهای در دیدار سه ساعته با هزاران نفر از مداحان و ستایشگران اهلبیت (ع) شناخت اهداف و «آرایش دشمن» را ضروری برشمردند و گفتند: مانند جبهه نظامی، در این درگیری تبلیغاتی و رسانهای نیز باید آرایش خود را متناسب نظم و طرح و هدف دشمن تعریف و بر نقاطی متمرکز شویم که او هدف گرفته است، یعنی معارف اسلامی، شیعی و انقلابی.
رهبر انقلاب، ایستادگی در مقابل جنگ تبلیغاتی و رسانهای غرب را دشوار اما کاملا ممکن دانستند و گفتند: در این مسیر، مداحان، هیاتها را به کانون پایبندی به ارزشهای انقلاب تبدیل کنند و با قدردانی از اقبال نسل جوان به مداحی و هیات، این نسل عزیز را در مقابل اهداف دشمن لجوج و خبیث و دارای امکانات، مصون کنند. با توجه به مطالبه شخص اول نظام از دستگاهها و مسئولان و حتی فعالان سیاسی و رسانهای برای تغییر آرایش تبلیغاتی در برابر دشمن و اقداماتی که باید در این راستا مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، با نماینده مردم تهران در مجلس به گفتوگو نشستیم.
محمد سراج، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب بهروشنی تبیین کردند که دشمن پس از ناکامی در جنگ ۱۲ روزه به دنبال جنگ نرم و تبلیغاتی است، گفت: این نوع جنگ، برخلاف جنگ نظامی که دشمن آشکارا از بیرون تهاجم میکند بهصورت نامرئی و از درون عمل میکند، همانند موریانهای که ساختار را از داخل میفرساید. وی، هدف اصلی دشمنان را برهمزدن انسجام داخلی میداند و میگوید: با تغییر نگاهها، باورها، ارزشها و اعتقادات انسجام داخلی آسیب میبیند از این رو دشمن جنگ تبلیغاتی خود را آغاز کرده است تا در گام نخست هویتزدایی کند و در گام بعد هویتسازی انجام دهد. انسجام ملت ایران بر محور رهبری، فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت در این جنگ ۱۲روزه شکل گرفت.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: مردم به رهبر انقلاب اعتقاد دارند و با هدایتها و راهبریهای ایشان، در مسیر اهداف درست و مورد قبول حرکت میکنند. محور دوم، فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است. شهادت، جامعه را مصممتر، همدلتر و پایکارتر میسازد. فرهنگ شهید و شهادت، همواره عامل انسجام، همبستگی و حضور مردم در صحنه بوده است.
سراج با تاکید براینکه مردم نسبت به ایران و جمهوری اسلامی محکم پای کار هستند، گفت: مردم ایران نسبت به کشور، رهبری، ارزشها و نظام خود احساس مسئولیت دارند و در بزنگاهها محکم پای کار ایستادهاند. دشمن برای ضربهزدن به این انسجام، ناچار است این مولفهها را متزلزل کند، یعنی هویت دینی، انقلابی و ملی را هدف بگیرد. وی گفت: دشمن با تهاجم فرهنگی، روانی و تبلیغاتی تلاش میکند این هویتها را از جامعه بگیرد و هویت جدیدی مطابق با اهداف خود بسازد. در چنین شرایطی، ما باید چند اصل را همواره مدنظر داشته باشیم، نخست آنکه دشمن را بهدرستی بشناسیم و بدانیم دشمنی دشمن پایانپذیر نیست، دوم اینکه بدانیم شیوه دشمنی تغییر کرده و امروز تمرکز اصلی بر جنگ نرم و رسانهای است و سوم آنکه در برابر هویتزدایی و هویتسازی دشمن، فعالانه و هوشمندانه عمل کنیم.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: ما چارهای جز این نداریم که در کنار دفاع، آرایش رسانهای و فرهنگی فعال داشته باشیم. دشمن هم آسیبپذیری دارد. در واقع، هویتی که دشمن برای خود ساخته، در خدمت ماست. اصول و مبانی که در شعارهایشان به آن اعتقاد دارند، در عمل رعایت نمیکنند، مثلا از حقوق بشر صحبت میکنند، اما در عمل به آن پایبند نیستند. از دموکراسی حرف میزنند، اما در جایی که دموکراسی واقعی اعمال شود، با آن مخالفت میکنند. دموکراسی و حقوق بشری که مورد تایید ماست، برای آنها قابل قبول نیست.
سراج با تاکید براینکه دشمن به اندازه تهاجمی که دارد، آسیبپذیر است، اظهار کرد: ما باید نقاط آسیبپذیر او را بشناسیم، یعنی جایی که حرف میزنند اما عمل نمیکنند یا شعار میدهند اما پایبند نیستند. ما باید به این نقاط توجه کنیم و با آن مقابله کنیم، در این راستا ما نباید فقط از خودمان دفاع کنیم؛ بلکه باید بهطور فعال به دشمن تهاجم کنیم. چهرهای که دشمن ساخته، شخصیت و مسلکی که معرفی کرده است (لیبرال دموکراسی غربی ) کاملا دروغین و بیپایه است.
۱ دی ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۱۹٬۰۵۳
جنگ نرم روشی برای غلبه بر طرف مقابل است که بدون استفاده از زور و با رویکرد جذب و اقناع با اقدام نرمافزارانه تلاش میکند که حوزه افکار و باورهای یک جامعه را به منظور تحقق خواستهها و اهداف خود تسخیر کرده و سپس با تغییر اساسی و ساختاری، جامعه هدف را از مسیر خود منحرف کند و به سمت دیگری ـ همسو با برنامهها و اهدافش ـ سوق دهد.
نظر شما