۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲٬۲۰۰

حکایت‌های زندگی ما

رضا ظریفی، روزنامه‌نگار

زبان شیرین فارسی سرشار از حکایت­‌ها و پند و اندرزهایی است که صدها سال تجربه و حکمت را در خود دارند و البته در دوران فعلی به راحتی در دسترس ما قرار دارند. اینکه می­‌خوانیم «جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود» یا «با یک گل بهار نمی­‌شود» یا «از تو حرکت از خدا برکت» نمونه‌­هایی هستند که از قضا در روزگار فعلی زندگی ما می‌­تواند کاربرد بسیاری داشته باشند.

آگاه، رضا ظریفی – دبیر تحریریه: پاییز و زمستان امسال با کم­ترین میزان بارش‌­ها در سراسر کشور رو به اتمام است و اگر خبرهای سازمان هواشناسی درست باشد امیدواریم چند روز دیگر یک توده سامانه بارشی با همراهی هوای سرد وارد کشور شود اما اجالتا هوا بهاری شده و از سوز سرما خبری نیست. این شرایط شاید برای خیلی‌­ها مطبوع باشد اما برای شخص من هراس‌انگیز است. چرایی این مساله را عرض می­‌کنم.

کاهش شدید بارش‌­ها در سال‌­های اخیر، ذخائر آبی کشور را با تهدید مواجه کرده است. از سوی دیگر برداشت­‌های بدون حساب و کتاب از منابع موجود، وضعیت وخیمی را به وجود آورده که نتیجه آن نشست زمین در استان­‌های مختلف و حتی همین جنوب تهران است. ابعاد این ماجرای دهشتناک را در سخنان امروز رئیس سازمان محیط زیست می­‌توان خواند. اما مساله دیگر کمبود آب است که از یکی دو ماه دیگر و حتی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می­‌تواند موجب جیره‌­بندی آب و خاموشی­‌های گسترده برق شود.

حالا در این شرایط باید سراغ همان حکایت­‌ها و ضرب‌­المثل‌­های شیرین زبان فارسی رفت که دیگر کسی به آنها توجهی ندارد. واقعیت این است که سرمایه­‌گذاری مناسب برای تولید برق از مسیر انرژی پاک و پایدار در کشور صورت نگرفته است. از سوی دیگر در زمینه مصرف آب چه در بخش صنعتی و کشاورزی و چه خانگی با آنچه که در جهان رواج یافته فاصله بسیار داریم. مصداق عینی این مساله انتشار تصویر وزیر سابق کشاورزی سرزمین با بیلی در دست و آبیاری به روش غرق‌آبی است که از زمان اجداد ایرانیان در کشور رواج داشته است. به عبارت دیگر هربار که بارانی زده و برف خوبی باریده جیک جیک کرده‌­ایم و زمستان و روزهای سخت را از یاد برده‌­ایم.

با این وجود همچنان هم باید امیدوار بود به بارش‌­های بهاره، اگرچه «با یک گل بهار نمی‌­شود» اما به قول معروف «از تو حرکت از خدا برکت.» از همین گذشته باید برای روزهای بی‌­آبی و بی­‌برقی فکری می­‌کردیم تا به مشکل نخوریم که نکردیم اما اگر همین الان هم دست به کار شویم و برای استفاده از انرژی‌­های پاک یا اصلاح شیوه مصرف آب اقدام کنیم شاید خدا هم به منابع فعلی ما برکت داد تا روزگار داغ سال آینده و سال‌­های بعدتر با حرارت کمتری برای مردم سپری شود. آن زمان است که این سرزمین همچنان میراثی زنده برای زندگی فرزندان‌مان باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.